Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Handigheid is niet te koop. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Ik heb de trekschakelaar inmiddels open gemaakt, en inderdaad valt daar weinig meer aan te sleutelen. Het is in wezen een geheel afgesloten doosje waar een plastic draadje uit komt. Zelfs de stroomdraden zitten niet meer met schroefjes vast (maar kennelijk geklemd?).
 
Ik heb het afgebroken plastic draadje nu verlengd door er een stukje aan te lijmen (met sterke lijm). Het zal nog moeten blijken of dat niet ook weer afbreekt. Helaas zijn zulke schakelaars nogal duur.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Dat plastic draadje is meestal van nylon. Zou knap zijn als je dat goed gelijmd krijgt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Inderdaad! :evil:
 
Na uren gepruts boven mijn hoofd met een trekschakelaar op een onmogelijke plaats vlak tegen de muur ben ik eindelijk zover dat ik het zaakje weer kan dichtschroeven, en dan breekt het met "extreme repair lijm" gelijmde plastic draadje weer af....

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Nylon is een materiaal dat nergens mee te lijmen is, zelfs niet met extreme repair lijm of alleslijm.
Je zal toch dieper in het inwendige van de schakelaar moeten komen. Ik heb hier zo'n schakelaar liggen, maar op het moment kan ik er niet bij komen. Zal morgen eens kijken of er een alternatieve oplossing mogelijk is.

Berichten: 59

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Daar heb ik wel een tip voor heb er hier ook zo 1.

Heb het kunstof haakje vervangen voor een plastic paperclipje

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Hoe moet ik die paperclip aan het kleine stukje nylon draad bevestigen dat maar net buiten de schakelaar komt?

Berichten: 59

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Met de aansteker of een soldeerbout

Die van mij kon ik nog beetpakken.

Heb heb tussen het paperclipje gedaan net als bij papier.

En toen iets verwarmd houd het al bijna 2 jaar

Berichten: 12.262

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Nylon lijmen gaat hem inderdaad niet worden. Het is niet onmogelijk om iets aan nylon te lijmen, maar met zo'n klein contactoppervlak en de kracht waarmee je aan het koord trekt blijft dat niet lang zitten. 
 
Een optie kan zijn om het nylon te vervangen voor iets dat beter verlijmbaar is en/of een stuk langer dan het restje: je kan bijvoorbeeld een stukje ander nylon (garen?) tegen het bestaande aan smelten en het dan door het kanaal trekken. Die verbinding is niet sterk genoeg voor alledaags gebruikt, maar wellicht wel sterk genoeg om 1x een andere draad op de plaats van het nylon te krijgen. Het is geen probleem als je hier domweg nylon vervangt voor een langer stuk nylon, daarna kun je het wel oplossen met een knoop of iets dergelijks. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Voorlopig opgelost:
 
Er steekt nu een stompje van het nylondraadje uit de schakelaar waar aan het uiteinde nog een opgedroogde lijmklomp op zit van de eerdere lijmpoging. Dat stompje nylondraad met lijmklomp heb ik door het opengebogen oogje van een klein veiligheidsspeldje gefriemeld, en toen heb ik de veiligheidsspeld weer dichtgedaan. Aan die veiligheidsspeld heb ik met een tiewrap het trekkoord vastgemaakt. Een noodoplossing uiteraard, maar voorlopig werkt dat weer effen. 
 
Nog wel een paar vragen voor als ik later toch een nieuwe trekschakelaar koop:
 
1. Zijn de afmetingen van zulke inbouw schakelaars dusdanig gestandaardiseerd dat het (vrijwel) altijd past?
2. Hoe krijg ik de stroomdraden los aangezien die hier niet met schroefjes vast zitten (maar met een of ander klemsysteem).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

1. Zijn de afmetingen van zulke inbouw schakelaars dusdanig gestandaardiseerd dat het (vrijwel) altijd past?
 
Hangt van de ouderdom af. Kijk eens Hier of je jouw model er tussen ziet staan.
 
2. Hoe krijg ik de stroomdraden los aangezien die hier niet met schroefjes vast zitten (maar met een of ander klemsysteem).
 
Die klemmen hebben drukpuntjes of hefboompjes die je kan indrukken/omzetten om de draad te lossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Het zou deze goed kunnen zijn:
 
https://www.shi.nl/nl/catalog/elektra/schakelmateriaal/inbouw-standaard/busch-jaeger/trekschakelaar-inbouw/groups/g+c+sg+bl+a+view
 
Overigens heb ik dat klemmetje voor het vastzetten van de schakelaar in het plafond nu niet meer gebruikt, maar wel twee van de gaatjes van de achtkantige metalen plaat waar de schakelaar op zit. Die metalen plaat is hetzelfde als hier:
 
https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=2ahUKEwjUvqHJm5bhAhWC16QKHZTfD9QQjxx6BAgBEAI&url=https%3A%2F%2Fwww.groepenkastbestellen.nl%2Fabb-busch-jaege-2610%2F6uc-212-503-treksch-wis-inb-bj-per-1-stuk(s)&psig=AOvVaw2XnS6JJ8ctPUVc31M74Nw1&ust=1553359165545613

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Dat lijkt mij een standaard inbouwschakelaar, die eenvoudig door veel andere merken vervangen kan worden.

Berichten: 12.262

Re: Kortsluiting bij gebruik van stopcontact

Handigste is denk ik de oude schakelaar demonteren en deze meenemen naar een bouwmarkt, zodat je iets kunt uitzoeken dat past. Op het eerste gezicht lijken ze allemaal op elkaar, maar je kunt even kijken of je er eentje kunt vinden die precies dezelfde montagepunten heeft. 
Victory through technology

Reageer