Zichtbaarheid laserbundel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Zichtbaarheid laserbundel

Tijdens een voorbereidend experimentje met laserlicht viel mij iets op:
 
Image1.jpg
Image1.jpg (63.25 KiB) 1388 keer bekeken
 
De laser staat onderin tussen twee vlakke spiegels en schijnt naar rechts (rood). Het licht wordt weerkaatst (blauw) en dat herhaalt zich een aantal keren totdat het licht rechtsboven de spiegels verlaat. De bundel is in een verduisterde kamer goed zichtbaar omdat er wat stof ronddwarrelt. Op positie A zie ik de rode bundels duidelijk, en zijn de blauwe vrijwel onzichtbaar, en op positie B is het andersom. Ik zie dus alleen de bundels waar ik tegenin kijk, waarvan het licht op mij af komt.
 
Wat is de correcte verklaring voor dit effect?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.574

Re: Zichtbaarheid laserbundel

Dat betekent dat je niet de Rayleighverstrooiing aan luchtmolekulen ziet, maar Mie-verstrooiing aan zwevende deeltjes die minstens zo groot zijn als de golflengte van het licht, zoals stof en druppeltjes.
 
Laser.jpg
Laser.jpg (107.17 KiB) 1391 keer bekeken
Afbeelding​Links Rayleighverstrooiing, die voorwaarts even sterk is als achterwaarts. Rechts Mie-verstrooiing die voorwaarts sterker is dan achterwaarts (bron: wikipedia). Zie ook hyperphysics.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Zichtbaarheid laserbundel

Rayleigh scattering kende ik, Mie scattering niet. Thanks!
 
Ik heb er even naar gezocht, maar ik zie zo 1,2,3 geen voor mij duidelijke uitleg waarom deze verstrooiing vooral voorwaarts gericht is.
 
Iemand met een meer kwalitatieve verklaring?

Berichten: 12.262

Re: Zichtbaarheid laserbundel

De afbuiging door mie-scattering is niet random, het licht wordt wel een beetje verdeeld, maar niet alle kanten op zoals bij rayleigh scattering. 
 
Dit is een algemeen bekend verschijnsel met laserbundels - als ze op je af komen (maar je niet raken) lijken ze veel feller dan wanneer ze van je af gaan, met name in ruimtes waarin bijvoorbeeld wat rook aanwezig is, of op een mistige dag of iets dergeljks. 
 
Wat bij dichte mist ook wel aardig is: een laserbundel lijkt dan gewoon ergens te 'stoppen' als je er afgaand naar kijkt. Afhankelijk van hoe mistig het is kan dat een paar meter tot wellicht ettelijke tientallen zijn, terwijl je bij helder weer de bundel min of meer tot in het oneindige kan zien. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Zichtbaarheid laserbundel

Als je lichtkunst wilt zien, dan kun je in de avonden tussen 11 en 18 november 2017 in Eindhoven terecht bij het gratis toegankelijke Glowevenement. Er zullen ook vast weer laserstralen te zien zijn.

Reageer