PC was niet echt stabiel

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 192

PC was niet echt stabiel

Ik bouw mijn pc's zelf, maar bij de laatste heb ik al vanaf de eerst dag, een best wel irritant probleem.

PC liep soms vast. Soms dagen niet, soms twee keer per dag.

Het probleem is nu opgelost, en ik plaatst dit bericht vooral omdat het misschien andere mensen kan helpen.

Ik had al eerder om hulp gevraagd op Tweakers en het openSUSE forum. En nu terug kijkend was er iemand op het openSUSE forum die gelijk had.

Deze meneer begon over meer spanning op het geheugen zetten, maar kon of durfde mij niet te vertellen hoe.
Ik zag in gedachte al rook wolken uit me pc komen, meer spanning op me geheugen zetten ? Weet je dat wel zeker ?

Dit moederbord een Asrock B450M pro4 heeft nooit mijn geheugen goed ingesteld. Ik wist al dat mijn geheugen niet de door de geheugen fabrikant beloofde snelheid haalde, maar dat is op zich nou niet iets om wakker van te liggen.

Mijn pc was echter niet stabiel en wat bleek nu, mijn moederbord zette 1.2 volt op me ram, maar dat moet dus 1,35 Volt zijn. :shock:

XMP op auto werkt dus niet goed met mijn geheugen. Wat wel goed werkt, is daar een XMP profiel kiezen.

Toen sprong de dram spanning van 1,2v naar 1,35v en werd deze waarde rood.
Dat rood worden bleek ik te kunnen negeren, en het is mij niet helemaal duidelijk waarom mijn moederbord dit doet.

Asrock heeft blijkbaar een andere mening over de juiste spanning als mijn geheugen.

Geheugen draait nu wel op 3000Mhz, maar VEEL belangrijker me pc is weer zo stabiel als ik gewend ben op Linux.
Crashes van het besturing systeem ? Wat zijn dat?

( Konden we dat ook maar zeggen van de programma's op Linux ;) )

Weer veel geleerd, oa JEDEC en XMP.

Het xmp profiel wat ik geladen heb, staat waarschijnlijk in een chip op de geheugen module.

Reageer