Aardingskabel op perron

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Aardingskabel op perron

Gisteren op Utrecht Centraal viel me een dikke aardingskabel op waarmee blijkbaar de overkapping geaard wordt. Waarom wil men de overkapping aarden?

Stel dat het een onderdeel is van de bliksemafleiding. De lengte van de overkapping vanaf het gebouw tot dat aardpunt is ruim 100 m, en de hoogte is circa 5 m. Dan zouden sommige blikseminslagen een flinke omweg moeten maken naar het aardpunt. Dat gaat de bliksem toch niet doen?
UtrechtCS.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Aardingskabel op perron

Misschien (ook?) om ongelukken te voorkomen indien om een of andere reden bovenleiding in contact komt met een deel van die overkapping?

Berichten: 82

Re: Aardingskabel op perron

Of de bliksem dat niet gaat doen? Misschien wel, misschien niet. Hij neemt in ieder geval altijd de weg van de minste weerstand naar aarde. Daarmee worden wegen met een 'hogere' weerstand, gespaard van eventuele destructie.
Maar ik denk ook dat het, met zoveel 'elektriciteit' in de onmiddellijke nabijheid, eerder een veiligheidsaarding is.
Laatst gewijzigd door hbh op zo 10 nov 2019, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Aardingskabel op perron

Alles van spoorinfrastructuur en omgeving is geaard, om te vermijden dat zwerfstromen (en die zijn er in overvloed rondom een geëlektrificeerd spoor) op (metalen) onderdelen komen te staan.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardingskabel op perron

Niet alles is geaard. De tractiestroomloop is bijvoorbeeld niet geaard. De rails liggen geïsoleerd op de grond, maar door het enorme oppervlak is er zoveel lek naar aarde dar ze toch nauwelijks spanning t.o.v. aarde hebben.
Bovenleidingmasten zijn ook niet geaard. Ze hebben wel een verbinding met een van de spoorstaven, maar daar zit altijd een overspanningsafleider tussen.

Zo'n situatie van rechtstreekse aarding als op de foto ken ik ook niet. Op andere stations zie ik ook altijd een overspanningsafleider tussen een klom en de kabel.
Opmerkelijk is dat de aardkabel op de foto blauw is en niet geel/groen, wat normaal is voor aarde.
De blauwe isolatie geeft aan dat het koper is met een DNA, waardoor het herkenbaar is bij vermoeden van illegale handel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Aardingskabel op perron

Er zijn blijkbaar meerdere verschillen tussen NL en B...
Ik hou er me verder vantussen, aangezien het hier over utrecht gaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Aardingskabel op perron

hbh schreef: zo 10 nov 2019, 13:50 Hij neemt in ieder geval altijd de weg van de minste weerstand naar aarde.
Bliksem zal bij bochten in een bliksemafleider niet de weg van de minste weerstand volgen. Dan zoekt hij liever door de lucht een andere weg.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardingskabel op perron

Er zijn inderdaad verschillen tussen NL en B. In België zie je b.v. dat de bovenleidingmasten met een doorgaande blanke kabel gekoppeld zijn. Dat heb ik in Nederland nog nooit gezien.
Het verschil komt misschien doordat in België de bovenleidingspanning 2 keer zo hoog is.

Berichten: 12.262

Re: Aardingskabel op perron

Het is wel apart, zeker gezien het station heel nieuw is en dit er niet bepaald 'netjes' uitziet.

Die kabel ligt er ongetwijfeld met een goede reden, maar welke is niet echt duidelijk: als het iets met het aarden van de overkapping te maken heeft zouden ze ook bij andere sporen moeten liggen.

Eigenlijk is de enige reden die ik me kan voorstellen dat er nog een ondergrondse tunnel ligt waardoor de aarding misschien niet zo best werkt. Tegenwoordig zie je er niets meer van, maar vroeger lagen er tunnels tussen de toenmalige tramhaltes en sporen. Geen idee of ze die hebben opgevuld of iets dergelijks bij de bouw van het nieuwe station, maar ergens zou je denken van wel.

Berichten: 270

Re: Aardingskabel op perron

Als je nabij een bovenleiding werkt met bijvoorbeeld een hoogwerker, dan moet je deze aarden. Daar kan dit punt ook voor bedoeld zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardingskabel op perron

Bij werken aan de bovenleiding aarden ze normaal aan de spoorstaaf. De voeding is dan uiteraard afgeschakeld.
De aarding op de foto is er kennelijk pas achteraf aangebracht. De las waarmee de lip aan de kolom zit is opnieuw geschilderd. Vlak naast de kolom zie je een tegel met een rond gat. Dat is het deksel van een aardingspuntje waarin diverse aardkabels zijn gekoppeld. Ik zie die putjes de laatste tijd steeds meer verschijnen bij de relaiskasten die b.v. bij overwegen staan. Kennelijk hebben ze bij Prorail een nieuw aardingssysteem bedacht.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardingskabel op perron

Net nog even in streetview gekeken. Er zijn op Utrecht Centraal talloze 360 graden foto's gemaakt en bij veel kolommen zie je zo'n aardingsputje zitten. Maar dan zonder een zichtbare kabel aan de kolom. Als ik nog eens in Utrecht kom toch maar eens op letten.

Berichten: 270

Re: Aardingskabel op perron

Als er aan de bovenleiding gewerkt wordt klopt dat, maar als er bijvoorbeeld aan de perronkap oid gewerkt werd, had je aardingspunten waaraan je de hoogwerker of kraan moest aarden. De exacte regels weet ik niet meer, te lang geleden.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aardingskabel op perron

O, ik had het verkeerd begrepen. Ik dacht dat het ging over aarden van de bovenleiding, maar het gaat om de hoogwerker die je moet aarden.

Berichten: 12.262

Re: Aardingskabel op perron

Maar als het voor het aarden van een hoogwerker oid is, waarom verdwijnt hier dan een kabel de grond in? Je zou verwachten dat die pilaren als zodanig ook wel geaard zijn - misschien niet heel bewust, maar in ieder geval door kun lassen met zowel de metalen delen van de overkapping als de verankering in de grond.

Dat stukje metaal waar die kabel aan zit ziet er absoluut uit alsof het er op enig moment vrij haastig aan gelast is, met een linkje verf van net-niet de goede kleur om het een beetje te verdoezelen.

Reageer