kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Dat afgieten is vooral een ding met 'snelkookrijst' - maar ik heb het idee dat dat de meest verkochte soort in nederland is.

Rijst koken zonder afgieten kan zeker, de verhouding verschilt wel per soort natuurlijk. Ik maak wel eens parboiled rijst, dan is de verhouding ongeveer 1:1, met een klein beetje extra water. Zo kritisch komt het natuurlijk ook niet, als je het idee hebt dat het zal droogkoken voordat het gaar is kun je altijd wat water toevoegen.

Wat ook uitmaakt is of je eerst het water aan de kook brengt en dan pas de rijst erbij gooit (volgens mij is dat wel de instructie voor snelkookrijst), of je gewoon begint met koud water en rijst en het geheel dan verwarmt (wat een rijstkoker doet, maar ook in een pan prima kan).

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Rhiannon schreef: za 09 nov 2019, 12:07
physicalattraction schreef: za 09 nov 2019, 11:54 Een kop water op een kop rijst? Ik koop altijd basmatirijst en meet de hoeveelheid water af, maar dan wel twee koppen water op een kop rijst. Is deze verhouding rijst-afhankelijk?
In een rijstkoker moet je minder water op de rijst doen dan in een gewone pan. In een gewone pan doe je dus twee vingers (niet in de lengte natuurlijk, maar twee vingers breed) op de rijst. Twee koppen is eigenlijk te veel, als je het met koppen wilt afmeten is algemeen 1 1/2 kop op 1 kop rijst. Nou is basmati wel een iets drogere rijstsoort dan pandan dat ik meestal gebruik, dus daar kun je wel iets meer water in doen.

Vraagje PA: giet jij het water af na een bepaalde tijd? Als je twee vingers (bij mij althans, bij jou misschien één vingerdikte, ong 1 inch)doet, hoeft dat niet. Dan trekt de rijst putjes op een gegeven moment en laat je hem nog een kwartiertje staan. Dan is hij mooi droog.
Ja die twee vingers ken ik.
Ik gebruik bij de rijstkoker dan ook geen maatbekertje maar meet met timmervrouwsoog een vingerkootje water boven de rijst af.

Oh ja... als je een maatbekertje gebruikt maakt het denk ik ook uit of je de rijst wel of niet wast.
Bij gewassen rijst neem je dan wat minder water.

Ennehhh... ons is zuinig met water en energie hè. :)
Dus liters water opzetten en koken om het vervolgens weer af te gieten vind ik best zonde.
Maar misschien ben ik daar wel een zeikerd in omdat mijn kraanwater niet geschikt is als drinkwater.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Ik giet niks af. Met die twee-op-een verhouding zie ik precies die putjes waar jij het over hebt, en na het even laten staan is die perfect droog. Tijdens dat laten staan leg ik vaak nog een stuk keukenpapier tussen pan en deksel, zodat die nog extra waterdamp absorbeert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Er zijn nogal wat methoden om rijst goed te krijgen, hangt natuurlijk ook af van de soort rijst en het doel.
Zelf vind ik een niet weke mooie grote droge korrel van belang. Vooral als ik de rijst voor een flinke hoeveelheid nasi gebruik die ik daarna in porties invries. Die nasi moet ook na ontdooien en even opbakken nog lekker rul zijn, en niet zo'n papperige kleefkorrel krijgen door het vriezen. Ik doe het met succes als volgt:

Surinaamse langgraan rijst, per 1 kopje rijst 1,25 kopje water koud in pan en beetje zout er bij, net aan de kook brengen. Dan even omscheppen, deksel er op, en op de vlamverdeler en het laagste pitje. Na 10 minuten omscheppen en na 20 minuten nog eens. Voor gebruik nog even uit laten stomen. Heerlijke droge, stevige korrel zo, ideaal voor nasi goreng én de vriezer.

Krijg er trek van..

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Petra :-) schreef: zo 10 nov 2019, 05:37 Maar misschien ben ik daar wel een zeikerd in omdat mijn kraanwater niet geschikt is als drinkwater.
Lijkt me niet - als je zelf met dat water moet slepen is het toch even anders. Anderzijds, waar is het kraanwater zo smerig dat je het niet eens gekookt kunt gebruiken voor consumptie?

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

op een pakje rijst in mijn kast staat 1L water voor 62,5g rijst

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Waarna het overschot afgegoten moet worden lijkt mij..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Benm schreef: zo 10 nov 2019, 16:48
Petra :-) schreef: zo 10 nov 2019, 05:37 Maar misschien ben ik daar wel een zeikerd in omdat mijn kraanwater niet geschikt is als drinkwater.
Lijkt me niet - als je zelf met dat water moet slepen is het toch even anders. Anderzijds, waar is het kraanwater zo smerig dat je het niet eens gekookt kunt gebruiken voor consumptie?
Indonesië bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Benm schreef: zo 10 nov 2019, 16:48
Petra :-) schreef: zo 10 nov 2019, 05:37 Maar misschien ben ik daar wel een zeikerd in omdat mijn kraanwater niet geschikt is als drinkwater.
Lijkt me niet - als je zelf met dat water moet slepen is het toch even anders. Anderzijds, waar is het kraanwater zo smerig dat je het niet eens gekookt kunt gebruiken voor consumptie?
Ik woon in Hanoi, de kwaliteit van het water is net zo bar als de luchtkwaliteit, en rijst neemt veel water op dus vandaar..

Overigens in het algemeen gedacht.. wat al die extra afgietliters op wereldschaal aan overbodige energie en water gebruiken lijkt me dat ook al een aardige reden om af te meten.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Is dat vanwege de uitlaatgassen en zware industrie dat de luchtkwaliteit zo slecht is? We zien hier soms ook wel eens van die filmpjes uit China.

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Idd.
Bijzonder veel brommers en motoren en steenkoolplantages.
Tevens wordt afval vaak (gewoon in de buurt) verbrand.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Rhiannon schreef: zo 10 nov 2019, 21:32
Benm schreef: zo 10 nov 2019, 16:48 Lijkt me niet - als je zelf met dat water moet slepen is het toch even anders. Anderzijds, waar is het kraanwater zo smerig dat je het niet eens gekookt kunt gebruiken voor consumptie?
Indonesië bijvoorbeeld.
Dat verschilt dan wel behoorlijk naar -waar- in indonesie. Kraanwater in de javaanse steden en in ontwikkelde gebieden als de balinese kust is helemaal niet zo smerig. Advies is wel om het te koken voor gebruik, maar afgezien daarvan zit er weinig gevaarlijks in (in de zin van zwarte metalen oid). Niet dat ik het op ieder eiland zou vertrouwen, maar ergens heb ik het idee dat de lokale bevolking gewoon kookt met hun kraanwater, voor zover dat uberhaupt aanwezig is.

Wat komt er in Hanoi uit de kraan? Bijzonder onsmakelijk water of iets dergelijks?

Over microbiologische problemen hoef je je niet zo druk te maken natuurlijk, maar soms heb je wel het idee dat het kraanwater zo'n beetje uit het afvoerputje van het zwembad komt. Meestal niet echt gevaarlijk als je het kookt, maar rijst (of koffie oid) met een extra dosis chloor smaakt niet zo best :D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Inderdaad Benm, maar het water in bijv. het Gunung Leuser reservaat komt rechtstreeks uit de kali en ook het water in de rest van Noord-Sumatra is niet geschikt om te drinken (ook niet na het te hebben gekookt). Heb al teveel gevallen van dysenterie meegemaakt om me daar nog ooit aan te wagen.

Zo, nu weer on topic naar koken en aanverwante zaken.

Berichten: 12.262

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Tja, Leuser NP is natuurlijk ook gewoon een rimboe (althans, een jaar of 10 geleden nog wel), geloof dat ze toen net electriciteit hadden aangelegd in ***, waar nog net een kraan is, maar niks drinkbaars uitkomt ;)

Lekker doorvliegen naar Padang voor goed eten :D

Gebruikersavatar
Berichten: 71

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Benm schreef: ma 11 nov 2019, 02:14
Wat komt er in Hanoi uit de kraan? Bijzonder onsmakelijk water of iets dergelijks?

Over microbiologische problemen hoef je je niet zo druk te maken natuurlijk, maar soms heb je wel het idee dat het kraanwater zo'n beetje uit het afvoerputje van het zwembad komt. Meestal niet echt gevaarlijk als je het kookt, maar rijst (of koffie oid) met een extra dosis chloor smaakt niet zo best :D
Er gaat nogal eens een overheidswaarschuwing uit. Vorige maand was het vanwege gedumpte chemicaliën.
Ik gebruik het wel en kook er ook mee, alleen idd geen koffie, thee , rijst e.d.

Wat kooktechnieken betreft.. is de airfryer al voorbij gekomen?
Ik vind het een geweldig ding! Maak er zelfs groente in klaar.
Broccoili en bloemkool bijv. zijn erg lekker uit de airfryer.
“Men and women are learning animals. If you do not see what they have learned, you're blind. They are creatures ever changing, ever improving, ever expanding their vision and the capacity of their hearts". Anne Rice (uit The Vampire Chronicles)

Reageer