Temperatuur van de oceaanbodem

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Temperatuur van de oceaanbodem

Als men een kuil graaf dan wordt het naarmate men dieper komt steeds warmer.
Ik dacht dat de vuistregel een graad per dertig meter was.
Dan is het aardig warm op bijvoorbeeld 3000meter.

------------------------

Maar hoe is het met de oceaan bodem op bijvoorbeeld die zelfde 3000m?.
De oppervlakte kan dan nooit erg warm zijn want het oceaan water is op die diepte nogal koud.

Als men dan op die diepte de bodem in gaat, dan zal de temperatuur natuurlijk stijgen.
Maar hoe snel gaat dat en zijn er vuistregeltjes voor?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.998

Re: Temperatuur van de oceaan boden.

Ik denk dat de warmtestroomdichtheid vanuit de aarde niet veel varieert over de aardbol.

Indien de warmtegeleidingscoëfficiënt van de oceaanbodem ongeveer gelijk is aan die op andere plaatsen (ik weet niet of dat zo is), dan zal de temperatuurgradiënt in de oceaanbodem niet veel anders zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Temperatuur van de oceaan boden.

Water heeft zijn grootste dichtheid bij 4 graden C. Je zou dan verwachten dat het water bij de oceaanbodem ook 4 graden C is. Maar wellicht komt er zo veel warmte uit de zeebodem dat die 4 graden niet te handhaven is. Dan zou er dus een constante verticale stroming ontstaan.

Berichten: 334

Re: Temperatuur van de oceaan boden.

klazon schreef: do 03 okt 2019, 22:51 Water heeft zijn grootste dichtheid bij 4 graden C. Je zou dan verwachten dat het water bij de oceaanbodem ook 4 graden C is. Maar wellicht komt er zo veel warmte uit de zeebodem dat die 4 graden niet te handhaven is. Dan zou er dus een constante verticale stroming ontstaan.
Ik vermoed vanwege het zout enkele graden lager

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Temperatuur van de oceaanbodem

inderdaad, maar ik denk dat er ook best wel wat verschillen kunnen zijn op die dieptes naar gelang er tetonische scheuren zijn waar lava relatief dicht bij of verder weg van de zee bodem loopt

Reageer