Ik heb recent gevlogen met een 767-300 waarbij we een sterke wind mee hadden, om precies te zijn 174 km/u. De ground speed was hierdoor 1054 km/u (snelheid van vliegtuig zelf 880 km/u). Maar het vliegtuig vloog natuurlijk wel met een snelheid van 1054 km/u aangezien het volledig horizontaal vloog op een hoogte van 10973 meter. De temperatuur was -60 graden Celsius op dat moment.
Wat iedereen tijdens de vlucht wel opviel was een kortstondige heftige 'dreun' door het vliegtuig wat slechts een seconde duurde. Ik vlieg redelijk vaak, dus het leek mij wat onwaarschijnlijk voor normale turbulentie. Derhalve maakte ik een foto van de onboard gegevens van het vliegtuig waar bovenstaande informatie vandaan komt.
Vraag 1:
Als je sneller dan het geluid gaat, geldt dit in bovenstaande geval voor de ground speed van 1054 km/u, of airspeed van 880 km/u? Ik denk het eerste, omdat het vliegtuig volledig horizontaal vloog (dus geen verticale vector om rekening mee te houden).
Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.
Vraag 2:
Mits die 1054 km/u geldt als snelheid dan geldt volgens onderstaande formule gecorrigeerd voor de temperatuur:
![Afbeelding](https://upload.wikimedia.org/math/1/9/a/19a9aa8f06a56d8b0874af049e1e81a4.png)
(waarbij je onder het wortelteken een constante hebt van 273 en de temperatuur van de lucht in graden Celsius).
een geluidssnelheid van 291,9 m/s.
1054 km/u = 292,7 m/s
Dus dat is 0,8 m/s sneller dan de geluidssnelheid voor die temperatuur. Kan het dus zo zijn dat we even sneller dat het geluid vlogen en dat die dreun -die mij wat atypisch leek voor turbulentie- missschien de 'sonic boom' was? Eerlijk gezegd lijkt mij het redelijk stug dat een 767 de geluidssnelheid overschrijdt, maar we hadden zoals je kunt zien een forse wind mee. Hierdoor werd ik toch aan het twijfelen gebracht.
Bij voorbaat dank.