[natuurkunde] De fluorescentielamp

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 68

[natuurkunde] De fluorescentielamp

Hallo,
Ik ga al meteen ter zake komen. Ik moet voor het vak Installatiemethoden verklaren dat een ballast van 36W kan worden aangewend voor 2 verschillende schakelingen (een tandemschakeling(twee TL-lampen in serie) en een duoschakeling (twee TL-lampen is parallel) ). Maar ik weet niet hoe ik dat moet verklaren. Kan iemand mij misschien helpen hoe ik moet beginnen? Alvast bedankt

JKB

Berichten: 3.933

Re: [natuurkunde] De fluorescentielamp

JKB schreef: zo 11 okt 2020, 12:45 Hallo,
Ik ga al meteen ter zake komen. Ik moet voor het vak Installatiemethoden verklaren dat een ballast van 36W kan worden aangewend voor 2 verschillende schakelingen (een tandemschakeling(twee TL-lampen in serie) en een duoschakeling (twee TL-lampen is parallel) ). Maar ik weet niet hoe ik dat moet verklaren. Kan iemand mij misschien helpen hoe ik moet beginnen? Alvast bedankt

JKB
Ik denk dat je moet beginnen met de eigenschappen van een TL buis. om te kunnen starten moeten de gloeidraden stroom krijgen en moet er een moment zijn met voldoende spanning over de lamp om te kunnen ontsteken. die ontsteekspanning krijg je via de starter die werkt als een soort neonlampje parallel aan de TL buis als de TLbuis uit is staat er veel spanning over en brand het lampje daardoor warmt dat op en gaat een bimetaaltje het lampje kortsluiten. Lampje koelt dan af en bimetaaltje gaat weer open. Daardoor wek je een inductiepiek op in de seriespoel en die ontsteekt de lamp. als de lamp brand dan valt er onvopldoende spanning over de starter om die opnieuw de laten branden dus blijft die dan uit zolang te TL aan is. De seriespoel begrenst door zijn impedantie voor wisselspanning de stroom in de lamp.

op basis daarvan moet je dus kunnen beredeneren hoe dat proces werkt bij die 2 schakelingen

Berichten: 1.816

Re: [natuurkunde] De fluorescentielamp

TL in serie werkt niet. Je krijgt dan nooit de juiste ontsteekspanning en hoeveel in serie voor 36 watt? . Dan is er ook nog zoiets als negatieve weerstand, daar zou je wat op kunnen zoeken. Dus alleen parallel met TL's werkt. Is 2 x standaard 18 watt.

Technicus
Berichten: 1.166

Re: [natuurkunde] De fluorescentielamp

Het lijkt me dat je klasgenoten dezelfde vraag krijgen. Dus je zal wel een boek hebben waar het in staat?

Betreft het een electronische of magnetische ballast?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] De fluorescentielamp

Thionyl schreef: ma 12 okt 2020, 14:24 TL in serie werkt niet.
Ik heb zat TL armaturen gezien met 2 buisjes van 18W in serie. Kan dus wel.
Voorbeeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Fluorescentielamp

Berichten: 3.933

Re: [natuurkunde] De fluorescentielamp

Thionyl schreef: ma 12 okt 2020, 14:24 TL in serie werkt niet. Je krijgt dan nooit de juiste ontsteekspanning
als ik je vertel dat de ontsteekspanning wel 800V kan bedragen terwijl de netspanning maar 230V rms is (325V piek) Dus hoe krijg je de spanning over de lamp groter dan de netspanning om te ontsteken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [natuurkunde] De fluorescentielamp

Opmerking moderator

Verplaatst naar elektrotechniek

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] De fluorescentielamp

2 buizen parallel achter 1 ballast heb ik nog niet meegemaakt. Wel met een dubbele ballast, dus 2 in 1 behuizing.
Daarmee is de vraag van de topicstarter niet beantwoord. Dat antwoord heb ik ook niet want ik denk dat het gestelde in de startpost niet kan.

Berichten: 3.933

Re: [natuurkunde] De fluorescentielamp

klazon schreef: ma 12 okt 2020, 20:47 2 buizen parallel achter 1 ballast heb ik nog niet meegemaakt. Wel met een dubbele ballast, dus 2 in 1 behuizing.
Daarmee is de vraag van de topicstarter niet beantwoord. Dat antwoord heb ik ook niet want ik denk dat het gestelde in de startpost niet kan.
kan zijn dat de topicstarter eigenlijk bedoelt 2 tl systemen parallel, dus 2 buizen, 2 ballasts. 2 lampen parallel zal niet kunnen, immers als er 1 ontsteekt dan heb je geen mogelijkheid meer om de 2e te ontsteken.

Reageer