Tele2, misleiding

Moderator: Rhiannon

Re: Tele2, misleiding

Ik ontleed gewoon hoe Tele2 als bedrijf in elkaar zit. Ze verdienen miljoenen aan ons op deze manier die niet in Nederland besteed worden. Weliswaar iedereen "een beetje". Maar door ff te rekenen zie je hoeveel het uiteindelijk niet is. Ik durf te wedden dat er iedere seconde van de dag bij elkaar een paar HD videos draaien.
 
Daartegenover kun je als klant een paar euro per maand besparen. Moet je dat wel willen met zulke service?

Re: Tele2, misleiding

En tuurlijk ben ik een beetje gefrustreerd, maar ik wil bij deze mijn excuses aanbieden als ik iemand heb beledigd.

Re: Tele2, misleiding

Verder voel ik me nogal getrolled door Tele2 eerlijk gezegd met die rekening van 436 euro.
 
Je moet als eens rondvragen of iemand een brief van hun heeft. Ze nemen hun klanten echt niet sirieus. Ze sluiten bijvoorbeeld af met
 
"we houden contact"
 
Ik bedoel. Mensen hebben sirieuze banen, werken hard, zijn voor alles afhankelijk van hun telefoon, en je sluit terwijl je min of meer iemand leven kan bepalen af met "we houden contact"..
 
Gelukkig heb ik een noodtelefoon thuis, maar echt wat een ballen die mensen.
 
Kan niet wachten totdat ik bij KPN zit.

Re: Tele2, misleiding

En ja, KPN kunnen ook asos zijn. Maar als die mij gaan treiteren dan stap ik over op Vodafone. Het bedrijf dat me het minst treitert daarvan kan het best wel eens zo zijn dat ik daar tientallen jaren bij blijf.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Tele2, misleiding

Mod: We gaan dit topic onpersoonlijk voeren. Persoonlijke uitlatingen werden en worden integraal verwijderd. Dit topic gaat ook niet over wie de beste operator is in Nederland, daarvoor kun je beter naar een ander forum op het internet.
 
 
Tele2 schreef: Verder is mijn punt dat het niet in één oogopslag duidelijk is voor de gemiddelde consument dat "... cent" per "... byte" betekent dat het huren van een videofilm analoog is aan het kopen van een auto.
Het spijt me, maar een rechter zal dat niet zo zien. Ten eerste is het geen omissie (want er is geen informatie weggelaten, je moet enkel nog even de omrekening doen). Ten tweede kan het worden aangenomen als 'algemene kennis', vergelijkbaar met het kopen van een Hummer en dan verbaasd zijn over het feit dat je rit naar het Zuiden van Frankrijk stukken van mensen aan brandstof kost.
 
Waar je als consument wel bescherming tegen hebt, is als je onbewust (dus zonder je weten) zeer hoge bedragen (dat gaat over meer dan 10.000en euro's) verbruikt, zonder gewaarschuwd te worden door je operator. Hoe en wat hangt af van de rechter op het moment, en of het bedrag in verhouding staat tot de geleverde diensten. Als je die film downloadde en bekeek, ga je niet ver komen. Als die film gedownload werd in Nederland terwijl jij op Aruba zat, kan worden aangenomen dat je er niet van wist. Daar is althans jurisprudentie over in België.
 
Maar opnieuw, als consument heb je niet echt een voet om op te staan, en al zeker niet via 'oneerlijke reclame'.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Tele2, misleiding

Wat zou helpen is als providers tarieven per gigabyte moeten specificeren. Een gigabyte is ongeveer een uur film kijken in 720p formaat, iets wat goed mogelijk is op het scherm van menige smartphone.

Iets als 0.15 per MB klinkt heel aardig, maar de klant moet zich realiseren det het bekijken van een film alsonog 150 euro per uur kost, en rondrijden met navigatie ze ook op een paar tientjes komt te staan.

Wat men nu doet is gebruik maken van compleet irrelevante nummers, vergelijkbaar met telefonie aanbieden voor 1 cent per milliseconde want zou neerkomen op 600 euro per minuut.

Maar belangrijker is dat duidelijk is wat het prijsverschil tussen binnen en buiten een bundel is. Je koopt een GB bundel voor pakweg 10 euro, fair deal. Maar buiten die bundel is het bedrag opeens 10 cent per MB waardoor de volgende gigabite opeens 100 euro kost. Een wet die stelt dat tarieven buiten een bundel niet buitensporig (zeg 2 keer) hoger mogen zijn dan die erbinnen zou hieraan helpen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Tele2, misleiding

Wat zou helpen is als providers tarieven per gigabyte moeten specificeren. Een gigabyte is ongeveer een uur film kijken in 720p formaat, iets wat goed mogelijk is op het scherm van menige smartphone.Iets als 0.15 per MB klinkt heel aardig, maar de klant moet zich realiseren det het bekijken van een film alsonog 150 euro per uur kost, en rondrijden met navigatie ze ook op een paar tientjes komt te staan.Wat men nu doet is gebruik maken van compleet irrelevante nummers, vergelijkbaar met telefonie aanbieden voor 1 cent per milliseconde want zou neerkomen op 600 euro per minuut.
Dan zit je weer met een ander probleem, namelijk de kleinverbruikers. Ik verbruik gemiddeld zo'n 100 MB per maand. De meeste bundels zitten ook in de ordergrootte van enkele honderden MB's. Een tarief per GB slaat dan weer nergens op.

Het ligt er dus maar net aan waar die klant het voor gaat gebruiken. Veel streamen leidt tot veel dataverkeer. De verkoper kan daarin adviseren, maar ook maar beperkt. Hij kan bijvoorbeeld niet jouw gedrag over 2 jaar voorspellen plus dat als jij zegt dat je niet veel streamt maar vervolgens wel de hele dag naar grappige katten op facebook zit te kijken, dan is je verbruik toch hoger dan verwacht.

Plus: een groot deel van de consumenten sluit online af, zonder met een verkoper te praten.

Ik zie dus echt gewoon een verantwoordelijkheid voor de consument zelf. Bedenk wat je wil, hou in de gaten wat je verbruikt en stel je abonnement bij indien nodig. En zet je datalimiet aan op je toestel, zodat je niet ongemerkt buiten je bundel gaat. In Android 3x klikken, zal met Windows en iOS niet veel moeilijker zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Re: Tele2, misleiding

Ja dan zou je echt onderzoek moeten doen naar hoeveel de geimddelde consument aan data nodig heeft.
 
Maar als je een telefoon hebt waar je gewoon video op kan kijken. Dan moet je verwachten dat mensen ook videos gaan kijken en gaan interenetten en internetten is gewoonv eel mbs en het worden er steeds meer en meer en Tele2 moet gewoon vernieuwend zijn en zich niet verschuilen achter de dingen die in de 90s normaal waren, we leven in 2015 en straks in 2016 en steeds meer mensen bijv mensen in de bouw, of mensen die in een zienhuis werken hebben geen wifi bijdehand en hebben dus veel internet nodig en ze moeten gewoon normaal doen en het is te heet om te typen ik ga weer naar het strand. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: Tele2, misleiding

Tele2 schreef: steeds meer mensen bijv mensen in de bouw, of mensen die in een zienhuis werken hebben geen wifi bijdehand en hebben dus veel internet nodig 
Ik snap dat woordje "dus" niet in combinatie met "nodig".  Eten, drinken en een dak heb je nodig. Maar een leven zonder wifi is alleszins denkbaar. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Tele2, misleiding

Ik zie dus echt gewoon een verantwoordelijkheid voor de consument zelf. Bedenk wat je wil, hou in de gaten wat je verbruikt en stel je abonnement bij indien nodig. En zet je datalimiet aan op je toestel, zodat je niet ongemerkt buiten je bundel gaat. In Android 3x klikken, zal met Windows en iOS niet veel moeilijker zijn.
Deels wel, maar deels is het ook wel bizar gesteld met die tarieven. Het is niet ongebruikelijk dat een bundel van 1 GB bijvoorbeeld 10 euro per maand kost, maar de tweede gigabyte die erbuiten valt opeens 150 of iets in die buurt.

Uiteraard is het binnen die bundel wat goedkoper gezien de meeste klanten een deel ongebruikt laten, vind ik logisch en verdedigbaar. Maar dat het tarief erbuiten opeens 15x zo hoog is staat buiten alle proporties. Wat dat betreft zou men wellicht wettelijk moeten regelen dat een tarief buiten een bundel niet meer dan 3x zo hoog mag zijn dan dat erbinnen.

Overigens geldt dit net zo goed voor belminuten, die in een bundel vaak een paar cent kosten (300 minuten voor onder een tientje), maar daarbuiten opeens 25 cent. Als je in een maand 12 uur bent betaal je toch 85 euro.
Victory through technology

Re: Tele2, misleiding

Vandaag ga ik mijn 10e brief versturen naar Thomas Wolters en heb vooralsnog niets van hem vernomen.
Ik snap niet helemaal waar die jongen mee bezig is. Dit alles komt echt heel apathisch over op mij. Ik kan buitenshuis niets qua watsapp. Daarmee ligt midden in de zomer men sociale leven plat. En dat terwijl ik een kleine maand heb om op te laden voor het volgende studiejaar van Geneeskunde wat één week wordt als ze me die 436 euro laten betalen. Voelen die mensen zich zo verheven boven ons?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.367

Re: Tele2, misleiding

Opmerking moderator

De discussie in dit onderwerp heeft niet veel meer te maken met rechtswetenschappen. De initiële vraag van teleh is beantwoord en de daaropvolgende discussie wordt steeds meer een herhaling van zetten.
 
Dit topic wordt dan ook gesloten.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gesloten