Hoe heten deze typische gedragingen ?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 30

Hoe heten deze typische gedragingen ?

Hier moeten namen voor bestaan want ze zijn een soort standaard gedrag. Het gaat hier om:
 
-als een agent zegt tegen een ouder : uw zoon is betrokken geweest bij een overval dan zegt die ouder, 'zoiets doet mijn kind niet.' Met volle overtuiging.
-en het tweede effekt is als iemand zijn ideologie of geloof verliest, dan stort hij/zij in een gat. Hoe is dit te herstellen of niet ?
 Hoe heten deze gedragingen dan kan ik er meer over opzoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Hoe heten deze typische gedragingen ?

one day you will know

Berichten: 656

Re: Hoe heten deze typische gedragingen ?

 
-als een agent zegt tegen een ouder : uw zoon is betrokken geweest bij een overval dan zegt die ouder, 'zoiets doet mijn kind niet.' Met volle overtuiging.
 
Het is pas een ontkenning als het onomstotelijk vaststaat dat de zoon de overval heeft gepleegd en de agent hiervoor onomstotelijke bewijzen heeft. Een agent is weliswaar een autoriteit maar deze hoeft niet de waarheid te vertellen. De redenering van de ouder kan dus juist zijn. Een echte ontkenning komt voor als iemand overlijdt en een naaste dit niet kan erkennen.
 
Je eerste vraag kan dus een drogreden zijn omdat je ervan uitgaat dat een autoriteit altijd de waarheid vertelt.

Berichten: 12.262

Re: Hoe heten deze typische gedragingen ?

Wellicht is het toch wel ontkenning. Als een agent het zegt is het natuurlijk niet per se de waarheid, maar tamelijk waarschijnlijk. Pas als een rechter het zegt (en alle mogelijkheden tot beroep zijn uitgeput) is het een juridische waarheid. 
 
Overigens kun je dan nog steeds terechte ontkenning hebben, juridische en feitelijke waarheid zijn niet altijd gelijk - onterechte definitieve veroordelingen komen wel degelijk voor, al zijn er gelukkig een stuk meer terechte dan onterechte. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: Hoe heten deze typische gedragingen ?

De eerste zou ik een combinatie van blindelings vertrouwen en naïviteit van de ouders noemen, die in een discussie dan snel omslaat in een ontkenning (ook wel: het niet willen geloven). 
 
De tweede wellicht een depressie?!
"In biotech moet je soms dingen doen waarvan anderen zeggen dat het onmogelijk is."

Henri A. Termeer (1946-2017)

Berichten: 12.262

Re: Hoe heten deze typische gedragingen ?

Het tweede is misschien een vorm van rouw, je verliest iets waar je waarde aan hechtte, niet zozeer omdat het verdwenen of gestorven is, maar omdat het nooit bestaan blijkt te hebben. Ergens kan ik me voorstellen dat de effecten ervan en mogelijke verwerking vergelijkbaar zijn. 
Victory through technology

Berichten: 30

Re: Hoe heten deze typische gedragingen ?

Het niet alleen maar een ontkenning of een blindelings vertrouwen. Want het kan in meerdere vormen voorkomen. Nagenoeg hetzelfde gedrag is als een vader/moeder zegt; 'als iemand aan ... komt dan vermoord ik hem!'  Het label hier moet het begrip dierlijk eigenbelang bevatten.

En de tweede 'als iemand zijn ideologie of geloof verliest, dan komt dat dicht in de buurt van van een druggebruiker die zijn drugs niet krijgt. Het is een van de sterkste emoties die bekend zijn.

Berichten: 12.262

Re: Hoe heten deze typische gedragingen ?

Ik weet niet of je dat helemaal kunt vergelijken met een verslaafde die zijn drug niet krijgt - misschien emotioneel wel, maar bij drugs spelen ook fysieke onthoudigseffecten een rol waardoor (afhankeljk van de drug) iemand lichamelijk onwel kan worden en soms zelfs kan sterven. 
 
De drang nageslacht te beschermen, desnoods met verlies van eigen leven, zal ongetwijfeld een biologisch/evolutionaire achtergrond hebben. Voor mensen zijn nageslacht nogal een investering. Anderzijds is het minder logisch om retributie te willen verkrijgen als het nagesclacht al overleden is, tenzij je het veel recenter bekijkt in de zin van stammen-oorlogen en dergelijke. Of dat genetisch is ingebakken betwijfel ik. 
Victory through technology

Berichten: 30

Re: Hoe heten deze typische gedragingen ?

Het was een tijd niet vreemd, vooral in het oosten van het land, dat als je iemands bier omstootte er een enorme vechtpartij kon ontstaan. Niet rationeel nee dat is duidelijk. Allemaal dierlijk gedrag. Ook wel bekend als 'lymbisch systeem'. In het westen van het land noemen ze dat 'reptielen brein'. 
Maar al met al hebben we nog niet de officiële benaming hiervoor.

Berichten: 6

Re: Hoe heten deze typische gedragingen ?

Ik zou zeggen: slachtofferhouding of slachtofferrol (het ligt niet aan mij)  Een zeer hardnekkige identiteit.
 
Als iemand met angststoornis die hulp zoekt. Eigenlijk willen ze van de angst af, maar de nieuwe mogelijkheden zonder angst geeft ook paniek. Het zelf hanteren van gevoelens is heel moeilijk in deze identiteit.

Reageer