Modulatie techniek laatste versies bluetooth

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 47

Modulatie techniek laatste versies bluetooth

Hey
Wanneer ik de modulatietechniek van de laatste versies van bluetooth opzoek, kom ik altijd GFSK tegen. Ik snap de uitleg op het internet echter niet zo goed, kan iemand mij helpen? Wat ik denk te snappen is dat deze techniek frequenties manipuleert om data te verzenden (denk ik).
Maar hoe kun je dan de ééntjes en de nulletjes herkennen van het gemoduleerd signaal? En wat wilt men zeggen met frequentie-hopping?
 
 
Omdat de uitleg die ik tegenkom op het internet veelal in het Engels is, en ik niet zo thuis ben in de communicatiewereld, (ik heb wel enige basiskennis over de digitale wereld), vind ik het moeilijk dit te snappen.
Alvast bedankt
Kevin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Modulatie techniek laatste versies bluetooth

GFSK is een vorm van modulatie bedoeld voor digitale data, waarbij de zendfrequentie afhankelijk is van het te verzenden bit. Dus bij verzending van een digitale '0' is de frequentie bijv. 1 promille lager dan de centerfrequentie, en bij een digitale '1' 1 promille hoger. De ontvanger moet dan de kleine frequentieverschillen detecteren en weer omzetten naar enen en nullen.
Wanneer je dit zomaar zou doen ontstaan er ook sterke signalen naast de uitgezonden signalen en die verstoren dan naast liggende frequenties. Dit kun je voorkomen door de frequentie niet abrupt te laten verspringen maar geleidelijk. Daarom wordt dan een filter geplaatst tussen de aangeboden datastroom en de frequentiemodulator. Dit filter heet een Gaussian filter; vandaar de 'G' voor de 'FSK' (frequentie shift keying). Voor de kwaliteit van de dataoverdracht heeft dit geen nadelige gevolgen.
Bij latere versies van Bluetooth worden ook vormen van 'differential phase shift'-technieken gebruikt. Dit maakt het mogelijk meerdere bits tegelijk te versturen.
Frequentiehopping betekent dat de zender na verzending van een serie bits naar een andere centerfrequentie springt. De ontvanger kent deze nieuwe frequentie en gaat daar verder luisteren. Dit voorkomt dat een uitzending door een stoorsignaal op een bepaalde frequentie helemaal niet zou doorkomen.
dat wel natuurlijk

Reageer