"Zoom-whirl orbit" vraag.

Moderator: physicalattraction

Reageer

"Zoom-whirl orbit" vraag.

Hallo,

Ik had er nog nooit van gehoord, maar nu zag en las ik een beetje (kon weinig vinden) over "zoom-whirl orbits".

Mijn vraag kort: hoe kan zoiets bestaan??

Zoals ik het zo snel begrepen heb komt de om het zwart gat (in een ellips) roterende object (snel) dichterbij het zwarte gat vanwege verlies aan hoeksnelheid door gravitationele straling. En dan kan het in theorie oneindig lang vlakbij de meest dichtbij stabiele circulaire omloopbaan blijven roteren.

Maar op een gegeven moment (afhankelijk van de rotatiesnelheid van het zwart gat denk ik .. ook al kan het ook voorkomen bij een Schwarschild zwart gat) krijgt het object kennelijk weer voldoende hoeksnelheid om uiteindelijk weer in een vele malen grotere elliptische baan te komen. Maar waar komt de energie voor de weer toenemende hoeksnelheid dan vandaan?

Deze cyclus kan dan zo enorm lang herhaald blijven worden begrijp ik. Hier een afbeelding:
fig1crop.png
Van deze site:
https://astrobites.org/2017/01/25/black-hole-orbits/

Ik vind het een fascinerend fenomeen. Begrijp er echter maar weinig van. Alle informatie is meer dan welkom.

Bij voorbaat dank,
- Tommy

Berichten: 1.331

Re: "Zoom-whirl orbit" vraag.

Ik heb geen tijd om er nu wat dieper op in te gaan maar het gaat hier wel steeds om twee zwarte gaten rond een gemeenschappelijk zwaartepunt, dus niet zomaar 'een object'.

https://arxiv.org/abs/0907.0671

Re: "Zoom-whirl orbit" vraag.

Nee. Het gebeurd ook bij "losse" zwarte gaten.

Als je erover googled vind je idd veelal artikelen over black hole binaries.

Maar dat maakt (mij) verder ook niet uit. Ik vind het zo'n vreemd (fascinerend) fenomeen die ik tot dus toe niet begrijp.

Berichten: 1.331

Re: "Zoom-whirl orbit" vraag.

Het kan natuurlijk nooit bij één enkel object gebeuren (als je daarmee een 'los' zwart gat bedoeld) want er is sprake van een orbit. Het gaat denk ik ook op voor willekeurige andere objecten. En de massa verhouding van de twee objecten bepaald het baan patroon.

Re: "Zoom-whirl orbit" vraag.

Nee ok, maar het maakt niet uit of het tweede object een zwart gat is of niet.

Ik vind het zover ik het begrijp super interessant. Alleen ik begrijp maar niet hoe het "orbiting" object weer energie krijgt om weer uit te zoomen in naar een elliptische baan.

(Al helemaal niet bij een Schwarschild zwart gat.)

Berichten: 1.331

Re: "Zoom-whirl orbit" vraag.

Ik heb wat video's zitten bekijken op youtube.
Volgens mij treed er een slingshot effect op als het ene object het andere nadert. Daardoor wordt de baan weer elliptisch.

Re: "Zoom-whirl orbit" vraag.

Daar dacht ik ook even aan. Maar dat is het niet. Dat is toch een ander fenomeen. (Er is dan alleen afbuiging voor versnelling (of vertraging) .. geen rondje(s) er omheen om het zo maar even te zeggen).

Wel bedankt voor het meedenken!! Ik breek mijn hoofd hier nu al 2 dagen over.

En ergens kan ik me er bij een Kerr zwart gat nog iets bij voorstellen. Maar ook niet echt. Iig zou je zeggen dat er bij een Schwarzschild zwart gat niets is om het object weer energie te geven.

Re: "Zoom-whirl orbit" vraag.

Oh. Ik begrijp het nu.
Het is eigenlijk vrij simpel.
Voor als iemand interesse heeft hier een eenvoudige uitleg:
https://www.quora.com/How-does-an-objec ... srid=zjz6K

Reageer