Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Hallo allemaal,

Ik ben momenteel bezig met een onderzoek naar de herhaalbaarheid van bloeddrukmeters op de markt.
Hieronder heb ik het doel en mijn vraag zo duidelijk mogelijk proberen te formuleren.

In bijlage dezelfde uitleg maar dan met voorbeelden van de metingen / t-test / Bland Altman Plot

Doel:
Wat is de herhaalbaarheid van commercieel beschikbare bloeddrukmeters

Onderzoek:
Per toestel:
3 simulaties (Lage, normale, hoge bloeddruk)
85 metingen per simulatie

Voorbeeld:
VS900 OMRON MEDISANA WELCH ALLYN SILVERCREST
Systolisch [mmHg] Diastolisch [mmHg] Systolisch [mmHg] Diastolisch [mmHg] Systolisch [mmHg] Diastolisch [mmHg] Systolisch [mmHg] Diastolisch [mmHg] Systolisch [mmHg] Diastolisch [mmHg]
120 81 120 79 123 81 119 81 121 85
119 82 119 80 122 81 120 82 124 82
119 81 119 80 123 80 121 82 123 82
119 82 119 80 123 80 120 81 123 79
119 82 119 80 122 81 120 82 123 79
119 81 119 80 123 80 121 81 123 82

Beperkingen ivm verwerking resultaten:
• Ik kan de metingen in principe niet vergelijken met de waarden ingesteld op de simulator.
Dit is omdat de simulator altijd hetzelfde signaal gaat uitsturen. Elke meter gaat zijn eigen algoritme gebruiken en dat is voor elke fabrikant anders.
Dit wilt zeggen dat men er niet mag van uitgaan dat de meter exact de waarde van bijvoorbeeld 120 over 80 perfect gaat overnemen maar men moet gaan kijken hoe herhaalbaar de meting is.


Resultaten verwerken aan de hand van:
• Gemiddelde van verschillende waarden (er zijn meer gegevens dan hierboven)
• Standaarddeviatie
• T-test
Dit geprobeerd maar omdat de variantie klein is het resultaat van de t-test niet representatief. De gemiddelde van beide monitoren hieronder verschillen te veel terwijl deze voor de vraag van dit onderzoek wel goede resultaten opleveren.

• Bland-Altman Plot (had gezien dat dit in soortgelijk onderzoek ook gebruikt werd)
Voor het toestel dat goede resultaten levert voor het onderzoek krijg ik onderstaande plot. Dit lijkt me niet echt representatief om te gebruiken. Bovendien wordt dit berekend aan de hand van een referentiewaarde, wat ik hier dus in principe niet kan gebruiken.

Mijn vraag;

Wat kan ik wel nog gebruiken om dergelijke analyse professioneler te doen overkomen in plaats van enkel gemiddelde en standaarddeviatie te gaan gebruiken.
Bijlagen
Verder onderzoek.pdf
(633.18 KiB) 116 keer gedownload

Berichten: 12.262

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Wat wil je er mee zeggen?

Het lijkt erop dat al die apparaten tamelijk consequent en nauwkeurig meten. Ik weet niet of ze specificaties geven over de nauwkeurigheid/tolerantie en of je waarden hebt gevonden die daarbuiten vallen?

Ergens vind ik de resultaten verbazend nauwkeurig, maar dit is gedaan op een simlator, niet op een mens waarbij wellicht andere factoren een rol spelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Het Erasmus MC en TNO hebben hier ook al het nodige onderzoek naar gedaan, en rapporten ervan opgesteld,
Ze zijn na enig zoeken denk ik nog wel te vinden op het internet.

Zou kunnen electronische meters niet gebruikt worden voor zwangere en mensen met hart en bloedvaat problemen.
de waarden zijn dan onbetrouwbaar. Dit komt mede door het gebruikte algoritme, welke vergelijkt met een normaal
grafiek van een doorsnee mens. Statistische analyse. Maar dat staat in veel documentatie op het intranet.

Berichten: 12.262

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Ergens zou dat wel vreemd zijn: ik neem aan dat de doelgroep voor dit soort meters juist mensen zijn die al kampen met een verhoogde bloeddruk, en hart/vaat problemen als gevolg daarvan.

Overigens vraag ik me af waarom ze niet goed zouden werken: ik heb er wel eens eentje geprobeerd, en ze lijken min of meer hetzelfde te doen als een arts of verpleger die het meet met een stethoscoop en manchet: je plaatst het apparaat op je bovenarm en vervolgens voert dat de druk op tot het punt waarop diastolische en systolische slagen niet meer te horen/meten zijn.

Dat lijkt me ergens net zo goed als hoe een mens dat kan meten en niet behoeftig aan moeilijke algoritmes... of zijn er nu meters op de markt die anders werken? Ergens zou het me niet heel erg verbazen gezien de laatste keer dat ik zo'n ding geprobeerd heb zeker 10 jaar geleden is ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Voor de TS, bij de Hartstichting staat een lijst van geteste meters, de zogenaamde DABL lijst.
Daarnaast kan je veel vinden op internet zoek eens op: blood pressure working principle

Dan kan je het een en ander opnemen in je stuk over de werking, en de betrouwbaarheid,
die daarmee samenhangt.

@Benm, de meting electronisch, wordt indirect gedaan door middel van diverse analyses
er zit maar 1 sensor in het apparaat, en de manchet blijft het kloppen van het hart horen,
ook als die helemaal is opgepompt, zie grafiek:
Bloeddruk.png
De algoritmes worden geheim gehouden door de fabrikanten, maar hoog over:
Aan de hand van bovenstaande voorbeeld meting kan de bloeddruk berekend worden.

Berichten: 4

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Bedankt voor de reacties.

De resultaten zijn inderdaad nauwkeurig omdat ze net met een simulator uitgevoerd zijn.
Het onderzoek doelt ook op het feit of zowel duurdere als goedkopere modellen even herhaalbaar zijn.
In dit geval stuur de simulator altijd hetzelfde signaal en zou er op de monitor telkens eenzelfde resultaat moeten komen. Dit is in de praktijk niet zo, vandaar dit onderzoek.

Ondertussen heb ik de volgende testen uitgevoerd:
Bartlett & Levene test
Deze resultaten vergeleken met de box plots om de resultaten toe te lichten.

Zijn er nog andere testen of plots waar ik het verschil in variantie kan nagaan en dus de herhaalbaarheid al dan niet kan aantonen?

Berichten: 12.262

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Wat denk ik een interessanter vergelijk is: Hoe verhoud de reproduceerbaarheid en nauwkeurigheid van deze apparaten zich tot de bloeddruk gemeten door een arts met een stethoscoop?

Is dit vergelijkbaar, slechter of juist veel beter of consequenter?

Als ik puur naar de getallen kijk is de grootste afwijking 5 mmHg - 85 ipv 80. Voor de meeste meetinstrumenten is 6% afwijking niet een al te beste prestatie, maar het is ook geen wereldschokkend verschil dat acuut ingrijpen wel of niet noodzakelijk maakt.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

In verpleeghuizen moet regelmatig nagemeten worden met de stethoscoop omdat de afwijkingen te groot zijn.
Dat kreeg ik te horen bij navraag bij een aantal kennissen die daar werken.

Daar zijn wel onderzoeken naar gedaan naar de verschillen, ik heb in ieder geval deze wel gezien op internet,
maar blijkbaar vind men het niet erg, omdat ze toch kunnen na meten met de hand, als er twijfel is.

Berichten: 4

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

@Benm:
Dat is inderdaad een interessante vergelijking. Dit wordt ook zo gedaan om ze te testen en medisch te keuren.
Hiervoor heb je echter heel wat testpatienten nodig en moet je die metingen kunnen afnemen of mensen hebben die dat kunnen. Dit heb ik dus niet ter beschikking.

Daarom dat ik gekozen heb om de meters met een simulator te gaan vergelijken en te zien of er een verschil is tussen de goedkope en duurdere modellen.

@WillemB:
Dat is inderdaad waar, worden in principe ook jaarlijks nagekeken en/of gekalibreerd.
Het feit dat je meerdere metingen per dag kunt afnemen en dit niet veel kennis verricht maakt het dat het niet erg is als er enkele metingen wat afwijken omdat je toch het gemiddelde gaat nemen van alle metingen.

Maar statistisch gezien;
Kennen jullie nog testen die ik zou kunnen uitvoeren om de herhaalbaarheid hiervan te testen?

Berichten: 12.262

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Belangrijkste is denk ik het verschil tussen meten met een simulator, en meten op een mens.

Feitelijk zou je gelijktijdig een meting kunnen doen met zo'n apparaat aan iedere arm, ze dan nog een keer van arm wisselen (meestal is de rechter arm sterker/dikker etc) en kijken hoe consequent de resultaten daarvan zijn.

Of je er veel mensen voor nodig hebt weet ik niet: je zou het op jezelf kunnen testen natuurlijk. Dat geeft in principe maar 1 ijkpunt, al zou je ook iets kunnen doen als gaan rennen op een hometrainer en het dan meten om een hogere waarde te krijgen dan in rust.

Met 1 persoon is dat natuurlijk geen geweldig wetenschappelijk onderzoek, maar mochten er modellen tussen zitten die echt compleet verkeerde waardes geven zou dat wellicht wel opvallen. Over een paar mmHg zou ik me niet direct te druk maken, maar als het model om je rechter arm 150/100 zegt en dat om je linkerarm 120/80 is dat wel een probleem, zeker als dat verschil zo blijft als je ze van arm wisselt.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Het probleem met vergelijken op mensen is het witte jassen syndroom.
Waar tegenwoordig goed rekening mee gehouden wordt.

Een familielid heeft daar last van, eerste meting bij de huisarts is altijd 30/40 hoger.
Na de tweede zakt het en de derde na 10 of 15 minuten is meestal pas realistisch.
Heeft ook een 24 uurs meting gedaan, zelfs bij bezoek aan apotheek schoot het omhoog.

Terwijl bij een ander familielid, zijn de metingen vrijwel constant wanneer we ook meten.

Het is geen gemakkelijk onderwerp. Ik zal nog eens zoeken op internet, ik ben
een keer een onderzoek tegengekomen waar men vergelijk metingen heeft gedaan.
Probleem op internet zijn de vele hits die je op dit onderwerp krijgt die commercieel zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Nog wel een belangrijke.
De manchet lengte en de aanzet druk, welke de meting behoorlijk beïnvloeden.

Die testjes kan je bij je zelf doen, verkeerde manchet gebruiken (dunne en dikke armen), en de aanzet druk variëren.
De frabrikanten geven alleen aan dat het stevig moet worden aangezet, maar niet hoeveel.
Er zit wel een controle lampje op bij sommige als het te slap zit, maar blijkt toch niet zo naukeurig.

Berichten: 59

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

WillemB schreef: do 02 apr 2020, 08:29 In verpleeghuizen moet regelmatig nagemeten worden met de stethoscoop omdat de afwijkingen te groot zijn.
Dat kreeg ik te horen bij navraag bij een aantal kennissen die daar werken.

Daar zijn wel onderzoeken naar gedaan naar de verschillen, ik heb in ieder geval deze wel gezien op internet,
maar blijkbaar vind men het niet erg, omdat ze toch kunnen na meten met de hand, als er twijfel is.
Het is hierbij nog maar de vraag welke meting het "beste" is. Die met de automaat of de handmatige. En dus ook in hoeverre handmatige metingen goed reproduceerbaar zijn. Zelfs als ze door dezelfde metende persoon worden gedaan.

Berichten: 12.262

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

WillemB schreef: vr 03 apr 2020, 09:43 Het probleem met vergelijken op mensen is het witte jassen syndroom.
Waar tegenwoordig goed rekening mee gehouden wordt.
Dat speelt zeker mee, uit persoonlijk ervaring weet ik dat mijn hartslag een stuk hoger dan normaal is als ik in een ziekenhuisbed lig met een monitor. Zeker het type dat geluid maakt (biep bij iedere hartslag) is extreem irritant, zoiets kan veel hogere waarden geven dan 'in rust', hoewel je feitelijk prima 'in rust' in een bed ligt.

Ik kan me voorstellen dat het met bloeddruk weinig anders is: misschien is een mens met een stethoscoop accurater dan zo'n meter, maar als iemand grondig in de stress schiet door de medische omgeving kan de bloeddruk ook hoger zijn dan normaliter het geval is.

Berichten: 4

Re: Herhaalbaarheid van bloeddrukmeters; welke testen - plots te gebruiken

Bedankt voor alle reacties.

Wat ik hier echter probeer te vragen is enkel hoe dat ik statistisch gezien mijn data kan analyseren.
Welke analyse kan ik uitvoeren om de herhaalbaarheid van de monitoren na te gaan en hoe kan ik deze onderling vergelijken.

De data voor het onderzoek is er al en andere data komt er niet. Dus ik kan ook niet gaan vergelijken met handmatige meters - bij de dokter - ...

Reageer