Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Ik heb net onze hond uitgelaten en vond toevallig een fietslampje in mijn zak. Het gaf een fel rood licht. Ik hield het felle rode licht kort vlak voor mijn oog. Met dat oog bezien werd daarna het oranje licht van de (Natrium?) straatlantaarns groen. Met het andere oog bleef het uiteraard oranje. Zit hem dit in mijn retina (overstimulering van de rode kegeltjes, met als reactie een groene `explosie`), of speelt het gezichtscentrum achter in mijn kop (V1-V5), in de hersenschors, ook mee? Het effect duurde enkele minuten en werd Natuurlijk langzaam minder, hoewel mijn vrouw bij thuiskonmst toch nog wel een vreemd kleurtje had...
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 12.262

Re: Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Ik vermoed dat het inderdaad in het oog zelf gebeurd, reductie van gevoeligheid voor rood door blootstelling aan fel rood licht. Meestal valt dit effect niet zo op, maar in de tijd van de groene computerschermen was het bijvoorbeeld vrij gebruikelijk dat de wereld er roze uit zag na intensief schermturen.

Wat er precies gebeurd hangt van de golflengte van de leds af, maar als die zondanig hoog is dat alleen de L kegeltjes er gevoelig voor zijn kun je zo'n raar keureffect krijgen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Dat van die groene computerschermen is een goed voorbeeld! Je ziet de wereld daarna `door een roze bril`. Is dat het omgekeerde van wat ik ervoer? Eerst dus fel rood waarna ik een groen waas zag, terwijl na het groene scherm de wereld rood (roze) schijnt.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Berichten: 12.262

Re: Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Ik vermoed van wel - tijdelijke terugregeling van de gevoeligheid voor rood licht ipv groen, maar hetzelfde concept.

Dat het met 1 oog ook werkt doet vermoeden dat de oorzaak daadwerkelijk in het oog zelf ligt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Mijn vermoeden is dat jouw vermoeden juist is! In de visuele cortex vindt de beeldvorming (en kleurvorming?) plaats. Mensen die alles zwart zien kunnen toch de richting waarin een object beweegt vaststellen. Er zijn ook mensen die het verschil tussen een vierkant en een cirkel niet kunnen zien. Beide voorbeelden als gevolg van het niet functioneren van een van de vijf basisgebieden (V1-V5). De kleurvorming hangt af van de impulsen uit de retina en die veranderen duidelijk na een felle flits rood licht in het oog waardoor een groene waas over de wereld kwam te liggen, hetgeen heel duidelijk aan de groene kleur van de onder normale omstandigheden oranje kleur van de lantaarnpalen te zien was.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Is een bekend verschijnsel. Een bekend proefje is: Kijk een poosje strak naar een groene stip op een wit vlak. Kijk dan een stukje ernaast, en je ziet een rode stip op het wit. 
Werkt andersom ook, kijken naar een rode stip, dan zie je daarna een groene.

Berichten: 12.262

Re: Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Op dezelfde manier heb ik in de trein het waterval effect opgemerkt. Dat was een heel maffe ervaring. Alleen voor de eerste keer, want daarna wist ik het wel.
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.156

Re: Rood fietslampje en oranje licht van lantaarns

Ik weet eigenlijk niet zeker of dat effect zo heet, maar het is het welbekende verschijnsel (bij sommigen) dat als je een lange tijd naar de onder je door schietende rails hebt gekeken, na een snelle stop op het station, het perron in tegengestelde van de railsbeweegrichting lijkt te bewegen. Een soortgelijk effect, maar dan i.p.v. kleuren met beweging, die tegengesteld wordt, zoals de kleuren elkaars `tegengestelde` worden na een korte flits rood of groen licht:
Ik lach en dans, dus ik ben; bovendien blijft ondanks de wetenschap het mysterie bestaan!

Reageer