[scheikunde] butaan propaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 119

butaan propaan

Laatste:
Een gasmengsel van propaan en butaan wordt volledig verbrand. Er worden 2464 liter koolstofdioxide en 2520 gram waterdamp gevormd bij n.o.
Beoordeel onderstaande beweringen:
a. Het gasmengsel bevatte 10 mol propaan
b. Het gasmengsel bevatte 10 mol butaan
c. Voor deze verbranding was 4032 liter dizuurstof nodig
d. Het volume gasmengsel (propaan, butaan) was 672 liter
c en d heb ik.
Ik heb gebruik gemaakt van deze reactievergelijking:
2C4H10 + 2C3H8 + 23O2 = 14CO2 + 18H2O
a is blijkbaar juist, maar hoe kan dat?
waarom is a fout volgens mij? want 2/18 keer 140=15.6 mol
 
Alvast super bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: butaan propaan

JenderOpa schreef:  
Ik heb gebruik gemaakt van deze reactievergelijking:
2C4H10 + 2C3H8 + 23O2 = 14CO2 + 18H2O
 
Waarom? Want daarmee ga je er op voorhand van uit dat het een fifty-fiftymengsel is. 
en dat kan makkelijk héél anders liggen. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: butaan propaan

Jan van de Velde schreef: Waarom? Want daarmee ga je er op voorhand van uit dat het een fifty-fiftymengsel is. 
en dat kan makkelijk héél anders liggen. 
Ik heb niet zo goed begrepen. Ik heb gewoon geëquilibreerd en dan kwam ik dat uit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: butaan propaan

Klopt in jou "equilibrium" dan ook de verhouding van de hoeveelheden CO2 en H2O met de gegevens:
 
JenderOpa schreef:  Er worden 2464 liter koolstofdioxide en 2520 gram waterdamp gevormd bij n.o.
 
 
begin eens andersom? Uitgaande van de hoeveelheden reactieproducten? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: butaan propaan

Jan van de Velde schreef: Klopt in jou "equilibrium" dan ook de verhouding van de hoeveelheden CO2 en H2O met de gegevens:
 
 
begin eens andersom? Uitgaande van de hoeveelheden reactieproducten? 
oh blijkbaar als ik omgekeerd te werk ga, blijkt dat n(H2O) kleiner moet zijn dan n(CO2): 110 mol>76.36mol

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: butaan propaan

geen idee waar je nu heengaat. :?
 
2464 L CO2 komt overeen met 110 mol CO2, en 2520 g waterdamp komt overeen met 140 mol H2O
 
nu heb je de juiste hoeveelheden reactieproducten. 
en nu puzzelen (of slim rekenen, of een aha-erlebnis krijgen op basis van wat getalinzicht ) om dat te verkrijgen met een zekere mengverhouding propaan en butaan. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 119

Re: butaan propaan

Jan van de Velde schreef: nu puzzelen (of slim rekenen, of een aha-erlebnis krijgen op basis van wat getalinzicht ) om dat te verkrijgen met een zekere mengverhouding propaan en butaan. 
Heb het met een stelsel van 4x+3y=110 en 10x+8y=280 opgelost en nu komen mijn uitkomsten overeen met de oplossingen. Super bedankt

Reageer