Smeltoven stuk

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

OOOVincentOOO schreef: ma 06 sep 2021, 17:07 Excuses als ik een beetje bot overkwam.



Gisteren realiseerde ik nog iets. Ik kan mij goed voorstellen dat er kant en klare weerstandspiralen speciaal voor 110V en 220V zijn.

Ja dat klopt hoor op aliexpres (dit geeft i trouwens als fout woord aan ) kun je nieuwe vervangbare spoelen en spiraaldraad kopen .Maar ik ben dan toch bang dat als ik het weer daar koop dat ik weer slechte kwaliteit koop.

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Nou ik heb even navraag gedaan over wat het kost om te laten maken maar dat is ongeveer net zo duur als de oven dus was .

In de bijlage vindt u de tekening van het element dat ik heb getekend aan de hand van de gestuurde gegevens. Ook vindt u onze algemene voorwaarden in de bijlage.

De spruitjes zijn iets langer zodat u deze op maat kunt knippen met installatie.
Ik heb uw dikte gehanteerd van 1,5mm kanthal, echter lees ik van uw schuifmaat 1,3mm. Door de aluminiumoxide op het element zijn deze vaak iets dikker geworden, dus vermoed eigenlijk dat het om 1,2mm dik kanthal gaat. Kunt u dit controleren voor de zekerheid?

De 38 ohm is berekend aan de hand van 1400W en 230V.
Dit element van 1,5mm kanthal kost €433,92 ex btw, dit vanwege de spiraal diameter van 8mm, onze voorraad heeft als spiraal diameter 9,5mm en de 8,0mm diameter zal ik met de hand moeten draaien.
Dit element met 1,5mm kanthal met een spiraal diameter van 9,5mm kan ik aanbieden voor €180,00 ex btw.
Dit element met 1,2mm kanthal met een spiraal diameter van 8,0mm kost €178,79 ex btw
Dit element met 1,2mm kanthal met een spiraal diameter van 9,5mm kost €120,00 ex btw

Ik hoor graag van u welke variant u wilt bestellen.

Met vriendelijke groet,

Het zou natuurlijk het goedkoopst zijn als je gewoon een roldraad zou kopen maar om nou weer zo n wikkel apparaat te maken zal nog een hele klus zijn .

https://eveks.nl/nikkel-legering/461-ka ... meter.html

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Smeltoven stuk

Heb je de suggesties gelezen van anderen betreffende reparatie?

Hun advies is beter dan mijn onderbuik gevoel.

De optie repareren met RVS huls van Michel Uphoff vind ik elegant. Goede eerste optie, dan hoef je in eerste instantie geen draad op te offeren door draden "te twisten". Indien dat niet lukt kun je andere optie van Thionyl (twisten) proberen.

Ik doe zelf wat aan modelvliegsport maar heb helaas geen RVS buis. Wel had ik enkele stugge veren gevonden in een rommel doosje met circa de afmetingen (binnen diameter <3 mm). Maar deze krijg je nauwelijks samen geknepen mochten deze te groot zijn (een veer uit balpen is trouwens te slap). Of deze geschikt zijn (materiaal) weet ik niet.

Heb nog een fiets geinspecteerd welke onderdelen als RVS hulsje kunnen fungeren. Kon niets simpels herkennen.

Enigste waar ik nog aan kan denken is enkele M3 moertjes (weet niet of juiste staal is). Of je deze goed kan samenknijpen weet ik niet. Ze zijn wat dik misschien afvijlen (door op een boutje te schroeven en dan vijlen).
Veren.jpg

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Michel Uphoff schreef: di 07 sep 2021, 02:02 Controleer de draad zorgvuldig op andere zwakke plekken. Zijn die niet zichtbaar, dan heb je kans dat de draad op de doorsmelt locatie van meet af aan beschadigd is geweest. Dan heeft zelf proberen te repareren zin. Een las maken met koperen onderdelen heeft geen zin vanwege de te lage smelttemperatuur. Goed schoon schuren en in elkaar twisten, of bij een modelbouwzaak een goed passend stukje RVS buis kopen klik , daar de schoon en recht gemaakte draden insteken en met een tang op veel plaatsen aanknijpen.
Ja het had wel een goed idee geweest zo n buisje maar er is niet zoveel ruimte omheen .Dan past i niet meer in het keramische spiraal . Misschien een afgezaagde rvs rvs schroef in het midden . Maar ja hij was wel op 4 plekken gebroken .

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

OOOVincentOOO schreef: di 07 sep 2021, 16:34 Heb je de suggesties gelezen van anderen betreffende reparatie?

Hun advies is beter dan mijn onderbuik gevoel.

De optie repareren met RVS huls van Michel Uphoff vind ik elegant. Goede eerste optie, dan hoef je in eerste instantie geen draad op te offeren door draden "te twisten". Indien dat niet lukt kun je andere optie van Thionyl (twisten) proberen.

Ik doe zelf wat aan modelvliegsport maar heb helaas geen RVS buis. Wel had ik enkele stugge veren gevonden in een rommel doosje met circa de afmetingen (binnen diameter <3 mm). Maar deze krijg je nauwelijks samen geknepen mochten deze te groot zijn (een veer uit balpen is trouwens te slap). Of deze geschikt zijn (materiaal) weet
Heb nog een fiets geinspecteerd welke onderdelen als RVS hulsje kunnen fungeren. Kon niets simpels herkennen.

Enigste waar ik nog aan kan denken is enkele M3 moertjes (weet niet of juiste staal is). Of je deze goed kan samenknijpen weet ik niet. Ze zijn wat dik misschien afvijlen (door op een boutje te schroeven en dan vijlen).

Veren.jpg
Ja dank je voor het mee denken en zoeken hoor .En ik lees en overweeg altijd alles hoor .Buisje is dus waarschijnlijk te dik voor het keramiek .En hij is ook al op 4 plekken gebroken . Ik zat misschien te denken aan een spaak of een stukje rvs veren staal en dan met een rvs boutje in het midden .Nou ja wacht nog even die andere offerte af en dan kan ik nog altijd beslissen .

Berichten: 1.816

Re: Smeltoven stuk

Michel, heb je wel eens zo'n gebruikte gloeidraad in je handen gehad? Is nogal bros geworden na een fikse verhitting v/d oven en dus is zelfs schuren riskant, laat staan aanknijpen. Ik heb wat geluk gehad in deze, maar deed dat (wat) "schuren" met een dremel op laag toerental met een rond staalborsteltje er in. Ik zou meer aanraden, voor iemand die dit nooit heeft gedaan, de draden naar elkaar te brengen en over en in elkaar leggen, net vast en ruim de flux erop. Zelfs zonder schuren en miss. wat voor verhitten met een vlam, zodat de flux, vloeibaar wordt en dus stroom kan doorlaten enz.. en oven aan doen of zelfs al aan doen voordat je de flux smelt. Draad repareert zich dan zelf. Een fractie minder weerstand is niet zo belangrijk.

Is overigens niet mijn idee, maar het het omarmd, als een prima tip.

Miss., als dit nog eens voorkomt bij mij, dan leg ik miss. een 2 cm rvs draadje in de spiraal en dan ruim flux erop. Meeste rvs metalen 304 bijv kunnen tegen temp's van ca 1100 of meer gr C.

Berichten: 1.816

Re: Smeltoven stuk

Las je bericht over al 4 breuken te laat. Dat Kanthal is een Ni/Cr legering en zeker prijzig. Nou ja dan maak je 4 draadjes van rvs om de boel aan elkaar te verbinden. Maar ja dat het bros is heb je dus al bemerkt. Ni/Cr zit ook in de gloeispiralen van een electrische kachel. En moet je echt tot ca 1100 gr of hoger?
Eventueel dubbel doen. En later de flux, niet verwijderen. Flux en ook Borax zijn gewoon soldeer hulpmiddelen voor hogere temperaturen. Succes.

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Hoi beste Thionyl super bedankt voor de tip en voor de alsnog reactie . Wel apart inderdaad dat het met flux zichzelf repareert ik kan dat zekers in de toekomst gebruiken . Ik had bij twee ovenbouwers een offerte aangevraagd en tot mijn verassing scheelde die prijs nogal enorm .Eerst vroeg ik het bij keramikos in Haarlem en daar koste het wel 220 euro omdat ze mij vertelde dat het een speciale maat was.

Daarna ook nog bij dit bedrijf . Zie offerte
Element Kanthal AF kost € 33 excl. 21% Btw. Elementtemperatuur maximaal 1300°C
Element Kanthal APM kost € 79 excl. 21% Btw. Elementtemperatuur maximaal 1400 °C
Exclusief verpakkings- en verzendkosten á 12,50 excl. 21% Btw

Met hartelijke groet,
Westeneng Ovenbouw B.V.

En zoals je ziet scheelt dat nogal en vind ik de laatste best redelijk dus heb ik er daar eentje besteld .Hopelijk is die goed en past i .
Nou ja heb je er zelf dus ook ooit nog es een nieuwe nodig dan weet je waar je moet zijn . Vrg vincent

Berichten: 1.816

Re: Smeltoven stuk

Maar waar heb je die hoge temps voor nodig? Die lopen echt tegen de grenzen van Ni/Cr aan. Ik kan hier de meest gangbare Metalen gewoon smelten in een baby-oven uit Haarlem (nu Keramikos) en bij bakken van klei (Chamotte) moest ik soms zelfs oppassen dat het niet ging smelten. Heb daar nu een prima CN regelaar voor, maar dat pas sinds kort. Maar ding is ook al ca 35 j oud en zal de gloeidraden ook eens nakijken.
Voor echt hoge temps, heb ik wel andere middelen gebruikt dan deze oven. Dus nogmaals waarom die hoge temps? Tot ca 900 gr C is ordinair RVS draad, lekker goedkoop, ook te gebruiken.

Maar ok, doe je ding, maar let op veiligheid.

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Nou mijn beredenering was eigenlijk dat een kanthal draad dat tegen hogere temperaturen kan langer mee zou gaan . En aangezien ik brons wilde gieten moest ik eerst koper smelten wat een hoge temperatuur heeft . Aangezien de spiralen niet rechtstreeks tegen het metaal aanzit of rechtstreeks in de ruimte zoals b.v bij een keramiek oven maar er nog een mantel omheen zit , nam ik aan dat daar toch behoorlijk verlies tussen zit .

Maar jij gebruikt een baby oven voor keramiek om te smelten . Ik heb dat ook es geprobeerd met een iets grotere oven en toen gingen toch echt de stenen scheuren als ik de deksel eraf haalde .

Wel apart dat je dan rvs ook kan gebruiken .Geleid dus slecht stroom .
Maar krijg je dan geen probleem met het wattage . Mijn oven is bijvoorbeeld 1400 watt .Ik weet niet of der dan onderdeeltjes kapot gaan . Of moet je dan zoveel RVS gebruiken totdat je aan de zelfde hoeveelheid weerstand zit ?

Ook vroeg ik me trouwens af hoe de weerstand nou berekent word .Mijn smeltoven is bijvoorbeeld 38 OHM . Maar dat word toch koud berekent .Wat gebeurd er met de weerstand als de draden roodgloeiend worden ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Smeltoven stuk

Kanthal heeft een zeer lage temperatuurcoëfficiënt (0,00003 K-1). In feite net zo laag als constantaandraad dat ontworpen is om bij wisselende temperaturen een zo gelijk mogelijke elektrische weerstand te behouden.

Bij 1400 graden is de weerstand opgelopen van 38 tot pakweg 39,5 Ω

Berichten: 1.816

Re: Smeltoven stuk

De weerstand v/d gloeispiraal neemt zeker toe bij verhoging van de temp. Zie Michel. Net zoals bij een gloeilamp, alleen veel meer.

Dat je stenen gingen scheuren, zou misschien kunnen komen door een koude schock. Bij klei bakken doe je gewoon de stroom eraf en laat je alles langzaam afkoelen, want anders barsten je baksels misschien. Bovendien pak je die hete dingen niet maar even.
Bij smelten moet je metaal gesmolten blijven, anders kun je niet meer gieten en haal je dus abrupt de deksel eraf en pakt de houder eruit.

Heb dit nog nooit gehad, maar misschien heb je ook te hoog verhit. Misschien moet je de deksel op een kier zetten, stroom eraf en een half (?) minuutje wachten voordat je de houder pakt. Een KT temp. probe gebruik ik ook, mijne kan tot ruim 1200 gr C en check de temp. v/d smelt ermee. Goedkoop te verkrijgen in CN

Brons maken is nog niet eens zo simpel, misschien eerst wat Brons kopen en dat smelten? Ik maak ook geen Messing, maar gebruik gewoon oud Messing. Trouwens Borax heb je daarbij zeker nodig, als flux enz. Zie YouTube filmpjes er over.

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Michel Uphoff schreef: do 09 sep 2021, 01:28 Kanthal heeft een zeer lage temperatuurcoëfficiënt (0,00003 K-1). In feite net zo laag als constantaandraad dat ontworpen is om bij wisselende temperaturen een zo gelijk mogelijke elektrische weerstand te behouden.

Bij 1400 graden is de weerstand opgelopen van 38 tot pakweg 39,5 Ω
Oke dank weer wat geleerd .Ik dacht eerst de weerstand kan ook minder worden maar de weerstand word dus groter . Waarom is dat zo eigenlijk zo ? Is het te vergelijken met een zwemmer die door een warm zwembad gaat of een koud zwembad . Waar zou die dan sneller in kunnen gaan ? Ik zou kunnen bedenken dat de moleculen meer tegen elkaar botsen en dat weerstand geeft.

Berichten: 454

Re: Smeltoven stuk

Thionyl schreef: do 09 sep 2021, 11:32 De weerstand v/d gloeispiraal neemt zeker toe bij verhoging van de temp. Zie Michel. Net zoals bij een gloeilamp, alleen veel meer.

Dat je stenen gingen scheuren, zou misschien kunnen komen door een koude schock. Bij klei bakken doe je gewoon de stroom eraf en laat je alles langzaam afkoelen, want anders barsten je baksels misschien. Bovendien pak je die hete dingen niet maar even.
Bij smelten moet je metaal gesmolten blijven, anders kun je niet meer gieten en haal je dus abrupt de deksel eraf en pakt de houder eruit.

Heb dit nog nooit gehad, maar misschien heb je ook te hoog verhit. Misschien moet je de deksel op een kier zetten, stroom eraf en een half (?) minuutje wachten voordat je de houder pakt. Een KT temp. probe gebruik ik ook, mijne kan tot ruim 1200 gr C en check de temp. v/d smelt ermee. Goedkoop te verkrijgen in CN

Brons maken is nog niet eens zo simpel, misschien eerst wat Brons kopen en dat smelten? Ik maak ook geen Messing, maar gebruik gewoon oud Messing. Trouwens Borax heb je daarbij zeker nodig, als flux enz. Zie YouTube filmpjes er over.
Nou ik denk inderdaad dat het scheuren door een kou golf kwam en dat je dat natuurlijk meer hebt bij een grotere dan zoals bij jouw een kleinere . Toen ik dat merkte dacht ik ik koop wel een kleine smeltoven speciaal om te smelten .
Maar op zich is het denk ik wel mogelijk als je een klein gat aan de bovenkant maakt zodat er een kleinere opening ontstaat en je daar vervolgens de gietbeker in kan laten zakken .Vervolgens zou je dan een kleine vuurvaste deksel dop kunnen maken .Op die manier zal er niet zo n grote kou schok doorheen gaan .Maar ik wilde mijn oven origineel houden en koos voor een kleine smeltoven dus met temperatuurinstelling.

Nou brons kopen is ook duur hoor .Ik geloof iets van 40 euro oer kilo .Ik vind het zelf altijd leuk om zelf eerst iets te proberen dan klakkeloos maar te kopen plus dat ik ook nog enorm veel kopere buizen had liggen en had voor 50 cent een tinnen beker gekocht bij de kringloop .Alles ging goed totdat mijn smeltoven er mee stopten .Maar ik zal zeker nog even op you tube gaan kijken voor praktijkervaring .

Doe jij het dan als beroep (kunstenaar ) of als hobby het smelten ?

Berichten: 1.816

Re: Smeltoven stuk

Ten eerste moet je niet grote lellen klakkeloos gaan aanhalen, vinden moderators niet leuk.

Zou je verder kunnen helpen, maar denk dat ik dat niet ga doen. Je hebt nog te weinig kennis en houdt je bezig met dingen die best link zijn. Had al mijn twijfels toen je niet eens een weerstand kon bepalen v/e gloeidraad.

Overigens, is Kanthal draad dikte 1,5 mm te koop voor ca E 2,35/m en er een spiraal van draaien moet geen probleem zijn. Je zou voor ca 20 E al klaar zijn.

En Tin bevat vaak Lood ed, zeker als het goedkoop verkregen is, beter niet gebruiken, ivm giftige dampen. Tenzij je het kunt testen en ik geloof niet dat je daartoe in staat bent.

Een tapse opening maken in de deksel zou een oplossing kunnen zijn.

Ik ben er ook beroepsmatig mee bezig geweest.

Hobby betekent ook dat je veel zelf moet uitzoeken.

Veel succes

Reageer