Erfrecht

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Erfrecht

Mijn moeder is overleden in december 2010, ik ben enig kind en onterft door mijn moeder, haar partner wie ze een notarieel samenlevingscontract had, was enig erfgenaam en overleed in januari 2011. Ik weet dat ik het recht heb op mijn legitieme portie. Aangezien voornoemde feiten kan ik dan ook aanspraak maken op de legitieme portie van de partner van mijn moeder?. Mijn vader is overleden in augustus 1976, mijn ouders waren gehuwd en hadden gelijkluidende testamenten op de langstlevende met vruchtgebruik. Ik heb daar nooit iets van gehad, hoewel ik recht had op mijn deel. Onterven van kinderen was toen (1976) nog niet mogelijk.

Berichten: 3

Re: Erfrecht

Vreemd, ik krijg een melding dat iemand heeft gereageerd, maar dat is niet zo.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.371

Re: Erfrecht

Iemand die bekend is met erfrecht in Nederland?
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Erfrecht

Enkel in België helaas, en hier is onterven niet mogelijk  :(
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.371

Re: Erfrecht

In Nederland kan een ouder zijn kind weliswaar in zijn testament onterven, maar het kind kan desondanks een deel van de erfenis van zijn ouder opeisen. de legitieme portie (de helft van het wettelijke erfdeel van het kind). Deze kan alleen uit geld bestaan, niet uit goederen. Het onterfde kind wordt door een beroep op zijn legitieme portie ook geen erfgenaam. Als de wettelijke verdeling van toepassing is (d.w.z. alles uit de erfenis gaat eerst naar de nog levende echtgenoot of partner gaat), is deze geldvordering van het onterfde kind dat een beroep op zijn legitieme portie doet, pas opeisbaar na het overlijden van de langstlevende echtgenoot of partner.
 
Hier en hier lees je wat meer over Nederlands erfrecht en de legitieme portie, maar ik raad je aan om contact op te nemen met een ter zake kundige jurist.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 3

Re: Erfrecht

Bedankt voor de info. Inmiddels heb ik een afspraak gemaakt met een notaris, maar even afwachten hoe dat afloopt.

Reageer