Echt zijde ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1

Echt zijde ?

Beste Chemiedeskundigen,

Heb een waaier die van echt zijde zou moeten zijn, de stof is er dun en doorschijnend. Een waterdruppel blijft er een tijd lang op drijven en trekt niet gelijk in, wat mij aan het twijfelen brengt want ik had verwacht dat dit wel zou gebeuren, maar zou kunnen dat de zijde enigzins bewerkt is omdat een waaier ook weinig lucht moet doorlaten.
 
Hoe test ik of het materiaal wel of niet van zijde is, waaier mag eventueel kapot.
 
Groeten,

Patrick

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Echt zijde ?

Er zijn een paar tests om te determineren of het gaat om echte zijde. Dit deed mijn grootmoeder altijd voordat ze stof kocht op de markt in Nederlands Indië.
 
1. De aanraaktest: wrijf het tussen je handen. Voelt het warm aan, dan is het echte zijde. Kunstzijde geeft geen warmte af. Dan klinkt echte zijde alsof je door verse sneeuw loopt.
2. De trouwringtest: echte zijde kun je oprollen en door een trouwring halen.
3. De brandtest (de beste test): neem een paar draadjes en hou het in een open vlam. Echte zijde ruikt naar verbrand haar. Als je de rand van echte zijde onder een vlam houdt, dan is de vlam onzichtbaar en zal ophouden met branden zodra je de vlam verwijdert. De as is zwart en bros.
4. De chemische test: 16 gr kopersulfaat, 8 gr glycerine, 1 el natronloog, 150 cc water. Meng dit alles en doe een klein stukje zijde erin. Echte zijde lost binnen een paar minuten op.
 
 
 
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer