Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 1.816

Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Was opzoek naar een acceptabel nachtlampje. Niet te fel en energiezuinig. Koos deze 2 watt warm licht.
Maar v/d 3 was er een stuk. Een elektrode ligt los. Tja weggooien kan altijd nog, maar misschien heeft iemand een idee
om het toch te fixen. De elektrode is magnetisch.
 
 
DSC00180.JPG
DSC00180.JPG (57.43 KiB) 1359 keer bekeken
 
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Is dat niet een lamp waarin LED-techniek is toegepast?
Dan zou er volgens mij geen vacuum of ander beschermend milieu in de ballon hoeven te heersen. En dan kun je kijken hoe je door het glas komt.

Berichten: 1.816

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

@B2B, ja LED techniek, dat kan. Maar waarom dan glasbehuizing? Chinezen gebruiken vaak plastik ervoor.
Gaatje boren kan ik wel proberen, onder Water of zo. Of een andere vloeistof ivm de trillingen. Zal eens zien.  
LiA

Berichten: 12.262

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Dat zijn inderdaad led filamenten, en je zou het losse stukje weer vast kunnen solderen als je e lamp open weet te krijgen.
 
Er zit verder geen vacuum of speciaal gas in, maar de vraag is hoe het schroefdraad aan het glas zit - wellicht gewoon met lijm. Wellicht komt het los als het het schroefdraad verwarmt en kun je het er dan af draaien oid... maar wel voorzichtig met glas natuurlijk, die dingen zijn zo goedkoop dat het je geen scherven in je vingers waard is lijkt me ;)
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Als je goed de foto bekijkt, dan zie je dat het weinig zin heeft de fitting eraf te halen. De steundraden zijn ingesmolten zoals bij een gloeilamp. Gaatje boren lijkt nog steeds de beste oplossing, maar zal wel kritisch zijn. 
Hoe dat ding door de controle is gekomen is me ook een raadsel.
LiA

Berichten: 12.262

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Loodvrij soldeer en wat trillingen bij vervoer en dergelijke, gebeurt vaak genoeg bij dergelijke chinese meuk ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Ben benieuwd of de operatie is gelukt?

Berichten: 1.816

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Zit nog te dubben hoe ik het ga aanpakken.
LiA

Berichten: 12.262

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Als je er moeite in wilt steken gewoon even die fitting opwarmen en kijken of het los wil komen van het glas. Zo niet, dan gewoon weggooien, dit is $0.99 shipped zooi uit china ;)
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Benn, de fitting losmaken, op welke manier dan ook, lost niets op. De 2 steundraden zijn ingesmolten in het glas en dus kan ik er dan nog niet bij.  Maar een poging bij een andere glazen lamp, om er een gaatje in de boren, ging fout.
 
Maar kan altijd nog de lamp in een doek doen en dan de glazen behuizing stuk slaan. Ben ook wel benieuwd welke elektronica ze gebruikt hebben en daarvoor zal waarschijnlijk wel de fitting er af moeten. De LED's zullen ook wel op laagspanning branden. Maar het heeft geen haast.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Als je de ballon en/of de fitting er af hebt, kun je wellicht een omleiding leggen vanaf de fitting naar de LED's?
Bij www.lampenmaken.nl kun je lezen hoe je een gat boort in glas.
Anders helpt deze site misschien: http://www.instructables.com/id/How-to-open-a-light-bulb-without-breaking-it/
(gevonden via 'disassemble led light bulb')

Berichten: 12.262

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

Thionyl schreef: De LED's zullen ook wel op laagspanning branden. Maar het heeft geen haast.
 
Niet echt, die filamenten bestaan uit een flink aantal leds in serie - in de orde van 20 tot 40. 
 
Met 3 volt per led kom je zo aan 60 tot 100+ volt per filament. Ik vermoed dat hier 2 van die filamenten in serie zitten die samen aardig richting de netspanning komen. En zal wellicht iets in de fitting zitten om de stoom te beperken, maar reken op weinig meer dan een condensator en gelijkrichter. 
Victory through technology

Berichten: 1.816

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

B2B, heb echt al vaker een gat geboord in glas. Alleen niet in rond glas. Tja heb de Lab mogelijkheden  niet meer, dus alleen beperkte thuis mogelijkheden. Anders had ik er gewoon een (spitse?) brander op gezet en een gat getrokken of zo. Heb het nu doorgezaagd met een diamanten slijpschijf. En ja het geeft nog steeds licht.
 
 
@Benn, ja dat denk ik ook. Maar zie wel hoe ze het gedaan hebben. Voorlopige meting was 45 V= per LED set. Twee in serie dus 90 V. Ga wel eens verder kijken en meten en verwacht ook niet meer dan een C en een D (misschien een R?)  .  Zag wat groenigs + een SMD in de fitting, kan die C + D zijn.  Die LED's voelen ook aan alsof er een siliconen-coating over zit. 
 
Vraag me nog steeds af waarom glas, als plastic ook kan. En Pb/Sn-soldeer werkte natuurlijk. Morgen verder kijken.
LiA

Berichten: 863

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

wat is er mis met glas het voldoet prima voor deze toepassing
is over 20 jaar nog helder en die led kan best zolang mee gaan.

Berichten: 1.816

Re: Hoe iets schijnbaar onmogelijks repareren?

@Boertjes, op zich niets, maar het is lastiger een losse draad te repareren, als alles ingesloten is.  Echter dat LED's 20 j meegaan, dat is niet zo. Daarnaast zijn de andere onderdelen ( de C bijv) ook niet gegarandeerd voor 20 j. Een LED is voor ca 5 j ok, daarna is mazzel enz.en afh. van het soort van gebruik.  
LiA

Reageer