FAQ's Zwarte gaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer

Re: FAQ's Zwarte gaten

Wordt tijd ook angetrokken door een zwart gat? Ik heb gehoord dat dit het geval is. Dus zou je d.m.v. een zwart gat door de tijd kunnen reizen...

Als het goed is, is het mogelijk, maar niet plausibel.

Berichten: 683

Re: FAQ's Zwarte gaten

Word tijd ook aangetrokken door een zwart gat?
Hoe stel je je dat voor?

Re: FAQ's Zwarte gaten

het is nooit bewezen, omdat de mogelijkheid nog niet daar was om er door eentje heen te vliegen..maar die kans is toch mogelijk...??

ik zat gewoon hardop te denken en heb er weleens van gehoord.. misschien weet iemand meer te vertellen omtrent dit onderwerp.

Berichten: 106

Re: FAQ's Zwarte gaten

Ponyhaar schreef:
Dit betekent dat Kirk er een oneindig lange tijd over doet! We zien hem dus nooit verdwijnen in het zwarte gat!

Zijn snelheid is zo goed als nul.
Kijk, we zijn het er dus aardig over eens dat Kirk, voor de waarnemer buiten, een oneindige tijd nodig heeft om de event-horizon te bereiken.

Ik vind het persoonlijk natuurlijk veel verhelderender om zaken te beredeneren dan om ze met ingewikkelde formules te berekenen.

Interessant is niet de 7e decimaal achter de komma, maar wat er gewoon te zien zou zijn voor een denkbeeldige toeschouwer.

Hoe dichter hij die mysterieuze schil nadert, we kijken even mee op zijn klokje, hoe langzamer zijn tijd gaat lopen.

Het lijkt een beetje op het bereiken van 0 kelvin, je kan er wel steeds dichter bij komen, maar het nooit bereiken.

Die laatste seconde voor het binnentreden in het Z.G. zal voor Mr. Spock, die in het moederschip op ruime afstand zijn baantjes trekt, eeuwig duren.

Dit gegeven fascineert mij nou juist zo mateloos, want Kirk kijkt ook op zijn horloge, en komt tot de conclusie dat Albert Einstein gelijk had, tijd is relatief en onder deze omstandigheden afhankelijk van de waarnemer.

Zijn horloge, dat volgens Spock bijna tot stilstand gekomen is, tikt gewoon als altijd hoor!

Ook de laatste seconde voor de intrede tikt gewoon in een tel weg!

Zijn snelheid blijft intussen razendsnel toenemen, er is immers niets dat hem afremt, of dat een tegenwicht kan geven aan de gigantische gravitieversnelling waar hij in zit. Dat doet geen zeer, hij zit in een vrije val en is dus gewichtloos!

Dan bereikt hij dus de "lichtbarriere", zoals een straaljager de geluidsbarriere kan doorboren.

Dit is dus het grote mysterie van het zwarte gat, vergelijkbaar met het mysterie van de dood, alle eeuwigheid is in een oogwenk verstreken, alle sterren buiten zijn in een flits opgebrand en Spock is niet meer.....

Rara waar bevindt hij zich nu en wat ziet hij??????
Als zijn klokje gewoon doortikt....Hoe kan het dan zijn dat zijn tijd op het klokje verschilt met de tijd van het klokje van de waarnemer,als zij gelijk zijn afgesteld geweest?

Re: FAQ's Zwarte gaten

TuuT schreef:
Ponyhaar schreef:
Dit betekent dat Kirk er een oneindig lange tijd over doet! We zien hem dus nooit verdwijnen in het zwarte gat!

Zijn snelheid is zo goed als nul.
.....
Als zijn klokje gewoon doortikt....Hoe kan het dan zijn dat zijn tijd op het klokje verschilt met de tijd van het klokje van de waarnemer,als zij gelijk zijn afgesteld geweest?
Dat is nou relativiteit.

Berichten: 106

Re: FAQ's Zwarte gaten

Anonymous schreef:
TuuT schreef:
Ponyhaar schreef:
.....
Als zijn klokje gewoon doortikt....Hoe kan het dan zijn dat zijn tijd op het klokje verschilt met de tijd van het klokje van de waarnemer,als zij gelijk zijn afgesteld geweest?
Dat is nou relativiteit.
Goed.....Dit betekent dat waneer men met hooge snelheid zich verplaatst men alle handelingen kan blijven uitvoeren,mits men geen G-krachten meer ondervind bij versnelling binnen een tijd die hetzelfde LIJKT te verlopen....Maar eigenlijk langzamer verloopt op het moment dat men vertrok.Maw.......Je eigen biologische klok zal vertragen en je kan het leven rekken.Zie ik dit goed?

Want........ Wij merken op dit moment niets van de snelheid waarmee we ons zelf verplaatsen omdat wij gewent zijn en opgebouwd zijn onder de omstandigheden zoals die ons nu aan ons voor doen.

Als die onder hoogere snelheden universeel zijn op de tijd na.......

Ligt er iets leuks in het verschiet. :shock:

Hmmmm....Maar ja als het klokje langzamer loopt,worden de handelingen lastig alleen men heeft er geen weet van,net zoals waneer men naar de lichtpuls spiegel kijkt. :?:

ff naar de wc wordt een jaar onderweg,maar voor me gevoel ben ik dan gewoon net ff weg en tevens is me lichaam er niet veel ouder op geworden aangezien hij niet onder de zelfde omstandigheden is verlopen als op aarde,die mijn klok heeft afgesteld onder zijn omstandigheden(snelheid). :?:

Onder een hoogere snelheid wordt mijn massa meer omgezet in energie(Eigenlijk moet ik zeggen dat mijn lichaam energie langer vast houdt).....Dit vertraagd het ouderworden,door dat de energie langzamer afvloeit in de tijd. ;)

Maar ja als massa toeneemt bij hoogere snelheid als deze niet gelijk is aan M0 hebben we een probleem..... :oops:

Berichten: 96

Re: FAQ's Zwarte gaten

Dus stel je voor dat als de zon zou stoppen met draaien om het middelpunt van het universum. Dan zou de snelheid ineens drastisch afnemen, maar wij zouden evensnel blijven leven omdat we het niet merken dat we dan eigenlijk sneller leven? Dus als er dan iemand is die vanuit een ruimte schip op dezelfde snelheid is gebleven zal hij zich afvragen waarom iedereen zo snel beweegt?

Berichten: 106

Re: FAQ's Zwarte gaten

Dus stel je voor dat als de zon zou stoppen met draaien om het middelpunt van het universum. Dan zou de snelheid ineens drastisch afnemen, maar wij zouden evensnel blijven leven omdat we het niet merken dat we dan eigenlijk sneller leven? Dus als er dan iemand is die vanuit een ruimte schip op dezelfde snelheid is gebleven zal hij zich afvragen waarom iedereen zo snel beweegt?
Het zal voor hem moeilijk waarneembaar zijn... maar ja daar lijkt het wel op. :shock:

Aan de andere kant moet men wel op alle snelheden letten. Ook die van het roteren om de zon als wel om onze eigen aardas,als wel de verplaatsing van onze sterenstelsel ten opzichte van zijn oorsprong.Tot aan de Big Bang toe.Zij zullen niet allemaal paralel lopen,ik heb wel gezien dat verschillende formules die we nu al hebben dit kunnen berekenen. :?:

Berichten: 683

Re: FAQ's Zwarte gaten

Gaat dit nog over zwarte gaten?

Berichten: 106

Re: FAQ's Zwarte gaten

Gaat dit nog over zwarte gaten?
Het lijkt er op van niet.Sorry.... :shock: Het lijkt er eigenlijk wel op dat ruimte ook maar relatief is als je naar een zwart gat kijkt. :?: Hier zijn wel leuke stukjes te zien. http://archive.ncsa.uiuc.edu/Cyberia/NumRe...mHolesToWhere?#

Berichten: 416

Re: FAQ's Zwarte gaten

Goed dan zal ik hier mijn vraag over de zwarte gaten maar stellen.

Laats kreeg ik in mijn mailbox een mail over nieuwsbrief allesoversterrenkunde van G. Schilling. Daar stond een artikel over de maximummassa van zwarte gaten, namelijk ongeveer 100 miljoen zonsmassa's. Dus een klein en zeer compact object met een massa van 100 miljoen zonnen. Nu vraag ik mij af of er theoretisch ook objecten kunnen bestaan die nog weer compacter zijn dan zwarte gaten? En hoe moeten die dingen dan heten? Een oerknalsingulariteit? Of kan het zijn dat als een zwartgat over z'n maximummassa gaat dat er dan een heleboel materie wordt omgezet in straling of degenereert dan zo'n zwart gat tot straling?

Berichten: 510

Re: FAQ's Zwarte gaten

Ik weet niet of iemand de nieuwe Natuur & Techniek heeft gelezen. Maar in dit tijdschrift staat dat het misschien mogelijk is om zwarte gaten te creeeren in een nieuwe deeltjesversneller die men nu aan het bouwen is (LCH). Omdat de deeltjes met zo'n rotgang op elkaar geschoten worden, konden deze deeltjes binnen hun eigen Schwardzschildstraal komen waardoor mogelijk een zwart gat ontstaat.

Berichten: 106

Re: FAQ's Zwarte gaten

Ik weet niet of iemand de nieuwe Natuur & Techniek heeft gelezen. Maar in dit tijdschrift staat dat het misschien mogelijk is om zwarte gaten te creeeren in een nieuwe deeltjesversneller die men nu aan het bouwen is (LCH). Omdat de deeltjes met zo'n rotgang op elkaar geschoten worden, konden deze deeltjes binnen hun eigen Schwardzschildstraal komen waardoor mogelijk een zwart gat ontstaat.
Ik hoop maar dat ze weten wat ze doen..... ;) Ik had daar laatst een droom over.....Waarbij het dus fout afliep.In Amerika waren ze er mee bezig...En mijn dromen komen regelmatig uit ;) :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: FAQ's Zwarte gaten

TuuT schreef:
K. Jansen schreef:

Ik weet niet of iemand de nieuwe Natuur & Techniek heeft gelezen. Maar in dit tijdschrift staat dat het misschien mogelijk is om zwarte gaten te creeeren in een nieuwe deeltjesversneller die men nu aan het bouwen is (LCH). Omdat de deeltjes met zo'n rotgang op elkaar geschoten worden, konden deze deeltjes binnen hun eigen Schwardzschildstraal komen waardoor mogelijk een zwart gat ontstaat.
Ik hoop maar dat ze weten wat ze doen..... Ik had daar laatst een droom over.....Waarbij het dus fout afliep.In Amerika waren ze er mee bezig...En mijn dromen komen regelmatig uit
In datzelfde artikel staat dat het gecreeerde zwarte gat waarschijnlijk al verdampt is voordat het werkelijk kwaad kan doen.[/quote]
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 106

Re: FAQ's Zwarte gaten

jaja schreef:
TuuT schreef:
K. Jansen schreef:

Ik weet niet of iemand de nieuwe Natuur & Techniek heeft gelezen. Maar in dit tijdschrift staat dat het misschien mogelijk is om zwarte gaten te creeeren in een nieuwe deeltjesversneller die men nu aan het bouwen is (LCH). Omdat de deeltjes met zo'n rotgang op elkaar geschoten worden, konden deze deeltjes binnen hun eigen Schwardzschildstraal komen waardoor mogelijk een zwart gat ontstaat.
Ik hoop maar dat ze weten wat ze doen..... Ik had daar laatst een droom over.....Waarbij het dus fout afliep.In Amerika waren ze er mee bezig...En mijn dromen komen regelmatig uit
In datzelfde artikel staat dat het gecreeerde zwarte gat waarschijnlijk al verdampt is voordat het werkelijk kwaad kan doen.
[/quote]Als je met zekerheid kan zeggen.....Dat het verdampt.....Want als dat niet zo is,kan je problemen krijgen.Problemen die je misschien niet meer in de hand kan houden,aangezien hij in het begin uiterst klein is. 8)

In mijn droom vrat hij zich een weg door het onderzoekcentrum richting aardkern.Als hij zich kan blijven voeden met Energie en de hoeveelheid energie die toegevoegd wordt is groter als zijn uitstoot heb je een probleem.....Laten we hopen dat deze droom,maar niet uit komt! :wink:

Reageer