kooktechnieken en hulpmiddelen

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

OK - dat wokken is in mijn keukentje dus geen optie. Zijn er nog andere manieren om een in de oven bereid "prutje" van uien, knoflook, tomaat en paprika met nog wat andere groenten uit te breiden? En liefst op een makkelijke manier door er een zakje of potje met de een of andere groente bij te voegen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Je zou er een blikje of potje erwtjes, boontjes of andere (blik)groenten door kunnen scheppen, nadat je dat hebt warm gemaakt in de magnetron en het vocht hebt afgegoten.
Je kunt ook gewone groenten goed wassen en daarna met alleen het aanhangend water in een afgedekte magnetronschaal koken: 700 Watt, afhankelijk van de hoeveelheid zo'n 4 tot 9 minuten. Laat, als het klaar is, de groenten in de afgedekte magnetronschaal nog een minuutje nagaren.
Toevoegen aan je 'prutje' en klaar is PP.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Vandaag twee magnetronschalen gekocht:
 
schaal1.jpg
schaal1.jpg (44.04 KiB) 692 keer bekeken
schaal2.jpg
schaal2.jpg (48.72 KiB) 692 keer bekeken
 
Tot nu toe gebruikte ik mijn magnetron enkel om eten op te warmen, maar ik wil er in het vervolg ook diverse groenten mee kunnen "koken". Wat is het makkelijkste om met gebruikmaking van bovenstaande schalen mee te beginnen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Broccoli of bloemkool is eenvoudig. In roosjes verdelen, wassen en in de afgedekte schaal in de magnetron. Géén zout toevoegen. Voor 300 gram duurt het ong. vijf tot zes minuten. Wel laten nagaren. Als je vindt dat het nog niet gaar genoeg is, dan doe je de volgende keer iets langer. Is het te gaar, iets korter. Succes en eet ze.

Een handige site met tips is https://eten-en-drinken.infonu.nl/bereiding/30176-hoe-kook-ik-in-de-magnetron.html
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Tussendoor ('t is toch het café) wil ik even kwijt dat ik heerlijk van dit topic kan genieten! :D
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Mooi! Zo kunnen we het nuttige met het aangename verenigen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Professor Puntje schreef: OK - dat wokken is in mijn keukentje dus geen optie. Zijn er nog andere manieren om een in de oven bereid "prutje" van uien, knoflook, tomaat en paprika met nog wat andere groenten uit te breiden? En liefst op een makkelijke manier door er een zakje of potje met de een of andere groente bij te voegen.
 
Niet uit een zakje, normaal gesproken: bleekselderij. Daar moet je wel van houden. 
Kan uit een zakje: wortels. Zorg wel dat ze klein gesneden zijn.
 
Meestal niet uit een zakje: courgette. In dunne plakjes snijden, en er vanaf het begin doorheen doen.
Ook meestal niet uit een zakje: aubergine. Zelfde manier bereiden.
 
Met aubergine, tomaat, ui en knoflook gaat het richting italiaans. Naar smaak wat Italiaanse kruiden toevoegen, dan is het net echt (maar laat een Italiaan dat niet horen)
 
Voor die dunne plakjes kan een groenteschaaf uitkomst bieden, maar wees voorzichtig met je vingers.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

 
Handige link. Vandaag voorzichtig met een stuk kabeljauw begonnen, wat heel redelijk gelukt is. Het vocht kwam al uit de kabeljauw zelf, dus in feite was het vrij eenvoudig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

even een andere tip.
 
 
snij de kabeljauw in grote blokken
mix maken van 50g bloem, 1 eetlepel suiker, theelepel zout, halve theelepel grove zwarte peper, snufje nootmuskaat. Daar de kabeljauw doorheen halen. dan door een geklutst ei en dan door de paneermeel. frituren op 180oC een serveren met een koude Karmeliet trippel... hemels lekker.
 
Je kan ook een beslag maken van bovenstaande mix met Karmeliet. voeg zoveel bier toe dat het beslag mooi loopt van de garde, sla de ei en paneermeel stappen over.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Uh - ja. Ongetwijfeld heerlijk, maar houd er wel rekening mee dat ik de magnetron tot nu toe vooral voor het opwarmen van kant en klaar hapjes heb gebruikt en dat dit pas mijn eerste echte kookexperiment met de magnetron was. 
 
Maar ik weet wel iemand die mij er wellicht mee wil helpen. Ik zal eens informeren...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Barry, we zijn hier voorzichtig aan het beginnen. Dan moet je niet meteen met grof geschut aankomen. Ik probeer PP te begeleiden naar een carrière in de keuken!
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Oops ik had even de smaak te pakken...
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Het zou iets kunnen zijn voor de (verre) toekomst, maar het frituren wordt dan mogelijk een probleem. Mijn woning staat vol met boeken en ik probeer de "walmen" van het koken daarom tot een minimum te beperken. De afzuiging in het keukendeel van mijn huiskamer werkt ook maar matig.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Pas heb ik een schoon en gaaf tweedehands steelpannetje gekocht omdat mijn oude vol zat met hardnekkige kalkaanslag. Echter zie ik na één keer water koken ook op de bodem van dit "nieuwe" pannetje alweer cirkelsgewijze gerangschikte vlekjes. Ziehier:
 
bodem.JPG
bodem.JPG (59.67 KiB) 693 keer bekeken
 
Met wat schuren zijn ze te verwijderen. Is dat ook al weer kalkaanslag?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: kooktechnieken en hulpmiddelen

Lijkt er wel op. Waarschijnlijk heb jij daar behoorlijk hard water.
Even laten staan met een dun bodempje azijn, en die kalk moet weer weg zijn.

Reageer