Hardlopen vóór de examens

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 967

Hardlopen v

Binnenkort zijn de centrale examens. Daarvoor is een goede concentratie en goede doorbloeding van je hersenen natuurlijk een pré. Nu bedacht ik mezelf dat bij het hardlopen het sympathische zenuwstelsel actief wordt en dat deze hierbij o.a. het bijniermerg stimuleert tot secretie van adrenaline. Adrenaline zorgt er weer voor dat de hardslagfrequentie toeneemt, dat de slagaders en de bronchiën vasodileren en dat de afgifte van glucose aan het bloed wordt gestimuleerd.

Vooral de goede doorbloeding van de hersenen en de glucosesecretie is belangrijk. Nu vroeg ik mij af of het zin heeft om hard te lopen vóór de examens, zodat ik een optimale hersendoorbloeding geniet als ik in de zaal zit. En zo ja, hoelang? Als men té lang gaat hardlopen, kun je ook weer te maken krijgen met vermoeidheid. En dat is niet wenselijk. Ook is belangrijk om te weten hoe lang dit effect heeft. Als men stopt met hardlopen, zal na enige tijd het parasympathische zenuwstelsel het weer overnemen en dan zullen de bovengenoemde effecten dus weer omdraaien.

Ik begrijp dat dit afhankelijk is van vele factoren en dat het verschillend is per persoon, met andere woorden: er valt niets eenduidigs over te zeggen. Maar ik neem aan dat men wel het verschil kan noemen in tijdsduur tussen de situaties dat het zinvol is en dat het vermoeiend wordt. Laten we uitgaan van een gemiddelde intensiteit (dus niet sjokken, maar ook niet voluit rennen).
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hardlopen v

De cerebrale perfusie is nagenoeg constant (wordt intrinsiek geregeld obv cerebral bloodfow en koolstofdioxidegehalte), waardoor effect van sporten nagenoeg nihil zal zijn.

Als je je er prettig bij voelt moet je het doen, maar je moet geen cognitieve verbetering verwachten. Mogelijk alleen omdat je je gewoon lekkkerder voelt na het sporten.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Hardlopen v

Hmm, interessant. Is het echter niet zo dat je alerter bent en je frisser/wakkerder voelt als je bloed sneller stroomt? Mogelijk gevolg daarvan is dat je minder snel over iets heen leest bijvoorbeeld. En zo'n factor is tegenwoordig belangrijk, aangezien ze nu in CE's heel veel gebruik maken van verhalen. Je krijgt dan dus eerst een hele kluif aan leesvoer en aan de hand daarvan worden vragen gesteld. Dan is alertheid natuurlijk een pré.
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hardlopen v

Ik zou niet weten waarom je alerter zou zijn als je bloed sneller stroomt. En nogmaals, in het hoofd gebeurt dat dus nauwelijks om de hersenen te beschermen tegen de gevaren van hypo- en hyperperfusie. Te weinig bloed is niet goed, maar te veel ook niet. Vandaar dat de cerebrale flow superstrak wordt geregeld en faalt de intrinsieke feedback pas bij bloeddrukken van systolisch onder de 70 a 80mmHg of boven de 220 a 230mmHg. Elke bloeddruk tussen deze waardes levert exáct dezelfde cerebrale flow op.

Dus ik vrees echt dat je iets anders moet verzinnen om scherper te blijven. Wat dacht je van gewoon goed slapen en uitgerust de examens in te gaan? Met daarnaast sporten omdat het je gewoon een lekker gevoel geeft. Maar een meerwaarde door middel van toename in doorbloeding of iets dergelijks heeft het niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 12.262

Re: Hardlopen v

Ik denk ook dat je het elders moet zoeken. Het gebruik van bepaalde middelen om (marginaal?) betere resultaten op examens te halen is natuurlijk geen nieuw fenomeen. Traditioneel gebruikt men caffeine, maar in situaties waar men zeer veel waarde hecht aan testresultaten worden ook wel stevigere middelen ingezet. Daarvoor moet je denken aan zaken als modafinil (modalert). In nederland alleen op recept verkrijgbaar, maar mensen vinden daar natuurlijk wel een weg omheen. 
 
Voor zover ik weet wordt er niet op dergelijke middelen getest bij examens, dus je kan je er voordeel mee doen, al zijn er behoorlijke risico's op bijwerkingen die het wellicht onaantrekkelijk maken. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Hardlopen v

Effecten die zouden kunnen helpen zonder bijwerkingen zijn:

 

Voor het slapen gaan nog een samenvatting doornemen. 's Nachts werken de hersenen door als je slaapt.

Het kauwen van (suikervrije) kauwgom gedurende een aantal minuten vlak voor een examen. Het kauwen zorgt voor een verhoogde doorbloeding van de delen van de hersenen die de mondbeweging sturen, maar ook in gebieden die te maken hebben met geheugen, aandacht, zoals de prefrontale cortex.

Door het eten van vitamine C wordt dopamine aangemaakt en dat zou een positief effect op het brein hebben.

Voedingsmiddelen die Flavonoïden (anti-oxidanten) bezitten zoals bijvoorbeeld bosbessen, groene thee, rode wijn, pure chocolade met minimaal 70% cacao, etc.  hebben vele positief effecten, waaronder ook op het geheugen.

Omega 3 die we in noten en vette vis aantreffen zouden betere leerprestaties tot gevolg hebben.

Mijd geraffineerde suikers, waardoor de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Daardoor wordt er veel insuline aangemaakt waardoor een hypoglycaemie optreedt. De hersenen ontberen dan de zo belangrijke glucose.

 

Het is het proberen waard!

De belangrijkste en meest werkzame tip is toch regelmatig studeren om de leerstof in de hersenen min of meer te verankeren door de toename van neurale verbindingen, zodat je niet bevreesd het examen in hoeft te gaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Hardlopen v

Het positieve effect van kauwen op cognitie is nooit echt hard bewezen zoals deze mooie meta-analyse laat zien: http://psych.cf.ac.uk/home2/smith/206.pdf
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer