do-re-mi-fa-so vliegtuigen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 668

do-re-mi-fa-so vliegtuigen

Ik zit met een beetje ruw idee in mijn hoofd. Als je een experiment doet met vliegende vliegtuigen die doorlopend de tonen do-re-mi-fa-so afpelen. Stel je hebt een stilstaand vliegtuig (rode kerktoren), een langzaam vliegtuig (blauw), en een snelle straaljager (groen). Kun je dan vanuit het middelste 'langzame' vliegtuig een verschil horen tussen de tonen van de kerkklok en die van de straaljager. Kan de blauwe waarnemer de relatieve snelheden afleiden uit de geluiden? Moet wel gaan om geluid (variabele golfsnelheid). En stel dat je in eerste instantie licht niet mag gebruiken om snelheden etc af te leiden. Het is echt nog een ruw idee
jet do-re-mi-fa-so B.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.011

Re: do-re-mi-fa-so vliegtuigen

tuander schreef: di 23 apr 2024, 11:33 Stel je hebt een stilstaand vliegtuig (rode kerktoren), een langzaam vliegtuig (blauw), en een snelle straaljager (groen). Kun je dan vanuit het middelste 'langzame' vliegtuig een verschil horen tussen de tonen van de kerkklok en die van de straaljager.
Of er verschil is hangt af van de onderlige snelheden.
tuander schreef: di 23 apr 2024, 11:33 Kan de blauwe waarnemer de relatieve snelheden afleiden uit de geluiden?
Ja. Een enkele toon volstaat, een stukje toonladder is niet nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 668

Re: do-re-mi-fa-so vliegtuigen

maar je kunt op deze manier niet achterhalen of geluidssnelheid variabel is of constant, denk ik?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.011

Re: do-re-mi-fa-so vliegtuigen

tuander schreef: di 23 apr 2024, 11:55 maar je kunt op deze manier niet achterhalen of geluidssnelheid variabel is of constant, denk ik?
Als de geluidssnelheid willekeurig, onvoorspelbaar, zou variëren dan kan je ook de onderlinge snelheden niet meer vaststellen.

Ik ga uit van een vaste geluidssnelheid t.o.v. het medium (lucht) en een windsnelheid die nul, of constant en bekend is.

Gebruikersavatar
Berichten: 668

Re: do-re-mi-fa-so vliegtuigen

een variërende geluidssnelheid zou kunnen zijn, variable wind misschien, of luchtdrukverschillen. Waarbij een variabele wind misschien niet is te onderscheiden van een situatie waarbij alle vliegtuigen een gelijke delta-v krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 668

Re: do-re-mi-fa-so vliegtuigen

kinetische energie U= 1/2 * m * v^2

Gebruikersavatar
Berichten: 668

Re: do-re-mi-fa-so vliegtuigen

toonhoogte heeft natuurlijk ook te maken met tijd, je klok. Je klok werkt ook met lichtsnelheid normaliter. Zou je die ook niet mogen gebruiken, is dat denkbaar?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.011

Re: do-re-mi-fa-so vliegtuigen

tuander schreef: di 23 apr 2024, 13:36 een variërende geluidssnelheid zou kunnen zijn, variable wind misschien, of luchtdrukverschillen. Waarbij een variabele wind misschien niet is te onderscheiden van een situatie waarbij alle vliegtuigen een gelijke delta-v krijgen?
Als je meer onbekenden hebt dan vergelijkingen, dan kun je die onbekenden niet bepalen.
Luchtdruk heeft geen invloed op de geluidssnelheid.
tuander schreef: di 23 apr 2024, 13:37 kinetische energie U= 1/2 * m * v^2
Wat heeft die ermee te maken?
tuander schreef: di 23 apr 2024, 13:44 toonhoogte heeft natuurlijk ook te maken met tijd, je klok. Je klok werkt ook met lichtsnelheid normaliter. Zou je die ook niet mogen gebruiken, is dat denkbaar?
Veruit de meeste klokken werken niet met de lichtsnelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 668

Re: do-re-mi-fa-so vliegtuigen

Xilvo schreef: di 23 apr 2024, 14:16
Veruit de meeste klokken werken niet met de lichtsnelheid.
Sorry, op het relativiteitsforum is de lichtsnelheid constant inderdaad.

Ik bedoelde eigenlijk dat je normaliter een lichtklok visualiseert om 'toonhoogte' te definiëren. toonhoogte is het aantal luchtdruk-trillingen per seconde.

Als je in plaats van een 'lichtklok' een 'geluidsklok' zou visualiseren, dan krijg je een ander verhaal denk ik. een 'geluidsklok' zou dan een klok zijn waarbij een geluidsgolf heen en weer kaatst tussen 2 parallele wanden. (een soort van gedachten-experiment)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.011

Re: do-re-mi-fa-so vliegtuigen

tuander schreef: do 25 apr 2024, 13:48 Sorry, op het relativiteitsforum is de lichtsnelheid constant inderdaad.
Niet alleen daar.

Reageer