Platinum uit oplossing halen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Platinum uit oplossing halen

Hallo, ik heb niet heel veel kennis op gebied van scheikunde. Vandaar dat ik deze vraag hier stel.

Is het mogelijk om Platinum uit Tetraamineplatinum(II) Chloride Hydrate (Pt(NH3)4Cl2·xH2O) te halen? Ik heb gehoord dat dit misschien mogelijk is d.m.v. elektrolyse, maar weet dit niet zeker.

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is, en als dat zo is, hoe dat dan moet :)

Berichten: 1

Re: Platinum uit oplossing halen

Het eerste wat mij opvalt is dat het een hydraat is, wat betekent dat er watermoleculen in het zoutrooster, niet alleen de ionen zitten maar ook water zit ingebouwd. dit water, omdat het ingebouwd is in een ionrooster, wordt kristalwater genoemd. dat terzijde, dit kan er vrij makkelijk uit gehaald worden door middel van verwarmen van dit zout. wat je dan over houdt is het zout. wat je dan dus overhoudt is Pt(NH3)4Cl2. volgens mij is dit wel een zout, ookal zijn Cl2 en NH3 (ammoniak) geen ionen. wat ik mij een handige optie hierna lijkt is redoxreacties laten optreden, zodat het NH3 ontleedt, wat ik zo even snel kon vinden zijn 2 mogelijke halfreacties:
reductor: 2NH3 --> N2(g) + 6h+ + 6e-
oxidator: Ag+ + e- --> Ag(s)
samengevoegd: 2NH3 + 6Ag+ --> N2 + 6H+ + 6Ag
hieruit vormt het gas N2, wat dus verdampt en gelijk weggaat, voor deze reactie moet je dus zilverionen toevoegen
ik kan me even niet bedenken hoe je dan de platina(2)chloride zou moeten splitsen, waarschijnlijk is hier wel een methode voor! Ik kan je niet beloven dat dit allemaal klopt want ken zelf ook nog niet heel veel op het gebied maar het is hopelijk nuttig

Reageer