Generator energie centrale

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Generator energie centrale

Mijn vraag gaat over warmte kracht centrales. Wat gebeurt er 's avonds in een warmte kracht centrale als er meer stroom word verbruikt? (Door bijvoorbeeld de verlichting thuis) Verhogen ze dan het toerental van de generator? En zou het toerental verhogen niet ook de freqentie veranderen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Sorry ik had het onderwerp bij Praktische en overige technische wetenschappen moeten plaatsen.
Gijs Boskers

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Generator energie centrale

Het verhogen van het toerental gaat natuurlijk niet. De generator moet in de pas blijven met de frequentie van het net. Wat ze doen is het koppel verhogen zodat de generator een paar graden vooruit loopt op het net. Dan wordt er vanzelf meer vermogen geleverd.

Berichten: 12.262

Re: Generator energie centrale

Dat geldt feitelijk voor iedere gekoppelde AC generator: feitelijk 'probeert' de generator de netfrequentie te verhogen, maar slaagt daar niet. Een aangesloten belasting zoals je waterkoker probeert te frequentie te verlagen, maar slaagt daarin ook niet. 
 
Dit komt vooral omdat het stroomnet gigantisch groot is in europa, en de netfrequentie bijzonder stabiel is door het grote aantal aangesloten centrales en verbruikers. Bij kleine/geisoleerde netwerken zie je wel dat de frequentie (en spanning) gaan fluctueren met vraag en aanbod. 
 
Zulke netwerken zie je wel eens op eilanden, in indonesie had je die situatie op een paar redelijk toeristische eilandjes voor de kust van lombok waar de stroom zo nu en dan uitviel gezien de lokale dieselcentrale het moeilijk had met alle airco's en dergelijke. Denk aan een totale capaciteit van 1 a 2 MW voor het hele eiland. Inmiddels is dat probleem ondervangen door een kabel te trekken naar het dichtbij gelegen en veel grotere eiland lombok, waar meerdere centrales zijn die de belasting wel aan kunnen. 
 
Bij zulke kleine systemen zie je ook wel frequentievariaties, ook naar boven als de centrale meer vermogen levert dan de afnemers gebruiken. Hier kun je gewoon rekenen op iets tussen 49.99 en 50.01 Hz aan netspanning, maar in zulke kleine netwerken je je noodaggretaat vast starten als de frequentie onder de 48 Hz duikt (bij ca 45 Hz valt de spanning als een baksteen en gaat alles vrij snel helemaal uit, mogelijk doordat transformatoren dan afgeschakeld worden zodat ze niet doorbranden etc.). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Generator energie centrale

Bedankt Benm en Klazon voor de snelle reacties.

Berichten: 55

Re: Generator energie centrale

Gijs Boskers schreef: Mijn vraag gaat over warmte kracht centrales. Wat gebeurt er 's avonds in een warmte kracht centrale als er meer stroom word verbruikt? (Door bijvoorbeeld de verlichting thuis) Verhogen ze dan het toerental van de generator? En zou het toerental verhogen niet ook de freqentie veranderen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Sorry ik had het onderwerp bij Praktische en overige technische wetenschappen moeten plaatsen.
Gijs Boskers
 
Gijs Boskers schreef: Mijn vraag gaat over warmte kracht centrales. Wat gebeurt er 's avonds in een warmte kracht centrale als er meer stroom word verbruikt? (Door bijvoorbeeld de verlichting thuis) Verhogen ze dan het toerental van de generator? En zou het toerental verhogen niet ook de freqentie veranderen? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Sorry ik had het onderwerp bij Praktische en overige technische wetenschappen moeten plaatsen.
Gijs Boskers
Op een turbine-generator set zitten in principe 2 regelingen: een toerenregeling voor de turbine, om de netfrequentie te handhaven en een spanningsregeling op de generator, om de (net)spanning te handhaven. Wanneer er meer KW's worden gevraagd, zal de turbine zwaarder worden belast en daardoor zal het toerental neigen te zakken. De toerenregeling voorkomt dit echter door de stoom- of gasklep verder te openen, waardoor het toerental - lees frequentie - op de ingestelde waarde blijft. Vergelijk dit met een auto, waarmee je licht omhoog rijdt. Je moet dan ook iets "gas bijgeven" om dezelfde snelheid te willen houden. Wanneer er meer KVA wordt gevraagd, vormt dit onder meer een grotere belasting voor de generator en zal de spanning lager willen worden. De spanningsregelaar voorkomt dit door de bekrachtigingsstroom in de generator te verhogen. Wanneer de eerder genoemde KVA verhoging zuiver reactief is, dan zal de turbine daar overigens niets van merken. Bij verlaging van de gevraagde KW's en KVA's, gebeurt het tegenovergestelde met de respectievelijke regelaar functies.        

Reageer