Expansie naar gelijke concentratie

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Berichten: 3.934

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Human schreef: di 16 feb 2021, 21:34
Versnellen de moleculen ?
Ik denk het niet want daar is energie voor nodig en die kan nergens vandaan komen.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

HansH,

Het bestaande drukverschil (gradient) vanuit het midden naar het vacuum in het oneindige leidt toch tot een kracht, of niet ?

Berichten: 3.934

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Human schreef: wo 17 feb 2021, 11:26 HansH,

Het bestaande drukverschil (gradient) vanuit het midden naar het vacuum in het oneindige leidt toch tot een kracht, of niet ?
ja. Je moet immers arbeid verrichten om een volume gas van een groter volume naar een kleiner volume te krijgen. Jammer overigens dat anderen inmiddels lijken te zijn afgehaakt want de essentie tussen expansie naar oneindig en expansie naar een begrensd volume begon net een beetje duidelijk te worden. Samen kunnen we tot een helderder beeld komen door elkaars gedachtenkronkels te willen volgen.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

HansH,

Wat jij in jou eerste zin schrijft ..... is toch het omgekeerde van mijn topic omschrijving.
Gasdruk in het center dat expandeert in een oneindig vacuum !

Ik zie een analogie naar een rollend lichaam op een hellend vlak.
Bij aanvang heeft hij veel potentiele energie .... als hij naar beneden begint te rollen neemt zijn snelheid toe ... EN HIJ VERSNELT ! ,aar zijn grootste snelheid bij zijn kleinste potentiele energie.

Berichten: 3.934

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Human schreef: do 18 feb 2021, 11:32 HansH,

Wat jij in jou eerste zin schrijft ..... is toch het omgekeerde van mijn topic omschrijving.
Gasdruk in het center dat expandeert in een oneindig vacuum !

Ik zie een analogie naar een rollend lichaam op een hellend vlak.
Bij aanvang heeft hij veel potentiele energie .... als hij naar beneden begint te rollen neemt zijn snelheid toe ... EN HIJ VERSNELT ! ,aar zijn grootste snelheid bij zijn kleinste potentiele energie.
ja klopt, misschen daarom wat verwarrend. Gas comprimeren is het tegenovergestelde van laten expanderen. maar als je dat doet zonder warmte uit te wisselen (adiabatisch) dan is de eenrgie die je bij conpressie levert gelijk aan de energie die vrijkomt bij expansie. jou vergelijking met potentiele enrgie en kinetische energie gaat denk ik wel op, maar op molecuulnivo is potentiele energie feitelijk ook kinetische energie omdat het in feite beweging is van moleculen. Zie het als een bak vol met stuiterende staalkogelstjes met volledig elastische botsingen met zowel de wand als de kogeltjes onderling waarbij geen energie verloren gaat. wat gebeurt er nu als je ineens de wanden van die box weghaalt? volgens mij gaan de kogelstjes dan nog steeds met dezelfde snelheid, maar dan naar buiten gericht omdat botsingen naar binnen toe bniet meer gecompenseerd worden met botsingen naar buiten toe tegen de wand.

Berichten: 3.934

Re: Expansie naar gelijke concentratie

dus dat zie je dan op macronivo terug als een gas wat eerst op zijn plek bleef met een bepaalde druk (de kogeltjes die tegen de wand botsten en daarna een uitdijend gas met per laagje nog steeds aan druk naar buiten toe ,maar ook een netto snelheid naar buiten gericht. dat gaat door totdat de kogeltjes een evt 2e wand tegenkomen van een grotere box en dan gaan ze weer terugstuiteren en mengt het geheel weer tot een stilstaand gas in een grote box. blijkbaar is de temperatuur in beide eindsituaties hetzelfde (totale energie van alle kogeltjes bij elkaar is nog steeds hetzelfde) maar gedurende de expansiefase is even de vraag of je dan wel een lagere temperatuur meet, immers het gas stroomt dan met hoge snelheid lang je thermometer, maar feitelijk is dat natuurlijk ook het effect wat ervoor zorgt dat een supersonisch vliegtuig aan de buityenkant opwarmt door wrijving met de lucht, dus kan zijn dat je dan ook dan nog dezelfde temperatuur meet.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

HansH,

Sorry, met alle respect, maar ik lees bij iedereen heel veel oven temperatuur.
Ja, ik meen te weten dat temperatuur te maken heeft met "trillings" snelheid van de moleculen .... maar mijn vraag is nog steeds, maar nu weer eens anders uitgedrukt :
Zullen de moleculen bij de expansie naar een oneindig vacuum ook nog als superpositie ... een versnelling ondergaan.
Weer baseer ik mij op "het streven naar gelijke concentratie ! .

Berichten: 3.934

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Human schreef: do 18 feb 2021, 14:47
Zullen de moleculen bij de expansie naar een oneindig vacuum ook nog als superpositie ... een versnelling ondergaan.
Weer baseer ik mij op "het streven naar gelijke concentratie ! .
Ik denk van niet. Waar zou de energie voor die versnelling vandaan moeten komen.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Van het drukverschil !

Berichten: 3.934

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Human schreef: do 18 feb 2021, 19:50 Van het drukverschil !
klopt,maar dat drukverschil is weer het gevolg van snel bewegende en botsende gasdeeltjes. Dus zoals ik al eerder aangaf denk ik dat de snelheid van in willekeurige richtingen vliegende gasdeeltjes wordt omgezet in een voorkeursrichting naar buiten toe en dat ervaar je dan als versnellend gas omdat je veel deeltjes die in dezelfde richting bewegen waarneemt als een gas wat beweegt. Dus het lijkt te versnellen door drukverschil maar in feite is het alleen een verandering van richting volgens mij.

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

HansH,

Volg uw logica niet helemaal, sorry !

Berichten: 3.934

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Human schreef: vr 19 feb 2021, 10:40 HansH,

Volg uw logica niet helemaal, sorry !
misschien werkt dit verhelderend?
https://phet.colorado.edu/sims/html/gas ... es_nl.html
in de simulatie kun je het dekseltje aan de bovenkantr open doen en dan expandeert het gas naar oneindig.

Berichten: 3.934

Re: Expansie naar gelijke concentratie

ook mooi om te zien dat de temperatuur afneemt zodra je gas laat ontsnappen. Dat was nogal een discussiepunt in dit topic geloof ik.

Berichten: 3.934

Re: Expansie naar gelijke concentratie

gas in afgelsoten ruimte
gas1.gif
na openen van deksel neemt de temperatuur af.
gas2.gif

Berichten: 387

Re: Expansie naar gelijke concentratie

Dank voor de link,zal moeten kijken via mijn macbook pro ... deze laat het niet toe.

De temperatuur was zeker geen discussie punt van mij, heb het er trouwens nooit over gehad, ook niet in mijn topic.
Het blijft mij enkel gaan over de (mogelijke) snelheidstoenamen van de moleculen in de richting van het vacuum.
(Expanderen nar oneindig is niet hetzelfde als naar vacuum .....zou ik zo zeggen)
Heb daar nog bitter weinig meningen over gekregen hoor!
Ik blijf (hardnekkig) bij mijn vraag natuurlijk.

Reageer