massa
Moderator: Rhiannon
- Berichten: 4.710
massa
Een cilinder met een massa van 25 kg bevat heliumgas, dat is ingesloten door een goed passende zuiger met een massa van 25 kg. De dwarsdoorsnede van de cilinder is 0,4 dm² en de zuiger bevindt zich op een hoogte van
8,96 dm vanaf de bodem van de cilinder. De zuiger is bevestigd aan een massaloos touw dat is gewikkeld rond een katrol met een straal van 0,2 m en een roterende traagheid van 3 kg.m² (verwaarloos wrijving).
De container en de zuiger bewegen naar beneden met dezelfde constante versnelling.
atmosferische druk po = 10 N/cm2, de temperatuur is 0°C en g=10 m/s2 massa heliumgas?
8,96 dm vanaf de bodem van de cilinder. De zuiger is bevestigd aan een massaloos touw dat is gewikkeld rond een katrol met een straal van 0,2 m en een roterende traagheid van 3 kg.m² (verwaarloos wrijving).
De container en de zuiger bewegen naar beneden met dezelfde constante versnelling.
atmosferische druk po = 10 N/cm2, de temperatuur is 0°C en g=10 m/s2 massa heliumgas?
- Berichten: 2.648
Re: massa
Ik kom op 0.394g He.
[{A_cilinder: 0.00400000000000000,
F_touw: 300.000000000000,
I_katrol: 3.00000000000000,
M_He: 4.00000000000000,
R: 8.31000000000000,
T: 273.000000000000,
V: 0.00358400000000000,
a: 4.00000000000000,
g: 10.0000000000000,
h_zuiger: 0.896000000000000,
m_He: 0.394952019500756,
m_cilinder: 25.0000000000000,
m_zuiger: 25.0000000000000,
n: 0.0987380048751890,
p_He: 62500.0000000000,
p_atm: 100000.000000000,
r_katrol: 0.200000000000000}]
Code: Selecteer alles
from sympy import *
m_cilinder, m_zuiger, A_cilinder, h_zuiger, r_katrol, I_katrol, p_atm, g, T, V, R, a, n, M_He, m_He, p_He, F_touw = symbols('m_cilinder, m_zuiger, A_cilinder, h_zuiger, r_katrol, I_katrol, p_atm, g, T, V, R, a, n, M_He, m_He, p_He, F_touw')
eq1 = Eq(m_cilinder, 25)
eq2 = Eq(m_zuiger, 25)
eq3 = Eq(A_cilinder,0.4*10**-2)
eq4 = Eq(h_zuiger,0.896)
eq5 = Eq(r_katrol,0.2)
eq6 = Eq(I_katrol,3)
eq7 = Eq(p_atm,10**5)
eq8 = Eq(g,10)
eq9 = Eq(T, 273)
eq10 = Eq(V,A_cilinder*h_zuiger)
eq11 = Eq(R, 8.31)
eq12 = Eq(a, F_touw*r_katrol**2/I_katrol)
eq13 = Eq(a, (-F_touw+(-p_He+p_atm)*A_cilinder)/m_zuiger+g)
eq14 = Eq(a, (p_He-p_atm)*A_cilinder/m_cilinder+g)
eq15 = Eq(n, p_He*V/(R*T))
eq16 = Eq(M_He, 4) #g/mol
eq17 = Eq(m_He, n*M_He) #g
solve([eq1,eq2,eq3,eq4,eq5,eq6,eq7,eq8, eq9, eq10, eq11,eq12,eq13,eq14,eq15,eq16,eq17], dict=True)
F_touw: 300.000000000000,
I_katrol: 3.00000000000000,
M_He: 4.00000000000000,
R: 8.31000000000000,
T: 273.000000000000,
V: 0.00358400000000000,
a: 4.00000000000000,
g: 10.0000000000000,
h_zuiger: 0.896000000000000,
m_He: 0.394952019500756,
m_cilinder: 25.0000000000000,
m_zuiger: 25.0000000000000,
n: 0.0987380048751890,
p_He: 62500.0000000000,
p_atm: 100000.000000000,
r_katrol: 0.200000000000000}]
- Berichten: 2.648
Re: massa
Uit de ideale gaswet volgt
$$\rho = \frac{m}{V}=\frac{nM}{V}=\frac{pM}{RT}$$
Invullen in de laatste vergelijking uit de vorige post geeft
$$a=-\frac{\frac{dp}{dx}}{\frac{pM}{RT}}$$
$$\frac{apM}{RT}=-\frac{dp}{dx}$$
De valversnelling g moet eigenlijk nog afgetrokken worden van de versnelling a. g zorgt ook voor een drukgradiënt. Dit leidt dan tot
$$\frac{(a-g)pM}{RT}=-\frac{dp}{dx}$$
Door deze uitdrukking te integreren over de zuigerhoogte heb je het drukverschil tussen boven en onderkant van de cilinder en kan de oefening opgelost worden met verrekening van de drukgradiënt veroorzaakt door de versnelling.
$$\rho = \frac{m}{V}=\frac{nM}{V}=\frac{pM}{RT}$$
Invullen in de laatste vergelijking uit de vorige post geeft
$$a=-\frac{\frac{dp}{dx}}{\frac{pM}{RT}}$$
$$\frac{apM}{RT}=-\frac{dp}{dx}$$
De valversnelling g moet eigenlijk nog afgetrokken worden van de versnelling a. g zorgt ook voor een drukgradiënt. Dit leidt dan tot
$$\frac{(a-g)pM}{RT}=-\frac{dp}{dx}$$
Door deze uitdrukking te integreren over de zuigerhoogte heb je het drukverschil tussen boven en onderkant van de cilinder en kan de oefening opgelost worden met verrekening van de drukgradiënt veroorzaakt door de versnelling.
- Berichten: 2.648
Re: massa
Een voorwaarde die opgelegd wordt in de oefening is dat zuiger en cilinder met dezelfde versnelling naar beneden gaan. In het geval van een drukgradiënt in het gas, gaat de druk op de zuiger bovenaan verschillen van de druk op de cilinder onderaan. Dit gaat leiden tot een andere oplossing.