Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Yvan_be schreef: Ondertussen staat de boeren, vooral de kleine boeren het water aan de lippen en meer en meer stappen er uit het vak. Er is geen droog brood meer mee te verdienen. Niet met tarwe, niet met rogge, niet met suikerbieten, zelfs niet met mais, niet met varkensvlees, niet met rundvlees, niet met gevogelte, niet met fruit, niet met melk, niet met... En toch wordt voedsel almaar duurder. Al moet daar meteen bijgezegd worden dat het aandeel van voedsel in een gezinsbudget blijft dalen.
Het is cru om te zeggen, maar die boeren moeten vernieuwen of eruit.
 
De landbouw is een van de eerste markten waar een gigantische automatiseringsgolf is aangekomen. In feite kun je nu producten produceren zonder menselijke tussenkomst, en op gigantische schaal is dat gigantisch rendabel. Alleen, sinds enige decennia is de schaal van onze boerderijen niet meer omhoog gegaan, en dus kunnen ze moeilijk mee met die golf. Ze kunnen de investeringen op hun kleine schaal niet dragen. Europese boeren kunnen, voor het eerst in eeuwen, niet meer concurreren met de productiviteit van hun Aziatische of Amerikaanse concurrenten. In enkele cijfers wel (opbrengst per oppervlakte), maar niet in de cijfers die de prijs maken.
 
Resultaat: de kleine lokale boer kan niet concurreren met de markt en wordt er volledig uit geprijsd. En hij moet vernieuwen (ecologisch, biologisch, lokaal verkopen, enz.) of eruit (fuseren of laten opkopen om op te kunnen schalen).
 
Dat en wat jan zegt.
 
De wereld is veranderd, en gaat nog meer veranderen. Dat is goed, het is vooruitgang dat op een dag honger uit de wereld zou kunnen helpen. Maar je moet mee met de verandering.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Nóg meer megabedrijven? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Nee, geen megabedrijven.
Gewoon geen individuele boerderijen van minder dan 100ha meer.
Dat is niet zo extreem, al eens door Frankrijk gereden? Daar zijn ze gewoon de standaard op veel plaatsen. Die boeren kunnen wel mee.

 
En dat is wat we hier over het algemeen niet hebben.
Afbeelding
 
Dat kan op verschillende manieren, boeren in een regio kunnen ook gewoon proberen samen te werken om samen te investeren en moderniseren.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Een komische noot welke ik zojuist van een collega kreeg.
 
Newton's newest law:
For every idiot there is an equal and oposite idiot! they are called Husband and Wife.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Lubach was deze week ook weer goed op dreef.
 
en het erge is, hij heeft voor 100% gelijk!
 
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Welke "markt"?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Oke even heel wat anders.
 
Het is weer zover, met donker thuis verlaten en met nog meer donker thuis komen uit het werk. De 4 donkere maanden zijn dus een feit, en daarmee ook allerlei (familie)verplichtingen. Nu begon een collega met het idee om met de afdeling tijdens de kersttoespraak van ons bedrijf een "foute" kersttrui aan te hebben. Nu heb ik vanavond even rond gekeken, en deze vind ik persoonlijk wel tot de leukste/grappigste welke ik gevonden heb.
 
Afbeelding
 
Afbeelding
 
Afbeelding
 
Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Soms krijg je iets bijzonders te zien.
 
Toen ik vanmiddag thuis kwam uit mijn werk keek ik door het raam naar mijn achtertuin. In een flits zag ik vanaf een schutting naast mijn vijver een klein fel blauw vogeltje weg vliegen. Gezien mijn tuin ook grenst aan een sloot met hoge oevers ben ik er vrij zeker van dat het een ijsvogel is geweest, echter omdat ik alleen de rug heb gezien en niet het kenmerkende oranje buikje weet ik het niet 100% zeker.
 
Toch leuk om zo'n bijzonder diertje in je eigen achtertuin te hebben. Daar heb ik wel een paar visjes voor over.
 
Afbeelding
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Zal best een ijsvogeltje geweest zijn. Leuk zeg, zie je niet zo erg vaak. Net als een winterkoninkje trouwens.
 
winterkoning.jpg
winterkoning.jpg (103.81 KiB) 2526 keer bekeken
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Lijkt me inderdaad een ijsvogel, prachtige beestjes.

Ik ben zelf geen echte vogelfanaat, maar sommige vogels kan ik echt wel waarderen qua uiterlijk. Ik heb een zwak voor de blue jay:

Afbeelding
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Net als iedere Torontonian.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Zeker een mooi vogeltje, maar ik ben al zeer content met een bezoek van de ijsvogel.
Soms is het moeilijk om het bijzondere te zien in wat je dichtbij hebt. Deze zomer was ik bij vrienden in Zweden. Zij wonen letterlijk in het bos en wij wilde een BBQ houden. Komt de zak briketten en een vreemd apparaat om de hoek kijken met een stekker er aan. Blijkbaar een kolen warmer, ik noemde op van wat wil je daar mee doen? je hebt sprokkelhout zat liggen. Hij had geen idee wat ik bedoelde dus ik raapte kleine mooie droge sprokkelhoutjes en stak de BBQ aan. Toen pas zagen ze beide weer wat voor rijkdom zij hadden hun eigen tuin.
 
Ik ben blij dat ik de open blik nog heb om het mooie in mijn tuin te kunnen zien, kikkers, bijzondere vogeltjes, libellen en daktijgers, van alles komt voorbij.
 
Onderstaande scene vind ik wel toepasselijk, met name vanaf 1.25
 
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Enige tijd geleden was er een gesprek op dit forum betreffende bijzondere (lokale) wetten in België die of compleet onnozel zijn of te pas en te onpas gebruikt worden voor het uitdelen van boetes.
 
Blijkbaar zijn er ook nog dit soort wetten in Nederland, bijvoorbeeld artikel 435D beledigen van de Zwitserse vlag.
Nou heeft Rambam daar best een leuke uitzending over gemaakt die ik jullie niet wil onthouden, zie: http://programma.vara.nl/rambam/media/307071
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Ik heb voor het eerst in m'n leven aangifte gedaan, tegen ene meneer Spekman die meent dat discrimineren op basis van politieke voorkeur wél mag, maar o wee als het andere ethnische groepen betreft. Lekkere dubbele standaard en gewoon strafbaar.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Wat mij ongenoegen geeft is dat we het begrip God niet wetenschappelijk kunnen onderzoeken (en zeker niet op dit forum).
Mocht er toch interesse zijn volg de link wat dit zou wetenschap zijn en geen godsdienst mystiek of whatever
 
https://youtu.be/i5sObhIolik?list=PLcZO4qQiCqFOrlU_UG3uQY9W2Jdyc6vRq
one day you will know

Reageer