Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 12.262

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Misschien zit er wat die zon betreft best wat in, maar een supplement vitamine D is aanzienlijk veel goedkoper dan een inwoner van een bejaardenhuis naar buiten brengen en weer terug halen. Cru, maar als je het economisch beschouwt is het niet anders.
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Benm schreef: Misschien zit er wat die zon betreft best wat in, maar een supplement vitamine D is aanzienlijk veel goedkoper dan een inwoner van een bejaardenhuis naar buiten brengen en weer terug halen. Cru, maar als je het economisch beschouwt is het niet anders.
In België heeft ieder bejaardenhuis vrijwilligers die kosteloos,  eenvoudige bezigheden en hulp aanbieden.
Ik weet niet of dat in Nederland ook zo is ?
Ook kan het gros van de bejaarden zich nog verplaatsen; eventueel met hulpmiddelen.
Achter glas zonnebaden heeft geloof ik wel geen effect, betreffende de aanmaak van vitamine D.

Berichten: 12.262

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Vrijwilligers die dergelijke taken op zich nemen zijn er uiteraard ook wel in nederland, al denk ik niet dat het er voldoende zijn om bejaarden bijv dagelijks even mee naar buiten te nemen. Exacte cijfers kan ik je niet noemen, en die zijn ook wat lastig te achterhalen: hoeveel mensen er zoiets doen is wel bekend, maar hoeveel uur precies en hoeveel dat per bejaarde die er behoefte aan heeft blijft vervolgens giswerk.

Verder is het ook een beetje de vraag wat je als 'bejaarde' beschouwd: je kan er gewoon hard een leeftijdsgrens aan stellen (bijv iedereen boven 70 jaar oud is bejaard), maar in de praktijk heeft het meer met afhankelijkheid en zorgbehoefte te maken dan met leeftijd.

Ergens kon je nog een definitie maken als 'zij die in bejaarden en verzorgingshuizen wonen', maar gezien de afbraak daarvan ten faveure van 'thuis blijven wonen' in het huidige politieke klimaat is dat een glijdende schaal.
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Daar zijn inderdaad veel moeilijkheden om bejaarden te laten zonnebaden.
Toch schijnt het dat minder dan een half uur per dag al genoeg is.
Ik heb zelfs al ergens gelezen dat 10 minuten reeds volstaat.
Maar een mentaliteitsverandering, vanaf pak weg vanaf 50 á 60 jaar, in bovengenoemde context zou al nuttig zijn.
Osteoporose heeft namelijk een lange voorgeschiedenis; zowel opbouwend als afbrekend.

Berichten: 12.262

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Tja, wat dat aangaat zou ik iedereen domweg aan te raden om te verhuizen naar mooiweerland zodra de pensioengerechtigde leeftijd is bereikt. Voordeel is mogelijk ook dat de kosten voor verzorging/verpleging in veel mooiweerlanden (met name die in het verre oosten) aanzienlijk lager zijn dan hier.

Misschien is het wat bot, maar oud worden in nederland is eigenlijk helemaal geen goed idee. Als je je pensioen en aow kunt meenemen is emigratie best een haalbaar idee. Laten we wel zijn, een fulltime (24x7, geen 7x5) personal assistent kost op de filipijnen, in thailand of indonesie aan loon een paar honderd euro per maand - en dat is een salaris ver boven modaal in de betreffende landen.
Victory through technology

Berichten: 567

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Benm schreef: Tja, wat dat aangaat zou ik iedereen domweg aan te raden om te verhuizen naar mooiweerland zodra de pensioengerechtigde leeftijd is bereikt. 
Mooi idee. En het eten lijkt me daar ook gezonder !?
Maar behalve als er heimwee om de hoek komt kijken;
en ook dat er dan geld in eenrichtingsverkeer de grens over gaat.

Berichten: 12.262

Re: Gratis supplementen tegen osteoporose bij bejaarden !?

Uiteraard zijn er ook nadelen aan - economisch gezien het wegvloeien van kapitaal, maar wellicht ook een wat lagere kwaliteit van zorg in het land van bestemming en dergelijke.

Heimwee kan een factor zijn, maar dat hoeft niet per se. Als je bijvoorbeeld kijkt naar bestemmingen als de filipijnen, thailand of indonesie zie je daar genoeg mensen die settelen om er de rest van hun leven te blijven. Op zich is dat ook geen gek idee, gezien je vooralsnog gewoon recht houdt op AOW (m.i. terecht gezien je er altijd premie voor betaald hebt), of je nou in nederland blijft wonen of niet.

Het verschil is dat alleen AOW hier amper genoeg is voor een overleefbaar bestaan, terwijl het in veel landen gerust 5 keer een modaal inkomen is.
Victory through technology

Reageer