Vectorruimten

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vectorruimten

Er staat: veeltermen met graad hoogstens. 2x is van graad één, dat is kleiner dan 100, en behoort dus tot de categorie 'hoogstens 100'?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Vectorruimten

2)
Wiskunde cursus schreef:Zij :) [X]n de verzameling van alle veeltermen in X met graad hoogstends n en met reële coëfficiënten. Dan is ook ( :) , :) [X]n,+) een vectorruimte. Merk op dat de verzameling van de veeltermen met graad precies gelijk aan n geen vectorruimte is. Kun je vaststellen waarom?
Dat hoort volgens mij niet meer daarbij. :) [X]n is een vectorruimte, de vectorruimte van alle veeltermen met hoogsten graad n, en blijkbaar ( :) , :) [X]n,+) ook (alhoewel ik niet weet wat die notatie wil zeggen ;) ). Dan begint een nieuwe vraag: merk op dat de verzameling van de veeltermen met graad precies gelijk aan n GEEN vectorruimte is. Een simpel tegenvoorbeeld staat in mijn vorige post.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorruimten

Er staat: veeltermen met graad hoogstens. 2x is van graad één, dat is kleiner dan 100, en behoort dus tot de categorie 'hoogstens 100'?
Ze zeggen net dat dit wél een vectorruimte is, maar niet meer wanneer je 'hoogstens' vervangt door 'precies'.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vectorruimten

Ahhh, oké :) Dat verklaart veel.
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vectorruimten

Welke van de volgende deelverzamelingen van R (=vectorruimte van rijen in :?: ) zijn lineaire onafhankelijk:

1) {1/(n+1),1/(n+2),1/(n+3)}

2) {1/(n+1),1/(n+2),1/((n+1)(n+2))}

3) {1/(n+1),1/(n+1)²,1/(n+1)³}

Hier wordt gezegd dat 1) en 3) lineaire onafhankelijk zijn. 2) niet daarentegen. Dat snap ik echter niet. Bij 2 zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de eerste vector, vermenigvuldigd met de scalair 1/(n+2) de laatste oplevert, maar dat mag niet volgens mij, want in het 3de voorbeeld, levert de eerste vector, vermenigvuldigd met de scalair 1/(n+1), de tweede vector op. Het is eigenlijk ook wel logisch dat je geen rij mag gebruiken als scalair, want die moet eigenlijk uit [rr] komen, en niet uit R. Maar dan snap ik de oplossing niet eigenlijk..

Groeten,

Stijn

Groeten

Stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 251

Re: Vectorruimten

...Bij 2 zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de eerste vector, vermenigvuldigd met de scalair 1/(n+2) de laatste oplevert, maar dat mag niet volgens mij...


Dat mag inderdaad niet, want 1/(n+2) is geen scalar.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vectorruimten

raintjah schreef:...Bij 2 zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat de eerste vector, vermenigvuldigd met de scalair 1/(n+2) de laatste oplevert, maar dat mag niet volgens mij...


Dat mag inderdaad niet, want 1/(n+2) is geen scalar.


Dat vermoedde ik al ja, maar hoe komen ze dan precies bij die oplossing?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorruimten

Omdat je dit kan doen:
\(\frac{1}{{n + 1}} - \frac{1}{{n + 2}} = \frac{1}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vectorruimten

Jij maakt dan zo even van een minteken, een maalteken? [rr] Ofwel doe je daar iets wat helemaal niet zo voor de hand liggend is (voor mij althans).
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorruimten

Ik tel gewoon twee breuken op (of aftrekken...), dat zal jou ook nog wel lukken?
\(\frac{1}{{n + 1}} - \frac{1}{{n + 2}} = \frac{{n + 2}}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}} - \frac{{n - 1}}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}} = \frac{1}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vectorruimten

\(\frac{1}{{n + 1}} - \frac{1}{{n + 2}} = \frac{{n + 2}}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}} - \frac{{n - 1}}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}} = \frac{1}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}}\)
\(\frac{1}{{n + 1}} - \frac{1}{{n + 2}} = \frac{{n + 2}}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}} - \frac{{n + 1}}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}} = \frac{1}{{\left( {n + 1} \right)\left( {n + 2} \right)}}\)
[rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Vectorruimten

Ja, dat teken in die teller was een typfoutje.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Vectorruimten

Ik had ook niet anders verwacht hoor :wink:
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vectorruimten

Oei, beter kijk ik iets verder dan mijn neus lang is :?:

Bedankt [rr]
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Vectorruimten

Ik moet de basis bepalen van de volgende deelvectorruimte van [rr] ³:

U={(x,y,z) | -x+2y+3z = 0}

Ik weet dat deze deelruimte van de volgende vorm is:

(2y+3z , (x-3z)/2 , (x-2y)/3) en dat dat een vlak is. Dus de basis bestaat uit 2 vectoren (omdat u van dimensie twee is). Maar verder geraak ik niet..

Ik moet de twee vectoren vinden die dat vlak opspannen, en uit het middelbaar kan ik me nog wel iets herinneren met cartesiaanse vergelijkingen ofzo (?), maar dat mag hier niet gebruikt worden (want dat kwam nog niet aanbod in de cursus). Of kan het niet op een andere manier?

Groeten,

Stijn
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Reageer