vasodilatatie bij bloeddrukdaling?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

vasodilatatie bij bloeddrukdaling?

Bij lage bloeddruk kun je flauwvallen
 
Stelling:
Om dit tegen te gaan, vindt er vasodilatie plaats. Op deze manier verlaag je de bloeddruk meer, zodat het later het bloed weer met meer kracht in de hersencapillairen kan stromen.
 
Volgens mij vindt er juist  vasoconstrictie (RAAS-principe) plaats om de bloeddruk te verhogen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: vasodilatatie bij bloeddrukdaling?

Om een lage bloeddruk tegen te gaan gaan we de bloeddruk nog meer verlagen? Dat is positieve feedback en vindt in het geval van de volumehuishouding zoals je terecht aangeeft in z'n geheel niet plaats. 
 
Je krijgt inderdaad een reflectoire bloeddrukstijging door 3 mechanismen:
- baroreceptorreflex (instantaan)
- natriuretische peptiden ('korte' termijn)
- RAAS ('lange' termijn)
 
Mag ik vragen van wie de stelling afkomstig is?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: vasodilatatie bij bloeddrukdaling?

Ja, dat mag je vragen!
Een student die vorig jaar bij mij is afgestudeerd en nu op het HBO verpleegkunde studeert, kreeg dit antwoord van haar docent. Ze vertrouwde het antwoord niet en heeft mij daarover geconsulteerd. Ik kon deze gedachtengang niet volgen en zo heb ik het ook nooit gedoseerd. 
Door auto-, neurale en hormonale (RAAS) regulatie, zal het lichaam de bloeddrukdaling te lijf gaan. 

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: vasodilatatie bij bloeddrukdaling?

Ik heb een pdf doorgestuurd gekregen, waar de theorie van de docent op gestoeld is.
Bijlagen
cerebralecirculatie.pdf
(359.21 KiB) 277 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: vasodilatatie bij bloeddrukdaling?

Uit het artikel (cerebralecirculatie.pdf) begrijp ik hetgeen de docent bedoelt met vasodilatatie. Bij een bloeddrukdaling verwijden de hersenvaten en treden tegelijkertijd de 3 genoemde mechanismen op. Dat is logisch.  

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: vasodilatatie bij bloeddrukdaling?

Ik zou het toch maar snel vergeten als ik jou was...en zeg maar tegen de docent dat hij mij een keertje kan bellen, want ik leg met plezier uit waar hij allemaal de mist ingaat. 
 
Een tweede anastomosesysteem bevindt zich op de grenzen van de doorstromingsgebieden van de cerebrale arteriën (anterior, media en posterior).
 
De arteriën die de cirkel van Willis vormen zijn niet cerebraal ofzo?
 
De verzorgingsgebieden zijn zeer inaccuraat weergegeven;
- aa. cerebri anteriores = de gehele paramediane falciene regio. Dus NIET het topje van je brein...Bovendien kun je een Broca krijgen of een abulie en wat dies meer zij.
 
- aa. cerebri media =  'hemiparese vooral van het gelaat en de arm, event. ook hemianesthesie', doet overkomen alsof een hemianesthesie zo zeldzaam is. De media voedt praktisch de hele sensorische cortex, Daarnaast mis ik een eventuele hemianopsie, een apraxie, een hemi-inattentie (neglect) en een saillant detail: een afasie misschien?
 
- aa. cerebri posteriores: hemianopsie is wel erg kort door de bocht...Wat dacht hij van een thalamusinfarct, evt beiderzijds via Percheron? Ischemie van de mesiotemporale kwab? 
 
Zijtak A Basillaris of Vertebralis: hemiplegia/hemianalgesia alternans (zie 22 en 26) en homolaterale ataxie. Wat dacht je van complete hersenstamsyndromen zoals een Weber, Claude, Benedikt, een Millard - Gubler, of de bekendste de Wallenberg? Terzijde, maar we spreken over een ipsilaterale ataxie i.p.v. een homolaterale ataxie.
 
A. Basilaris: tetraparese en bulbairparese: Bulbairparese is geen term. Bulbaire symptomen of verschijnselen klinkt beter. Wel erg karig samengevat. Kan natuurlijk alles betekenen van Locked-In tot corticale blindheid c.q. Anton-syndroom en zelfs een aanzienlijke kans op de dood.
 
Ten aanzien van de vraag uit de OP: gevalletje niet volledig zijn in de formulering. Niet per se jouw schuld hoor, maar hoe het in de tekst staat. Als er weinig bloed naar het brein gaat is het wel zo fijn dat de aanvoerende vaten nog bloed doorlaten. Als er haast geen bloed stroomt en je gaat de aanvoerende vaten ook nog eens contraheren dan ben je idd nog verder van huis. Het onderscheid tussen de aanvoerende circulatie en intracerebrale circulatie had wel duidelijker uitgewerkt kunnen worden. Maar soit!
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer