Vakantiedagen bij oproepkrachten

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Vakantiedagen bij oproepkrachten

Mijn vraag gaat over de opbouw van vakantiedagen bij een oproepcontract.

Ik heb een 0-urencontract en ontvang maandelijks een toeslag van 15,5% alszijnde opbouw vakantiedagen.

Het fulltime aantal uren op jaarbasis is 1878 en het aantal Verlofuren op jaarbasis is 252 op fulltime basis. De CAO ziekenhuizen en jaarurensystematiek is van toepassing. Mijn vraag is waar is deze 15,5% op gebaseerd?

Zelf kom ik uit op 13,41% per gewerkt uur?

Is de CAO en/of jaarurensystematiek nog van belang voor de berekening?

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Vakantiedagen bij oproepkrachten

Ik heb me daar mee bezig gehouden omda dit vaak fout berekent wordt.
Daarom moet je eerst weten van hoeveel vakantiedagen er uit gegaan wordt.
Dan ga je uit van (365/7)*5 = 260 of 261 werkzame dagen.
 
Meest wordt dan bij 20 vakantiedagen de berekening gedaan   20/260=7,69% bij je bruto uurloon, maar dat is fout.
Je werkt 260 -20 dagen  dus goede berekening is 20/ ( 260-20) = 20/240= 8,333%  dus je wordt dan als all-in looner al 0,64% tekort gedaan.
 
Dan de 8% vakantie-bijslag die wordt bij een gewone werknemer ook betaald over de vakantiedagen.
Eigenlijk altijd wordt daarvoor 8% bij je uurloon geteld , maar dient 8% over die 108,33 = 8,6666 % te zijn.
Zo wordt meest dus bij minimaal aantal vakantiedagen als 1,3%  financiëel benadeeld .
 
Dan nog de feestdagen:  werk je normaal op die dag , dan dient dit gewoon doorbetaald te worden , maar hoef je niet te werken.
Denk dat dit maar zelden zo gegeven wordt.
 
Heb dit op topic van Fok-forum gezet, en daar veel stront over me heen gekregen, maar op het eind zagen enkelen de juistheid van mijn argumenten.
Hier de link naar het topic, met daarin enkele doorlinken van bewijzen, en spreadsheets die ik daarvoor gemaakt heb.
http://forum.fok.nl/topic/2072179
 
Dus geef aantal vakantiedagen normaal volgens overeenkomst.
en vakantie-bijslag en houdt in de gaten dat je officiële feestdagen goed gegeven worden.
Het is ook mogelijk en wordt soms gedaan, dat de feestdagen meegerekent worden in de toeslag op je uurloon.
 

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Vakantiedagen bij oproepkrachten

Even nog terug gekeken  naar je bericht, en zie waar je , net als vaak door werkgevers gedaan wordt , fout rekent.
Aangenomen maar niet gecontroleerd, dat de uren die je geeft kloppen van 1878 en 252 vakantieopbouw.
Je rekent  252/1878 en dat is inderdaad 0,1341 dus 13,41%.
Maar de goede berekening is , en die gebruiken ze daar dus dan ook juist ( als uitzondering naar mijn ervaring) volgend
252/(1878-252)= 1,1549= 15,5% afgerond.
 
Daar bovenop zal er over die 115,5% aan het einde van het jaar 8% vakantiegeld gegeven moeten worden , dan gebeurt dat ook op de juiste wijze.
Ook bij een feestdag moet die gezien worden als gewone werkdag die je 115,5% betaald krijgt en niet werkt, net zoals een gewone vaste medewerker.
Op het contract moet ook aangegeven worden de toeslag voor vakantiedagen op uurloon, mogelijk , omdat vakantiegeld achteraf los uitbetaald wordt, hoeft dit niet in het contract gezet te worden.
 
Staat dit niet zo in het contract , dan zou je er vanuit mogen gaan dat dit je gewone bruto uurloon is , en kun je achteraf nog de gemiste vakantiedagen het geld voor opeisen,evt via advocaat, sta je vrij sterk.
Dit dient in het contract vermeld te worden, die toeslag voor gemist geld tijdens vakantiedagen, waar de werkgever op moet toezien dat je die vakantie ook neemt, dus betekent niet dat je geen vakantie mag nemen, moet je zelfs volgens de wet. Ook als vakantiegeld direct bij uurloon gegeven wordt , dient dit in het contract gegeven te worden.
Vakantiegeld heeft verjaartijd van 2 maanden , achterstallig loon , wat de vakantiedagen indien niet betaald ( volgens contract) heeft dacht ik een langer verjaartermijn
 
Dus geef ook aan hoe het in het contract staat
 
Die 252 uur tov 1878 komt neer op 36 urige werkweek met 35 dagen vrij, dus dat lijkt me erg veel ( maar OK zou ik ook niet erg vinden) , maar mogelijk dan toch bijtelling voor gemiste feestdagen, en dan krijg je dus op een niet gewerkte feestdag ook niet uitbetaald.
Gesteld op 8 dagen dit jaar zou dus vakantiedagen 27 stuks betekenen.
Vakantiegeld ( vakantiebijslag officieel) van 8% op die 115,5% dient er nog steeds dan bovenop te komen.

Reageer