in- en uitstraling in crisistijd
- Moderator
- Berichten: 51.273
in- en uitstraling in crisistijd
Ik heb zonnepanelen op mijn dak en houd al sinds 2013 dagelijks de productie daarvan bij.
Toeval of niet, maar nu het vliegverkeer grotendeels stil ligt (anders zie ik soms hele weefsels van contrails tegen de blauwe hemel) en ook het autoverkeer, heb ik records.
Gisteren en vandaag waren qua productie mijn beste twee maart-dagen sinds 2014.
Toch moeten mijn panelen intussen wel een beetje beginnen te vervuilen na ruim 6 jaar zonder schoonmaak.
Toeval of niet, maar nu het vliegverkeer grotendeels stil ligt (anders zie ik soms hele weefsels van contrails tegen de blauwe hemel) en ook het autoverkeer, heb ik records.
Gisteren en vandaag waren qua productie mijn beste twee maart-dagen sinds 2014.
Toch moeten mijn panelen intussen wel een beetje beginnen te vervuilen na ruim 6 jaar zonder schoonmaak.
- Berichten: 1.450
Re: in- en uitstraling in crisistijd
Dat lijkt me eerder komen door het gigantische hogedrukgebied waar we mee te maken hebben. Het aantal zonuren ligt de afgelopen twee dagen en de komende 3 (volgens voorspelling) op bijna 100%.
Overigens ligt het vliegverkeer nog niet grotendeels stil. Althans, het is in elk geval nog niet gehalveerd (over een klein weekje wel overigens).
Overigens ligt het vliegverkeer nog niet grotendeels stil. Althans, het is in elk geval nog niet gehalveerd (over een klein weekje wel overigens).
- Moderator
- Berichten: 9.986
Re: in- en uitstraling in crisistijd
Weet je het zeker? Ik heb geen cijfers maar als ik op Flightradar24 kijk, lijkt het boven Nederland heel veel stiller.
- Berichten: 1.450
Re: in- en uitstraling in crisistijd
Nouja, ik weet het alleen voor mijn bedrijf. We zitten nu op 60%. Volgende week 40 en de week daarna 20. Weliswaar voor een deel met lege vliegtuigen.
- Moderator
- Berichten: 51.273
Re: in- en uitstraling in crisistijd
hmm, opvallend. Anders, als ik uit mijn achtertuin naar boven kijk, zie ik niet zelden twee of drie vliegtuigen. Zie bijvoorbeeld hier:
viewtopic.php?f=9&t=186088&hilit=contrails
(niet elke streep is een vliegtuig dat nog in beeld is)
Nu is het maar eens af en toe een enkeling.
OK, waarschijnlijk toeval en sterk hogedrukgebied dus....
- Berichten: 1.450
Re: in- en uitstraling in crisistijd
En vracht vluchten zijn natuurlijk sterk toegenomen.
- Moderator
- Berichten: 9.986
Re: in- en uitstraling in crisistijd
Het heeft niet lang geleden een aantal keer fors geplensd, misschien heeft dat geholpen wat vuil weg te spoelen.Jan van de Velde schreef: ↑zo 22 mar 2020, 16:59 Toch moeten mijn panelen intussen wel een beetje beginnen te vervuilen na ruim 6 jaar zonder schoonmaak.
Verder, zoals shimmy schrijft, het is momenteel wel heel zonnig en we zitten al ruim over de helft van de maand.
Zie dit tabelletje met maartdagen met meer dan 10 zonuren [jaar, maand, dag, zonuren in De Bilt]
2013 3 26 11.0
2013 3 27 11.8
2014 3 9 10.1
2014 3 10 10.7
2014 3 12 10.5
2014 3 13 10.5
2014 3 20 11.2
2014 3 28 11.2
2014 3 29 10.3
2015 3 12 10.5
2015 3 13 10.2
2015 3 17 10.6
2016 3 12 10.3
2016 3 14 10.2
2016 3 17 10.2
2016 3 26 10.2
2017 3 16 10.9
2017 3 23 10.9
2017 3 24 11.0
2017 3 25 10.5
2017 3 27 11.5
2017 3 28 11.4
2018 3 19 10.9
2018 3 20 10.5
2019 3 29 11.0
2020 3 21 11.1
-
- Berichten: 334
Re: in- en uitstraling in crisistijd
Het waait ook vrij hard. Daardoor verdwijnt er nog meer fijnstoffen. Daarbij is de lucht ook vrij droog
- Moderator
- Berichten: 9.986
-
- Berichten: 334
- Moderator
- Berichten: 816
Re: in- en uitstraling in crisistijd
De combinatie van zon (stroom) en kou (spanning) is top voor zonnepanelen. Hier wordt nu 90 kWh per dag opgehaald.
-
- Berichten: 12.262
Re: in- en uitstraling in crisistijd
Het is inderdaad tamelijk koud voor de tijd van het jaar, maar wel regelmatig zonnig. Die combinatie levert op dat je rendement door de koude relatief goed is, en alle zon die je krijgt is natuurlijk ook meegenomen.
Eerlijkgezegd denk ik niet dat vliegtuigen er iets mee te maken hebben, tenzij je precies onder een aanvlieg of landingsroute zit waarbij contrails vaak zonlicht blokkeren. Ik woon zelf in utrecht waar relatief weinig (laag) vliegverkeer overheen gaat onder normale windcondities. Als dat zomers een keer gebeurt precies tussen de zon en waar ik zit valt het best op, maar erg lang duurt het allemaal ook niet - ik durf geen precies getal te noemen, maar die contrails zijn meestal in een paar minuten wel dusdanig verwaaid of verdampt dat je er niets meer van merkt.
Eerlijkgezegd denk ik niet dat vliegtuigen er iets mee te maken hebben, tenzij je precies onder een aanvlieg of landingsroute zit waarbij contrails vaak zonlicht blokkeren. Ik woon zelf in utrecht waar relatief weinig (laag) vliegverkeer overheen gaat onder normale windcondities. Als dat zomers een keer gebeurt precies tussen de zon en waar ik zit valt het best op, maar erg lang duurt het allemaal ook niet - ik durf geen precies getal te noemen, maar die contrails zijn meestal in een paar minuten wel dusdanig verwaaid of verdampt dat je er niets meer van merkt.
- Berichten: 891
Re: in- en uitstraling in crisistijd
Als gevolg van de aanslagen van 09/11 werd het amerikaanse luchtruim drie dagen afgesloten en heeft men kunnen vaststellen dat er wel degelijk een invloed is van de vliegtuigstrepen op de temperatuur. Deze vliegtuigstrepen kunnen inderdaad uitgroeien tot ciruswolken die de uitstraling van warmte gaan blokkeren. Het is geweten dat dit effect groter is dan het tegenhouden inkomende straling. Het resultaat van deze effecten is een opwarming. Tijdens deze 3 dagen heeft men kunnen vaststellen dat de afwijking tussen de hoogste dagtemperatuur en de laagste nachttemperatuur gestegen was met +/- 1 graad. Belangrijk in deze is natuurlijk dat gedurende deze periode geen wezenlijke wijzigingen waren in de heersende weersystemen boven USA. Volgens mij kan men op basis van deze vaststellingen onderstellen dat Uw zonnepanelen momenteel beter renderen in vergelijking met een toestand met strepen gezien er gewoon meer licht op Uw panelen valt.Jan van de Velde schreef: ↑zo 22 mar 2020, 16:59 Ik heb zonnepanelen op mijn dak en houd al sinds 2013 dagelijks de productie daarvan bij.
Toeval of niet, maar nu het vliegverkeer grotendeels stil ligt (anders zie ik soms hele weefsels van contrails tegen de blauwe hemel) en ook het autoverkeer, heb ik records.
Gisteren en vandaag waren qua productie mijn beste twee maart-dagen sinds 2014.
Toch moeten mijn panelen intussen wel een beetje beginnen te vervuilen na ruim 6 jaar zonder schoonmaak.
- Moderator
- Berichten: 9.986
Re: in- en uitstraling in crisistijd
Ongetwijfeld kunnen vliegtuigstrepen een behoorlijke invloed hebben.
Maar vermoedelijk is het momenteel droog op grote hoogte; de enkele vliegtuigstreep die ik gisteren zag was kort en verdampte dus snel. Ook met meer vliegverkeer zou het zonlicht nu nauwelijks door contrails gehinderd worden.
Maar vermoedelijk is het momenteel droog op grote hoogte; de enkele vliegtuigstreep die ik gisteren zag was kort en verdampte dus snel. Ook met meer vliegverkeer zou het zonlicht nu nauwelijks door contrails gehinderd worden.
- Moderator
- Berichten: 8.166
Re: in- en uitstraling in crisistijd
Je zou naast de zonuren per dag ook de temperatuur op kunnen zoeken.
Bij iedere graad lager wordt het paneel ruwweg 0,4% effectiever.
Klopt het als je daarmee rekening houdt dan wel?
Bij iedere graad lager wordt het paneel ruwweg 0,4% effectiever.
Klopt het als je daarmee rekening houdt dan wel?