Zwavelzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Zwavelzuur

Hoe lang kan een kleine hoeveelheid zwavelzuur actief blijven indien het blootgesteld wordt aan open lucht?

En blijft zwavelzuur zijn eigenschappen behouden nadat het gereageerd heeft?

Berichten: 11

Re: Zwavelzuur

Zwavelzuur trekt water uit de lucht aan waardoor het verzadigd. Er zal wel een azeotropisch verdeling zijn (denk rond de 38%) waarbij dit niet echt meer actief gebeurd. Het ontleed ook niet snel, kookpunt is hoog en als het in glas bewaard word is dus kan op reactie erg klein. Je hebt niet echt specifieke details gegeven maar hopelijk kan je hiermee een inschatting maken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Zwavelzuur

PhilippeCcc schreef: En blijft zwavelzuur zijn eigenschappen behouden nadat het gereageerd heeft?
als je bedoeld dat door verdunning door water uit de lucht, dan zal het nogsteeds een zuur zijn, al dan niet minder geconcentreerd.
 
Echter als zwavelzuur reageert met bijvoorbeeld natriumcarbonaat, dan verliest het de zuur eigenschappen en wordt het een anion van een zout
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: Zwavelzuur

Ik bedoelde te zeggen, ik heb per ongeluk een kleine hoeveelheid geconcentreerd zwavelzuur op het zitvlak van mijn stoel laten vallen. Hoe lang moet ik wachten voordat ik er weer op kan gaan zitten zondar dat mijn kleding beschadigt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Zwavelzuur

Dat zal niet weggaan Door te wachten. Beter Is om dan kristalsoda op te lossen in water en dat op de stoel te gieten. Wanneer het stopt met bruisen, afnemen met ruim water en dan kun je weer zitten
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: Zwavelzuur

Het is een stoffen stoel, het zuur heeft ermee gereageerd en er zit een behoorlijk gat in.
Gebeurt hetzelfde met mijn broek als ik er nu op ga zitten? Ik durf het niet te proberen...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Zwavelzuur

Dan de stoel weggooien
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Zwavelzuur

Ik zou het inderdaad niet wagen, tenzij je die stoel grondig kunt neutraliseren met soda of iets dergelijks.
 
Vervolgens heb je een drijfnatte stoel met een gat erin, lijkt me ook niet ideaal. 
 
Maar neem het risico niet - geconcentreerd zwavelzuur kan best blijven staan op plastic, en reageert zeker met zowel kleding als je huid bij contact. Dat laatste is absoluut af te raden, kleren vervangen gaat gemakkelijker dan weefsel ;)
Victory through technology

Reageer