Racecircuit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 15:16
Als het voor de ene waarnemer een autolengte is, dan is het dat ook voor een andere,
Wel nee dus... in de SRT verschillen waarnemers constant over dit soort zaken.
Niet over dit soort zaken :D

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

Als we de auto's op een trein zetten, gaan de touwtjes niet breken maar zal het geheel wel lorentzcontractie ondergaan, de onderlinge afstand tussen de auto's (het touwlengte) wordt kleiner en de auto's zelf ook en de locomotief.

Dit lijkt dezelfde situatie maar is het niet, de afstand tussen de koffer van auto 1 en de bumper van auto 2 blijft onveranderd bij gelijktijdige acceleratie (VANUIT TOESCHOUWER PERSPECTIEF !!!!!!!) maar bij de trein wordt deze afstand wel degelijk korter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 15:18 Ja professor puntje refereert naar "bell's spaceship paradox". Een van de klassiekers en ook hier van toepassing.
Inderdaad, fout van mij.

Laat ik het anders zeggen: Als de afstand voor de ene waarnemer een autolengte is, dan is-ie dat voor een andere waarnemer ook. Ongeacht de lengtecontractie die wordt gezien.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

Afbeelding

Dit is gewoon een wellesnietes spelltje geworden. Onderbouw je argumenten.
Ik ga akoord met de tekening van de TS. De tekening is het zicht vanuit de toeschouwers.
De auto's gaan krimpen in hun bewegingsrichting met de lorentzfactor. Of dat er nu één of 100 auto's rondrijden, die lorentzfactor is enkel afhankelijk van de snelheid van de auto's t.o.v het wegdek (het publiek zit in hetzelfde inertiaalstelsel als het wegdek). Als de afstand tussen die gekrompen auto's gelijk blijft zoals jij beweert dan zou de totale lengte van het parcour kleiner worden. Dit is toch absurd? Het wegdek beweegt helemaal niet, het is in rust t.o.v het publiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Racecircuit

Inderdaad - de waarnemingen van het publiek zijn probleemloos. Veel interessanter in dit topic zijn de waarnemingen van de coureurs.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 15:37 Dit is gewoon een wellesnietes spelltje geworden. Onderbouw je argumenten.
Plaats blauwe auto's op een onderlinge afstand van een autolengte. Plaats ertussen of ernaast even lange rode auto's op de plaats van de lege ruimtes tussen de blauwe auto's.

Als ik die op een zodanige manier versnel dat voor één waarnemer de afstand tussen blauwe auto's een autolengte blijft (zodat voorkant van blauwe auto's samenvalt met achterkant van de rode en omgekeerd) dan moet het ook voor een waarnemer in een ander inertiaalstelsel zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

@xilvo

Lees zelf je tekst even.
Voor iemand die niet in je hoofd zit is dit niet duidelijk. Ik ga niet proberen in jouw plaats aan te vullen wat je met jouw voorbeeld probeert duidelijk te maken. Let op, bij discussies over SRT vermeld je best telkens expliciet vanuit welke waarnemer je iets beschrijft want de meeste paradoxen komen hier uit voort.

@ puntje inderdaad, heb een probeersel klaarliggen in paint voor het perspectief van de coureurs. Ziet er vreemd uit...
Wil wel eerst even het eenvoudigere standpunt van het publiek uitklaren voordat ik hierover begin. First things first.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 16:18 @xilvo

Lees zelf je tekst even.
Heb ik gedaan, en die lijkt me duidelijk.

Maar ik bedoel dat dit:
auto1.png
voor een waarnemer in een ander stelsel er wel zo kan uitzien:
auto2.png
maar nooit zo:
auto3.png

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

Ok dat is duidelijker, je vult de lege vakken op met blauwe auto's zodat je een ketting hebt van auto's tegen elkaar aan die samen rond rijden.

Ik snap waar je naar toe wilt maar het gaat je geen gelijk geven vrees ik. Je onderbouwt je keuze ook niet, je zegt gewoon zo is het.

Dit gaat volgens mij de situatie zijn:
Afbeelding

Ruimte-tijds intervallen zijn relatief in de SRT maar het aantal auto's niet. Als jij gelijk hebt zouden er toch veel meer auto's op het circuit rondrijden als de race bezig is dan wanneer ze stilstaan... .

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 17:04
Dit gaat volgens mij de situatie zijn:
Afbeelding

Ruimte-tijds intervallen zijn relatief in de SRT maar het aantal auto's niet. Als jij gelijk hebt zouden er toch veel meer auto's op het circuit rondrijden als de race bezig is dan wanneer ze stilstaan... .
Nee, dan zou je geen uniforme lengtecontractie krijgen en zouden voorwerpen vervormd kunnen zijn, het ene stukje gekrompen, het andere opgerekt in de bewegingsrichting.

Let op, ik zeg dat ze voor minstens één waarnemer wèl bumper aan bumper staan. Dan is het voor iedere waarnemer het geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Racecircuit

En hier wreekt zich weer dat het een gesloten circuit is. Er bestaat helemaal geen inertiaalwaarnemer die zich ten opzichte van alle auto's op het circuit met dezelfde snelheid eenparig rechtlijnig beweegt!

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Racecircuit

@ professor puntje dat doet hier niet ter zake.

@xilvo

Je hebt wel een uniforme lengtecontractie, elk voorwerp, elke auto dat naar jou toe rijdt zal uniform lengtecontractie ondergaan. Je weigert antwoord te geven op mijn vraag en op mijn argumenten in te gaan.
Ik denk dat je een totaal verkeerd beeld hebt van lorentzcontractie. Die dingen worden echt kleiner, het is geen optische illusie of iets dat te maken heeft met hoe waarnemingen gedaan worden. Lorentzcontractie en tijdsdilatie zijn echt.
De koordjes breken echt en de snelle ladder past echt in de schuur.
SRT is meer echter dan een tijdsdilatie en een lorentzcontractie toepassen. Ook simultaniteit gaat van waarnemer tot waarnemer afhangen.

Je had het al mis met je koordjes, je hebt dat wat afgewimpled dat je je vergist had.
Ik raad je 2 zeer leuke paradoxen aan om te bestuderen die sterk verband houden met de vraag van de topic starter.

1) bell's space ship paradox
2) the ladder paradox

Probeer deze eens te doorgronden.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Racecircuit

Xilvo schreef: zo 23 feb 2020, 17:10 Let op, ik zeg dat ze voor minstens één waarnemer wèl bumper aan bumper staan. Dan is het voor iedere waarnemer het geval.
Als de auto's bumper aan bumper staan, dan staan ze kennelijk op een stukje wegdek dat ten opzichte van die auto's niet beweegt (want anders zouden ze rijden). Een waarnemer die daar met relativistische snelheid langs vliegt zal dat wegdek dan tezamen met die auto's gekrompen zien. Dus blijven de auto's in dat geval inderdaad ook voor die langs vliegende waarnemer bumper aan bumper staan. Maar dat is dus een andere situatie dan rijdende auto's op een circuit die niet bumper aan bumper staan. Het wegdek van het circuit zal volgens het publiek op de tribunes dan niet mee krimpen, en dus vallen er dan gaten tussen de versnellende auto's. Meer smaken zijn er niet.
Laatst gewijzigd door Professor Puntje op zo 23 feb 2020, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 18:02 @ professor puntje dat doet hier niet ter zake.
Graag wat uitleg waarom je dat vindt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Racecircuit

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 18:02 Je hebt wel een uniforme lengtecontractie, elk voorwerp, elke auto dat naar jou toe rijdt zal uniform lengtecontractie ondergaan. Je weigert antwoord te geven op mijn vraag en op mijn argumenten in te gaan.
Ik heb juist de indruk dat jij niet op mijn argumenten ingaat.

Die lengtecontractie geldt net zo voor de 'lege ruimte' in, en tussen, de auto's.
Denk je soms ook dat stoelen in de bewegingsrichting krimpen maar de beenruimte tussen de stoelen niet?

die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 18:02 Ik denk dat je een totaal verkeerd beeld hebt van lorentzcontractie. Die dingen worden echt kleiner, het is geen optische illusie of iets dat te maken heeft met hoe waarnemingen gedaan worden. Lorentzcontractie en tijdsdilatie zijn echt.
Nee. Die dingen worden korter (in één richting, niet kleiner) voor een zekere waarnemer. Voor een meereizende waarnemer blijven ze hun normale afmeting houden.
die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 18:02 De koordjes breken echt en de snelle ladder past echt in de schuur.
Of die ladder past hangt af van welke waarnemer 'm ziet. Wie begrijpt het hier niet?
die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 18:02 SRT is meer echter dan een tijdsdilatie en een lorentzcontractie toepassen. Ook simultaniteit gaat van waarnemer tot waarnemer afhangen.
Is bekend. Doet niets af aan het feit dat de auto's, indien vanuit het ene stelsel waargenomen bumper aan bumper staan, ze dat ook vanuit een ander stelsel doen.
die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 18:02 Je had het al mis met je koordjes, je hebt dat wat afgewimpled dat je je vergist had.
Nee. Ik had het mis wat betreft de evengrote versnelling. De rest was correct.
die hanze schreef: zo 23 feb 2020, 18:02 1) bell's space ship paradox
2) the ladder paradox

Probeer deze eens te doorgronden.
Die zijn bekend en begrepen.

Reageer