SMS-bericht invoeren

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: SMS-bericht invoeren

Professor Puntje schreef: En ook: geregeld kan ik een boek niet eens meer gewoon via een giro-overschrijving betalen (zelfs niet bij vooruit betaling) maar eist men dat de betaling via IDEAL, PayPal o.i.d. gebeurt. 
Ik werk al jaren met IDEAL en ik vind het ideaal. Bij de meeste webshops is het dan: vandaag besteld, morgen geleverd.
En als het om boeken gaat, die kun je ook via een boekwinkel bestellen. Kun je zelfs nog met contant geld betalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

klazon schreef: En als het om boeken gaat, die kun je ook via een boekwinkel bestellen. Kun je zelfs nog met contant geld betalen.
 
Dat deed ik vroeger ook altijd, maar aan de meeste boeken zie ik nu nog zoek is dermate moeilijk (of nieuw helemaal niet meer) te komen dat de meeste boekwinkels daar geen zin meer in hebben.
 
Moet je voor IDEAL ook internetbankieren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: SMS-bericht invoeren

Ja, IDEAL werkt alleen bij internetbankieren. Ook dat doe ik al jaren.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

Daar was ik al bang voor. Ik stel het internetbankieren zo lang mogelijk uit.

Berichten: 12.262

Re: SMS-bericht invoeren

Voor IDeal betalingen heb je inderdaad internetbankieren nodig. Een optie die sommige winkels aanbieden is Afterpay, dwz achteraf betalen van je bestelling. Voor zover ik weet kan je dat ook betalen met een gewone overboeking, of via automatische incasso. Een andere optie is om te betalen met je creditcard, wat ook kan bij paypal. Daarvoor heb je geen internetbankieren nodig en volstaat het om min of meer gegevens van het pasje over te tikken op een website. 
 
Voor relatief kleine bedragen kan dat zonder al te veel moeite. De acceptant en bank bepalen in welke situaties je zonder internetbankieren met je creditcard kunt betalen. Voor een boek van 50 euro is het geen probleem, maar bij een vliegticket van 800 euro soms wel: Dan dien je een extra beveilingslaag door te komen. Bij ING is dat gekoppeld aan internetbankieren om een TAN code te ontvangen op je mobiele telefoon (per sms, geen app nodig). Andere banken kunnen meer eisen, bijvoorbeeld een authenticatie-apparaatje ("random reader") of iets dergelijks. 
 
Overigens is het natuurlijk ook wel zo dat je bij een kleinere online boekhandel gewoon contact kunt opnemen om het te vragen. Die zullen er zelden moeite mee hebben om een overboeking te accepteren, zolang je zelf ook accepteert dat de levering een stuk langer kan duren dan aangegeven op de website: "Vandaag besteld, morgen in huis" is een veelgedane belofte, maar eentje die men nooit kan nakomen bij handmatig overboeken. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

Het hangt van de boekwinkel af inderdaad. In een groot bedrijf wordt het personeel vaak in een door managers bekokstoofd keurslijf gedwongen, en dan wordt het lastig.

Berichten: 12.262

Re: SMS-bericht invoeren

Bij ketens en dergelijke vaak wel, maar bij winkels waar de eigenaar/ondernemer zelf dagelijks in het pand aanwezig is gaat dat meestal een stuk flexibeler. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: SMS-bericht invoeren

En toch komt het allemaal een beetje neer op: ik wil me niet aanpassen dus een ander moet maar flexibel zijn.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: SMS-bericht invoeren

als het om boeken gaat, die kun je ook via een boekwinkel bestellen
Ik bestel zelf regelmatig boeken via de website van mijn lokale boekhandel, waarna ik ze bij het afhalen contant afreken. Indien een boek niet via hun website leverbaar is bestel ik het via bol.com, waarna ik achteraf via IDEAL betaal.
 
En toch komt het allemaal een beetje neer op: ik wil me niet aanpassen dus een ander moet maar flexibel zijn.
Ik denk dat dit ook wel te maken heeft met de mate waarmee mensen tegen bepaalde vernieuwingen aankijken. Voorheen beperkte ik mezelf ook tot louter boeken bestellen via mijn lokale boekhandel, maar nu maak ik daarnaast ook regelmatig en met veel plezier gebruik van bol.com.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 703

Re: SMS-bericht invoeren

Dan dien je een extra beveilingslaag door te komen. Bij ING is dat gekoppeld aan internetbankieren om een TAN code te ontvangen op je mobiele telefoon (per sms, geen app nodig). Andere banken kunnen meer eisen, bijvoorbeeld een authenticatie-apparaatje ("random reader") of iets dergelijks.
Die TAN codes worden intussen ook uitgefaseerd volgens mij. Ik krijg er geen meer in ieder geval, ik moet opdrachten bevestigen via de app (wat prima werkt wat mij betreft).

Berichten: 12.262

Re: SMS-bericht invoeren

Momenteel is beide mogelijk, maar het ziet er naar uit dat ING inderdaad op termijn voor uitsluitend de app gaat. Uit veiligheidsoogpunt vind ik dat overigens een verbazend besluit, gezien het TAN-via-SMS systeem ervoor zorgt dat je browser-interactie en de TAN veiligheidscode over verschillende netwerken lopen, terwijl de app via hetzelfde netwerk loopt als websites. 
 

En toch komt het allemaal een beetje neer op: ik wil me niet aanpassen dus een ander moet maar flexibel zijn.
 
Tja, of het -wil- of -kan- is blijft een punt van discussie, maar ook als het puur (on)wil is bedien je een klant het beste door een dienst te verlenen op de manier die de klant het prettigste vindt. Uiteraard kan dat kostbaar zijn en vind ik wel dat je die kosten op die klant moet kunnen verhalen, maar om iets compleet af te sluiten terwijl dat niet noodzakelijk is vind ik soms ook te ver gaan.
 
Neem bijvoorbeeld dat gedonder met die OV chipkaart: In snap best dat buschauffeurs niet veilig meer met veel contant geld kunnen rondrijden, maar waarom kan je niet met PIN of creditcard betalen? Ik gebruik sporadisch OV (met name naar schiphol) en heb geen voordeel van die kaart, maar wel de kosten (soit, 7.50 per 5 jaar is geen drama) en onhandigheid. Om uberhaupt zo'n OV kaart te kopen moet ik een auto hebben om naar een verkooppunt te komen. Maar als je die niet hebt, wat dan? Die OV kaart kun je in de bus niet kopen, maar pas op het station waar die bus uiteindelijk aan komt. Een kaartje in de bus zelf kopen met geld of pin kan ook niet, dus je moet feitelijk wel een stuk zwartrijden (of een dure taxi nemen) om uberhaupt te -kunnen- betalen voor openbaar vervoer. 
 
Wat dat betreft zijn webwinkels niet eens zo'n drama: je hebt er de nodige waar je via overboeking kunt betalen, en zo niet dan heb je mogelijk pech, of moet je het zelf ergens op gaan halen. Ik zou dat niet eens een echte achteruitgang willen noemen: voor het hele "internetgebeuren" had je weinig andere keuze dan fysiek ophalen en ter plekke betalen. 
 
Mogelijk is het wel zo dat fysieke winkels deels zijn verdwenen waardoor je verder weg moet om iets op die manier nog te kunnen kopen. Daar is weinig aan te doen, een bakstenen winkel die 5 producten per dag verkoopt is meestal niet rendabel te exploiteren, tenzij het een autohandel oid is ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: SMS-bericht invoeren

Door het geheel afbreken van niet-digitale communicatie- en betalingsmogelijkheden maak je jezelf als land uiterst kwetsbaar. Er zijn dus meerdere redenen om niet al je eieren in hetzelfde digitale mandje te leggen:
 
1. Consideratie met mensen die niet mee kunnen komen in de moderne digitale wereld.
2. Het toelaten van de keuzevrijheid voor hen die niet (helemaal) mee willen doen aan de moderne digitale wereld.
3. Het openhouden van niet-digitale manieren om onze zaakjes te regelen om te voorkomen dat ons land door "een simpele druk op de knop" door criminelen of vreemde mogendheden kan worden lamgelegd.
 
Ik weet niet waar dat citaat over niet willen aanpassen en flexibel zijn vandaan komt, maar dat slaat de plank dus behoorlijk mis.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: SMS-bericht invoeren

Benm schreef:Tja, of het -wil- of -kan- is blijft een punt van discussie, maar ook als het puur (on)wil is bedien je een klant het beste door een dienst te verlenen op de manier die de klant het prettigste vindt. Uiteraard kan dat kostbaar zijn en vind ik wel dat je die kosten op die klant moet kunnen verhalen, maar om iets compleet af te sluiten terwijl dat niet noodzakelijk is vind ik soms ook te ver gaan.

Wat is noodzakelijk? Kosten afwentelen spreekt voor zich. Maar als er zo weinig mensen gebruik van maken dat afwentelen tot prijzen leidt waar dat handval sowieso van afhaakt kun je er net zo goed meteen mee stoppen. 
 
Neem bijvoorbeeld dat gedonder met die OV chipkaart: In snap best dat buschauffeurs niet veilig meer met veel contant geld kunnen rondrijden, maar waarom kan je niet met PIN of creditcard betalen? Ik gebruik sporadisch OV (met name naar schiphol) en heb geen voordeel van die kaart, maar wel de kosten (soit, 7.50 per 5 jaar is geen drama) en onhandigheid. Om uberhaupt zo'n OV kaart te kopen moet ik een auto hebben om naar een verkooppunt te komen. 
 
 
Je kunt in de bus wel pinnen. Het stopzetten van de mogelijkheid contant te betalen, inderdaad vanwege de veiligheid van de buschauffeurs en de passagiers kwam ná de mogelijkheid te pinnen. Het moment verschilt per maatschappij en ook per regio, maar de volgorde niet.
 
Een OV-kaart kun je overigens ook online aanvragen.
 
Onbekend maakt onbemind zullen we maar zeggen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: SMS-bericht invoeren

Ik heb sporadisch het OV nodig maar voor die gevallen wel gewoon standaard mijn OV chipkaart (anonieme variant) in mijn telefoonhoes zitten. Inchecken door bij het instappen mijn telefoon tegen de lezer aan te houden en uitchecken door dezelfde handeling. Als ik wil opladen kan ik dat zelfs bij ons in dorp doen (evenveel pinautomaten als oplaadpunten hier). Wat dat betreft is het minder moeite dan vroeger met de strippenkaart n.m.m.
 
Eerlijk is eerlijk; ik heb het ook wel een tijd lang tegengehouden omdat ik opzag tegen "het gedoe" van een OV chipkaart aanvragen en opladen, maar achteraf vind ik het wel handig eigenlijk.
 
Betreffende SMS-en of andere manieren van berichten sturen: ik kan me niet indenken dat er ook maar iemand is die het schrijven van een SMS op een oude knoppentelefoon (met T9 of meermaals indrukken van een knop) handiger vindt dan op een moderne telefoon waar je gewoon een QWERTY toetsenbord hebt. Of sterker nog: mijn oude moeder (die steeds slechter ziet) kan nu eindelijk ook meedoen in de WhatsApp groep van onze familie met haar smartphone doordat ze nu haar tekstberichten kan dicteren en de ontvangen berichten kan laten voorlezen.
 
En inderdaad; WhatsApp gaat al heel lang mee. Begin dit jaar heb ik afscheid genomen mijn oude telefoon (bouwjaar 2013) waarmee ik nog net zo goed WhatsApp gebruikte. Het steeds verder slijtende accu was eigenlijk de voornaamste reden om hem in te ruilen, niet het gebrek aan mogelijkheden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: SMS-bericht invoeren

Ger schreef: Eerlijk is eerlijk; ik heb het ook wel een tijd lang tegengehouden omdat ik opzag tegen "het gedoe" van een OV chipkaart aanvragen en opladen, maar achteraf vind ik het wel handig eigenlijk.
Hier hetzelfde. Ik heb er in het begin een tijdje tegenaan gehikt. En dat kwam voornamelijk door de gammele informatie. Op de website van NS stond wel het een en ander, maar je moest steeds doorklikken naar een nieuw venster waar dan weer wat stond. Ik kon er geen kop of staart aan vinden. Terwijl het feitelijk heel eenvoudig is, maar kennelijk zagen ze geen kans om in een doorlopend document stap voor stap uit te leggen wat je moet doen om aan een chipkaart te komen en hoe je hem moet gebruiken .
Nu is het precies hetzelfde, er staat een handleiding op de kaartautomaten maar om die door te nemen moet je ook van scherm naar scherm doorstappen en ondertussen staat er een rij achter je te wachten tot je eindelijk klaar bent. Terwijl ze ook een bord naast de kaartautomaat kunnen hangen waar het allemaal gewoon in gedrukte tekst op staat.

Reageer