[natuurkunde] De speciale relativiteitstheorie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

De speciale relativiteitstheorie

Kan iemand mij uitleggen hoe je de formule van tijdsrek af kan leiden uit de formule van de Lorentztransformatie?
 
X = y(x’+ βct’)
Ct = y(ct’+ βx’)
 
Met y = 1/wortel(1 - β2en β =v/c
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: De speciale relativiteitstheorie

heeft dit er iets- of niets mee te maken?

Berichten: 16

Re: De speciale relativiteitstheorie

Nee dit maakt het niet echt duidelijker 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: De speciale relativiteitstheorie

Ga uit van twee waarnemers W en W' waarbij waarnemer W' een tikkende klok met zich meedraagt. De waarnemer W' beweegt eenparig rechtlijnig met een snelheid v ten opzichte van de waarnemer W. De klok tikt met een periode van T0 zoals gemeten door W' en met een periode van T zoals gemeten door W. Voor het gemak gaan we er vanuit dat de klok begint met tikken op t = t' = 0 (waarbij de oorsprongen van de referentiestelsels van W en W' momentaan samenvallen). Laat nu G de gebeurtenis zijn dat de klok de eerstvolgende tik na t = t' = 0 geeft.
 
Dan hebben we volgens W dat tG = T en xG = v.T en volgens W' dat t'G = T0 en x'G = 0 .
 
Met behulp van de lorentztransformatie moet je nu een formule voor T/T0 kunnen vinden.

Berichten: 16

Re: De speciale relativiteitstheorie

Ik haat relativiteit... echt... Kunnen jullie mij misschien de stap voor stap afleiding van de formule geven? formules werken voor mij beter dan de uitleg. Met de antwoord kan ik zelf makkelijker de antwoord vinden op hoe ik het kan afleiden. 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: De speciale relativiteitstheorie

Professor Puntje schreef:Dan hebben we volgens W dat tG = T en xG = v.T en volgens W' dat t'G = T0 en x'G = 0 .
Dus ingevuld:
\( \mbox{c} \mbox{T} = \gamma (\mbox{c} \cdot \mbox{T}_0 \, + \, \beta \cdot 0)\)
\( \mbox{c} \mbox{T} = \gamma \cdot \mbox{c} \mbox{T}_0\)
\( \mbox{T} = \gamma \cdot \mbox{T}_0 \)
 
Ziedaar de afleiding.

Berichten: 16

Re: De speciale relativiteitstheorie

Bedankt! is nu wel duidelijker! morgen de toets... 

Reageer