Klimaatalarmisme

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Klimaatalarmisme

Ik ben gaan zoeken naar wat bronnen waarin iets meer staat over het verloop van het klimaat op Groenland.
 
De eerste waar ik naar keek was Wikipedia, uiteraard niet de meest wetenschappelijke bron. Hier lees ik:
 
 
 
Het landschap van de kolonies [van Erik de Rode] verschilde zeer met de ijzige poolwoestijn van tegenwoordig. Opgravingen tonen aan dat er grote berkenbossen waren, met berken van 4 tot 6 meter hoog, in de gebieden rond de binnenste delen van de Tunuliarfik- en Aniaaqfjorden, het centrale gebied van de oostelijke nederzetting. De heuvels hieromheen waren begroeid met gras en wilgen-kreupelhout. Dit was te danken aan het warme middeleeuwse klimaat, dat in die tijd optimaal was. De Noorse kolonisten veranderden de vegetatie door de bomen te kappen voor bouwmateriaal en verwarming van huizen, en door het uitgebreide grazen van schapen en geiten in de zomer en winter. Het klimaat in Groenland was veel warmer tijdens de eerste eeuwen van de kolonies, maar het werd steeds kouder in de veertiende en vijftiende eeuw door de naderende Kleine IJstijd.
 
 
 
Verder vond ik deze studie waarin staat:
 
 

Beyond recent changes documented from historical archives, sedimentary records provide information on the past natural variability of Greenlandic vegetation. During earlier interglacial periods, high pollen influx and specific pollen assemblages from marine sediments depict dense vegetation mostly composed of shrubs and/or conifer trees.During the very long interglacial stage occurring about 400,000 years ago (Marine Isotopic Stage 11), a spectacular development of spruce forest was very likely associated with a strong ice sheet retreat.
 
 
Tenslotte meldt dit artikel dat er waarschijnlijk langere en meerdere perioden van hogere temperaturen zijn geweest op Groenland, maar ook:
 
 

Well-known changes in Earth's orbit caused warming during the early Holocene and Last Interglacial periods. Today, warming stems from man-made sources and is happening much faster than warming during those interglacial periods. That means there is a chance that Earth might not respond to current-day warming in the same way.
 
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer