kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

De quinoa is gelukt! Lijkt wat op rijst, smaakt goed en is gemakkelijk klaar te maken. :D

Later zal ik ook die andere opties proberen.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

mooi blij dat te horen

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Nog een vraagje: ik heb wat gekookte quinoa over, wat moet je daarop doen om het als toetje op te eten. Met helemaal niets erbij heeft het een wat zurige smaak...

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Toetjes zijn vaak zoet. Dus: iets van suiker, stroop, .. Als je nog een stuk banaan hebt, of een partje mandarijn, dan kun je zomaar een nieuw gerecht creeeren creeren eh.. scheppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Quinoa met rozenbotteljam! Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

rozenbotteljam dat is ouderwets :)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ArcherBarry schreef: di 07 jan 2020, 22:55 rozenbotteljam dat is ouderwets :)
Dat eet ik al jaren, en sinds kort is daar gemberjam bijgekomen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ikzelf hou er wel van rozenbottels, maar het is wel een zeer ouderwetse vrucht welke tegenwoordig niet vaak meer gegeten wordt in Nederland. Mede ook omdat het geen makkelijke vrucht is om mee te werken.

Maar als je rozenbotteljam lekker vind, probeer dan eens nyponsoppa

leuk detail de naam Roosvice is een samenvoeging van de woorden: Rozenbottel en Vitamine C.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ArcherBarry schreef: di 07 jan 2020, 23:21 Maar als je rozenbotteljam lekker vind, probeer dan eens nyponsoppa
Is dat ook kant-en-klaar verkrijgbaar?
leuk detail de naam Roosvice is een samenvoeging van de woorden: Rozenbottel en Vitamine C.
Die neem ik ook altijd. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

het is er in poeder vorm, aanlengen met water, even kort aan de kook brengen, iets laten afkoelen en serveren met (slag)roomijs en kant & klare bitterkoekjes.
Afbeelding

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

ArcherBarry schreef: di 07 jan 2020, 22:55 rozenbotteljam dat is ouderwets :)
Nu je het zegt: als kind heb ik het wel eens gegeten maar later eigenlijk nooit meer gezien... ook niet naar gezocht, maar wel grappig hoe zo'n product toch lijkt te verdwijnen.

En wat die rozenbottels zelf betreft: Ik denk ook niet dat ze heel rendabel te telen zijn, al stonden ze waar ik vroeger woonde gewoon in het openbare groen en kon je ze gerust plukken.

Berichten: 863

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

bij het baby schap is roosvice nog steeds sterk aanwezig al zijn er uiteraadt veel meer smaken tegenwoordig

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik betrek mijn rozenbotteljam in de supermarkt nog steeds van de broodbeleg-afdeling, maar als ik te zijner tijd voor de rozenbotteljam naar de baby-afdeling moet uitwijken dan moet dat maar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Rozenbotteljam (veel lekkerder als hij zelfgemaakt is):

Ingrediënten:
1 kg rozenbottels
600 gram geleisuiker
sap van 1 citroen
1 theelepel kaneel
1 geplette kruidnagel
ca 4 jampotten (uitgekookt en uitgelekt)

Bereidingswijze:
Kroontjes van de bottels verwijderen en ze wassen; vruchten in een pan met net zoveel water dat ze onderstaan en water aan de kook brengen. Laten koken totdat ze zacht zijn (ca 30 min). Vruchten zeven, voeg geleisuiker, citroensap, kaneel en kruidnagel toe. Breng het mengsel roerend aan de kook en laat 5 min doorkoken. Doe de jam zo snel mogelijk in de potten. Sluit de potten af en laat ze op hun kop afkoelen.

Bereidingstijd circa 40 minuten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Roosvice is een samenvoeging van de woorden: Rozenbottel en Vitamine C
Naam suggereert "Dit is zó gezond dat het zelfs in het babyschap mag staan!" En daar tref je het ook aan.
Natuurlijk is het in werkelijkheid veel te zoete troep (sommige soorten tot bijna 60% suikers).

Reageer