batterij

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

batterij

hoii
 
Ik moet voor mijn eindwerk een batterij maken met een zo hoog mogelijke spanning. Mij leek het leuk om er één te maken met huishoudelijke spullen, maar mijn leerkracht zei dat een galvanische cel misschien beter is. Ik vroeg me af of iemand weet hoe ik een batterij kan maken met een zo hoog mogelijke spanning? En hoe zou ik dit dan in een echt onderzoek en experiment kunnen gieten? 
 
Alle hulp is welkom!  :D

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: batterij

Dit lijkt me dezelfde vraag als in https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/207472-redoxreacties/maar dan in een andere bewoording.
 
Je zou kunnen proberen een aluminium-lucht-batterij (aluminum air battery) te maken. Is veel over te vinden op internet en youtube, maar een deel van de personen daar denken alleen dat ze een aluminium-lucht-batterij gemaakt hebben. In werkelijkheid hebben ze alleen maar een soort Volta-cel gemaakt waarbij het zink vervangen is door aluminium en het koper door koolstof. Blijkt dan uit het te lage voltage wat ze meten omdat de oxidator dan niet O2 is maar H+ of H2O. Het is namelijk niet zo simpel om O2 elektronen te laten opnemen van het koolstofoppervlak.
 
Aan jou de taak om het wel goed te doen.

Berichten: 3

Re: batterij

Pinokkio schreef: Dit lijkt me dezelfde vraag als in https://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/207472-redoxreacties/maar dan in een andere bewoording.
 
Je zou kunnen proberen een aluminium-lucht-batterij (aluminum air battery) te maken. Is veel over te vinden op internet en youtube, maar een deel van de personen daar denken alleen dat ze een aluminium-lucht-batterij gemaakt hebben. In werkelijkheid hebben ze alleen maar een soort Volta-cel gemaakt waarbij het zink vervangen is door aluminium en het koper door koolstof. Blijkt dan uit het te lage voltage wat ze meten omdat de oxidator dan niet O2 is maar H+ of H2O. Het is namelijk niet zo simpel om O2 elektronen te laten opnemen van het koolstofoppervlak.
 
Aan jou de taak om het wel goed te doen.
 
Hallo
danku om mij dit voorbeeld te geven, maar ik vroeg me dan af hoe ik de spanning zou kunnen verhogen en hoe ik hier bv een vergelijking van kan maken? Ik wou ook bij mijn onderzoek de elektrische geleidbaarheid linken aan de spanning die wordt geleverd. Ik denk dat het verschil dan ligt aan welke vloeistof je gebruikt bij deze batterij, maar ben niet zeker? Zou dit dan ook te maken hebben met sterke of zwakke elektrolyten? 
 
groetjes!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: batterij

Verdiep je eerst eens in halfreacties en hun standaardelektrodepotentialen, en de wet van Nernst.

Reageer