Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Ehm, een domme vraag terug :wink:

maar wat bedoel jij precies met manuele fijnregeling? Voor zover ik weet heb ik alleen twee klemmen die beide assen los of vast kunnen zetten. Klinkt niet echt als fijnregeling geloof ik... :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hm ,ik bedoelde manueel volgen. :roll:

Maar blijkbaar kan dat niet.

Ik zat daar aan te denken ,omdat bij mijn vixen wel kan ,al loopt die dan ook iets stroever.

bij mijn montering light dat aan de clutch waarmee je manueel volgen op of afzet.

Daar kan het dus bij jou niet aan liggen?

Gebruikersavatar
Berichten: 126

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Is dat echt zo bij die nieuwere monteringen? Dat je niet met de hand kan volgen? Lekker is dat als je motortje stuk gaat, of als je het object wil centreren als het niet helemaal in het midden staat.

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

SUCCES!!!!!!!!!!! EINDELIJK!!!!!!!!!!

Na 4 avonden klooien afstellen testen uit elkaar halen invetten schoonmaken opnieuw testen en veel gevloek loopt ie nu eindelijk lekker! Ik kan hem redelijk uitbalanceren en het volgsysteem werkt stukken soepeler! Nu alleen nog wachten op een heldere nacht en dan nemen we de proef op de som, maar ik zie het positief in.

Over dat handmatig volgen... Tsja, t is idd wel zo handig dat dat zou kunnen. Nu is het eigenlijk niet te doen om zonder de motor te kijken. Groot voordeel vind ik toch wel dat je zo makkelijk kunt bijregelen met de afstandsbediening. Ik heb zoiets nog nooit gehad vandaar dat ik het waarschijnlijk zo mooi vind :roll: Vooral als je dan vanuit je stoeltje naar je laptopschermpje kunt kijken. Heerlijk :D

Mijn volgende update zal waarschijnlijk een verlichte polarscope worden. Hier zal ik ook foto's van posten, weet alleen niet wanneer ik tijd heb voor dit project. (Foto's van de DEC as ga ik niet meer posten. Deze ziet er van binnen vrijwel hetzelfde uit als de RA. Mijn enige raad is dat je veel moet testen met de schroef die de strakheid van het conische lager beinvloed. Dit is de sleutel tot het geheim!)

Iedereen nog heel erg bedankt voor het meedenken en zoeken. Ik heb hier veel aan gehad hoor! thumbs up!

Berichten: 10

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hoi allemaal,

ik zal me even voorstellen.Ik ben Jan borms ik woon in kerniel ( Belgisch Limburg). Ikzelf heb een HeQ5 montering van skywatcher en doe aan ccd-fotografie met een (hou je vast :P ) Meade DSI-cam ( net iets beter dan een webcam :roll: ). Mijn montering heeft ook al de problemen gehad welke hier op het forum beschreven zijn.Veel van deze problemen heb ik al zelf opgelost en de rest wordt 1 van dees opgelost.

Wat is er al aan men montering gebeurd: Lagers veranderd door skf-lagers ( ja ook die kleine op de worm van het wormwiel).Montering volledig ontvet en voorzien van nieuw vet.

Wat gaat er nog gebeuren? Vervangen van de motoren , verlichten van de poolzoeker, een ganse electronica update ,men "motor-tandwielen" vervangen door Conrad tandwielen, ...

Een website heb ik nog niet gemaakt over men montering en de verbeteringen.Maar gaat er zeker nog komen.

Voor de mensen die niet graag de vuile werkjes aan hun monteringen opknappen, ik wil het wel doen.Je moet me alleen maar vertellen wat je er aan wilt veranderen,... . Mijn prijs: Matriaal(lagers, electronica , ... geen schroevendraaiers) + eventuele verzendingskosten en uiteraard een kleine bijdrage voor men persoonlijke kast ( max 25 euro).

indie er vragen zijn over eenderwat, laat je maar horen.

grts, phobos

Berichten: 39

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Hallo

Ik heb nog niet zoveel ervaring met een parallactische montering en probeer me er dan ook wat in te verdiepen, tot nu toe weet ik dat je 3 assen hebt, pool as, die richt je op de poolster, uuras, en de.. ***as :roll: naam kan ik zo niet meer opkomen.

De nadat je de poolas op de alpha hebt gericht en de **as 90 graden draait staat de montering goed (als ik het goed begrijp)

Nu heb ik begrepen als hij goed is afgesteld dat je dan alleen maar aan de ***as hoeft te draaien om een hemellichaam te volgen, klopt dit?

En is hier nog een site die dit toelicht of kunnen jullie dat?

alvast bedankt! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

de poolas en uuras zijn dezelfde

die andere is de declinatie as zoals je hier kan zien

als je wil ,kan je hier een handleiding bekijken

Berichten: 10

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

hallo allemaal,

men montering ligt nog altijd uiteen, wachtend op de MCU update.ik ben ook bezig aan men website waar alles (hopelijk eind februari) alles haarfijn wordt uitgelegd van men montering enzo.

Maar heb een vraagje: Weet er iemand waar ik printplaatjes kan vinde en laten etsen?

alvast bedankt. 8)

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Etsen kun je toch zelf thuis doen?

Berichten: 10

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

hoe doe je dat dan? want heb da nog nooit gedaan

alle hulp is welkom

Berichten: 56

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

Mijn vader doet dit regelmatig. Hij tekent de schema's zelf op printplaat (www.kent-electronics.nl) met watervaste stift en etst ze zelf met ijzer-trichloriet. Das in het kort de methode. Ijzer-trichloriet kun je bij conrad kopen.

Berichten: 10

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

ok, bedankt voor de info.heb ik weer iet bij geleerd en kan ik er weer op los knutselen :roll:

Berichten: 39

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

N.a.v. de berichtjes van Bas heb ik ook een vraag over de aanbod van oculairs.

Ik zit er zelf over na te denken wat nieuwe (goede) oculairs te kopen voor een goede prijs. Op internet heb je zoveel aanbod dat ik het niet eens allemaal kan volgen :roll:

Hebben jullie nog tips naar welke soort oculair ik het beste kan kijken, en waarom? :wink:

Groetjes Hugo

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

goede starters zijn tegenwoordig plossl's

deze geven goed contrast en vertonen niet teveel come op voorwaarde dat de kijker geen f/5 of kleiner is

een algemene vuistregel bij oculair is "you get what you pay for"

een televue plossl zal dus beter zijn dan een orion plossl,al is het verschil subtiel

een stap hoger zijn de ultrascopic van orion en de celestron ultima's

deze hebben een grotere randscherpte

verder heb je ook betaalbare groothoeks zoal de orion stratus serie en de hyperion van Baader met een schijnbaar beeldveld van 68°

in europa zijn de hyperions goedkoper dan de stratus 125 euro tegenover 138 euro (bij TS)

helpt dit voorlopig?

Berichten: 39

Re: Modificaties aan telescopen, montering of andere accessoires

In iedergeval voor de reactie, nu weet ik (globaal) op welke oculairen ik moet letten maarrrr
verder heb je ook betaalbare groothoeks zoal de orion stratus serie en de hyperion van Baader
Wat versta je precies onder groothoeks?

en
in europa zijn de hyperions goedkoper dan de stratus 125 euro tegenover 138 euro (bij TS)
138 euro bij de TS? de ts is toch in Duitsland gevestigd? en welke internet winkels zou jij nog meer aanraden die voordelig zijn in de prijzen, maar met een goed aanbod.



Alsnog bedankt voor de spontane reacties op dit forum! :wink: [/url]

Reageer