Condensator voor een Vacuum pompje

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Condensator voor een Vacuum pompje

Ik heb hier een vacuum pompje van het merk Gast 1031-120-G516AX. In bijlage een foto van het naamplaatje en aansluiting schema. De condensator echter ontbreekt en gezien het model niet meer gemaakt wordt kan de fabriek me niet zeggen welk type condensor moet gebruikt worden.

Kan iemand me hiermee helpen en me vertellen welke capaciteit de condensator voor een dergelijk pompje moet hebben en hoe ik die moet aansluiten aub? Voor zover ik het begrijp moet de condensator enerzijds aan zwart verbonden worden en anderzijds aan blauw en rood. Indien dit juist is heb ik enkel de capaciteit van de condensorator nodig en kan ik verder.

Dank bij voorbaat.
Mvg,
Patrick
Bijlagen
IMG_1561.jpg.pdf
(185.63 KiB) 131 keer gedownload
IMG_3149.jpg.pdf
(193.14 KiB) 103 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Condensator voor een Vacuum pompje

Een vuistregel voor de condensatorwaarde is: C=50P
C in microfarads, P in pk's.
Dit is een motor van 1/15 pk, dus kom je voor de condensator uit op 3,3 uF.
Ik weet niet uit mijn hoofd of dit een gangbare waarde is, maar iets groter of kleiner zal ook wel werken.
Let wel op dat de werkspanning minstens 450V moet zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Condensator voor een Vacuum pompje

3 uF is een heel gebruikelijke waarde en zulke aanloopcondensatoren zijn goedkoop en makkelijk verkrijgbaar. Even googelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 73

Re: Condensator voor een Vacuum pompje

Ali express levert deze voor hele kleine bedragen.
Bedankt voor de formule Klazon, deze kende ik nog niet. Erg handig!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Condensator voor een Vacuum pompje

Ik heb die vuistregel ook maar via google gevonden.

Berichten: 3

Re: Condensator voor een Vacuum pompje

Hartelijk dank voor de reacties. Condensator 3,5uF is besteld via Aliexpress en ik vermoed dat de manier waarop hij moet aangesloten worden correct is. Wel vreemd dat ik geen melding kreeg dat er antwoorden waren op mijn vraag. Bij de voorkeuren staat nochtans dat ik een mail wens als er antwoorden zijn.
MVG
Patrick

Reageer