Mediatie analyse SPSS via Hayes Process

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Mediatie analyse SPSS via Hayes Process

Hi allemaal,

Voor mijn master doe ik onderzoek naar het effect van vertelperspectieven in hiv-narratives op de risicoperceptie t.a.v. hiv en hiv-stigmatisatie. Nu heb ik twee beoogde mediaotren (i.e. empathie en identificatie) meegenomen in mijn hypothesen. Via Hayes process heb ik verschillende analyses uitgevoerd, maar ik begrijp helaas enkele bevindingen niet helemaal. Zie hieronder om welke resultaten het gaat:

''Er werd een mediatie-analyse uitgevoerd met het framingsperspectief als onafhankelijke variabele, de waargenomen effectiviteit om mensen met hiv minder te stigmatiseren als afhankelijke variabele en de ervaren empathie met het personage als mediator. Het totale effect van framingsperspectief op waargenomen effectiviteit zonder mediatie empathie blijkt significant, b = -.22, t(250) = -1.967, p = .050. Daarnaast blijkt het indirecte effect van framingsperspectief op empathie niet significant, b = .-.040, t(251) = -.342, p = .733. Het indirecte effect van empathie op waargenomen effectiviteit blijkt ook niet significant, b = .047 , t(250) = .771, p = .442. Het directe effect van framingsperspectief op waargenomen effectiviteit waarbij ervaren empathie werd meegenomen als mediator is significant, b = -.222 , t(251) = -1.986, p = .049.''

Mijn vraag aan jullie is nu of er sprake is van een significant mediatie-effect, omdat het directe effect significant is en de indirecte effecten niet. En zo nee, waarom dan niet?

Daarnaast nog deze bevinding:

'' Een mediatieanalyse werd uitgevoerd met framingsperspectief als afhankelijke variabele, waargenomen effectiviteit om mensen met hiv minder te stigmatiseren als afhankelijke variabele en identificatie als mediator. Uit de resultaten kwam naar voren dat het totale effect van framingsperspectief op waargenomen effectiviteit zonder mediatie niet significant was, b = -.214 , t(250) = -1.897, p = .059. Tevens bleek het indirecte effect van framingsperspectief op identificatie niet significant, b = -.154 , t(251) = -1.550, p = .122. Het indirecte effect van identificatie op waargenomen effectiviteit bleek ook niet significant, b = .057 , t(250) = .799, p = .425. Het directe effect van framingsperspectief op waargenomen effectiviteit waarbij identificatie werd meegenomen als mediator bleek daarentegen wel significant, b = -.222 , t(251) = -1.986, p = .048.''

Mijn vraag is hier of er nu wel of niet sprake is van een significant, mediatie-effect. Het directe effect (met mediatie is namelijk significant), maar de indirecte effecten niet.

Alvast enorm bedankt!!

Groetjes!

Reageer