Graag jullie mening over redenering antilichaam-antigeen-interactie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 303

Graag jullie mening over redenering antilichaam-antigeen-interactie

Dag,

Enkele jaren geleden heb ik in een ambitieuze bui een klein artikel geschreven over de thermodynamica van de antilichaam-antigeen-interactie, maar hoe vaker ik het doorlees, hoe vaker ik het idee heb dat er iets rammelt (is bijvoorbeeld in vergelijking 6 het aannemen dat enkel de dissociatieconstante significant verandert bij fysiologische (lees: met het leven verenigbare) temperatuurveranderingen terwijl het verschil in concentratie van vrije ligand/antigeen verwaarloosbaar is een geldige aanname?). Ik heb het korte artikel in de bijlage toegevoegd, wellicht dat iemand die beter thuis is in de thermodynamica mij hierin verheldering kan brengen. Ik overweeg het artikel terug te trekken als er te grote gaten in te schieten zijn; het was wellicht met terugwerkende kracht een te grote ver-van-mijn-bed-onderneming als arts.

Hartelijk dank alvast!
Bijlagen
hab--1-hab319.pdf
(136.1 KiB) 186 keer gedownload

Berichten: 303

Re: Graag jullie mening over redenering antilichaam-antigeen-interactie

Ik betrap mezelf zelfs al op een algebraïsche slordigheid in vergelijking 8, het wordt er niet beter op...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Graag jullie mening over redenering antilichaam-antigeen-interactie

Volgens mij zit het een heel eind in de goede richting. Wel wat slordigheden. Zo staat er in vergelijking 4 een [P] genoemd maar die is verder niet gedefinieerd; ik denk ook dat dat iets anders moet zijn en dat de [P] nog naar een ander model verwijst. We hebben een hele tijd geleden een model voor proteïne-toxine-interacties besproken, dat een vergelijkbare vorm heeft. Wellicht komt het daaruit?

Of de verandering in vrije antigeen verwaarloosbaar is hangt van de situatie af. De concentratieverandering is verwaarloosbaar als het merendeel van het antigeen niet gebonden is. Dit is het geval als:

- de totale concentratie antigeen (veel) hoger is dan de concentratie antilichaam
- de binding relatief zwak is.

Als dit niet het geval is, is er op zich nog geen man overboord, maar dan moet de vergelijking wel iets anders worden afgeleid. Maar uit mijn hoofd zeg ik dat er voor een 1:1 binding zoals hier nog steeds een relatief eenvoudige vergelijking voor dθ/dT uitrolt.

Een belangrijker punt zijn de verwijzingen naar "kinetiek". Die zou ik weglaten. Kinetiek heeft betrekking op de snelheid van de diverse reacties, maar de afleiding die je hier bespreekt heeft enkel betrekking op de ligging van het evenwicht.

Ik zou "kinetics" in regel 7, 21 en 115 vervangen door "interactions" of "thermodynamics" en in regel in 144 en de abstract zou ik het gewoon weglaten:

insight into the effect of fluctuations in reaction temperature on antigen-antibody-dependent processes

Berichten: 303

Re: Graag jullie mening over redenering antilichaam-antigeen-interactie

Hartelijk dank, ik denk dat de aanname van antigeenovermaat reëel is. Verder terechte suggesties inderdaad.

Reageer