[natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

En wat als je docent met gemiddelde snelheid doelt op de afgelegde weg in plaats van verplaatsing?
Laten we die situatie ook maar even oefenen. Je komt het toch wel een keer tegen.

Dus:
- Wat is de totaal afgelegde afstand?
  • Welke trajecten zijn er?
  • Wat is de afstand van elk traject?
- Wat is de totale tijdsduur?
  • Hoe lang duurt elk traject?
- Reken de gemiddelde snelheid uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Meneer Wietsma definieert "verplaatsing" en "afgelegde weg" in de video op de wijze van Marko, en als je daarvan uitgaat klopt Marko's verhaal. Maar voor de zekerheid heb ik de definitie van gemiddelde snelheid nog even nagezocht in Timoshenko en Young Technische mechanica en daarin worden op blz. 186 en 187 de termen "afgelegde weg" en "verplaatsing" door elkaar gebruikt. Die uitdrukking "afgelegde weg" voor Δx is dus wel in gebruik geweest. Of dat nu nog zo is weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

NoobOfSociety schreef: vr 05 jun 2020, 13:42 Bedankt voor alle uitleg , heb alles nagelezen en denk dat professor puntje's uitleg hier klopt met de definitie te volgen van gemiddelde snelheid, en dat het antwoord dus 0 is in deze opgave.
Alle uitleg die op mijn papieren staat wijst ook in deze richting.


Bedankt voor de verduidelijkingen iedereen .
Graag gedaan. :D

Gebruikersavatar
Berichten: 821

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

@ Alle theoritici

Dit gaat toch overduidelijk om een onderbouw vraagstukje, waarin geleerd wordt om te gaan met plaats, snelheid en tijd. Er wordt toch gevraagd naar de grootte van de vector. Dan ga je toch geen limieten en wat nog meer erbij slepen.



@NoobOfSociety

Zoals je ziet zijn de professionals het niet geheel eens of de verplaatsing of afgelegde weg moet worden gebruikt.
Je merkt in ieder geval op dat die twee verschillende concepten bestaan. Het is dus de vraag wat de docent wilt toetsen:
1) Wilt hij weten of jij bekend bent met het verschil tussen verplaatsing en afgelegde weg.
2) Wilt hij weten of jij de reken stappen kunt maken om de berekening te doen.

In geval 1 zal het antwoord 0 km/u zijn zoals je zelf al aangaf. Voor geval 2 heb je nog geen antwoord, maar dat is net zo leerzaam. Mijn advies is om die ook te oefenen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Als je leraar je antwoord heeft beoordeeld, laat je dat dan hier ook even weten?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

@ kwasie

Je hebt gelijk, er zijn twee mogelijke definities. Ik weet ook niet wat hier gewenst is, vandaar ook dat ik vroeg naar het (gewenste) niveau van de topic starter. Mijn antwoord was erop gericht de topic starter verder te helpen met een ook dan nog bruikbare definitie wanneer er later negatieve en instantane snelheden geïntroduceerd worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Het is verschrikkelijk hoe hier (algemeen op huiswerk forum) vaak met schoolvraagstukken worden omgegaan.

Vaak worden er antwoorden geëtaleerd wat men allemaal zelf weet. Of men geeft zelfs de oplossingen. Alsof de vraag gericht is aan forum leden voor op te lossen.

De TS zelf worstelt wat de gemiddelde snelheid is. Laat de TS eerst de gemiddelde snelheid uitrekenen en begrijpen op de vertelde definitie van: totaal afgelegde weg gedeeld door de totale tijd.

Jullie gaan hem toch ook niet GRT erbij halen??? Maar ja op dit forum weet je nooit!

Dit laat me altijd herinneren aan school vroeger, toen werd de wiskunde of natuurkunde leraar altijd uitgedaagd omdat leerlingen altijd andere effecten erbij halen om gelijk te krijgen. ;)

https://www.beterrekenen.nl/website/index.php?pag=245
OOOVincentOOO schreef: vr 05 jun 2020, 12:33 De gemiddelde snelheid kun je als volgt definieren:

\(\overline{v}=\frac{s}{t}=\frac{totaal \; afgelegde \;afstand}{totale \; tijd}\)

Wat is de tijd heen?
Wat is de tijd terug?
Wat is de totale tijd?
Wat is de totaal afgelegde afstand?

Let op dimensies je spreekt over km/hr!


Sorry ik lees net dat FructoseFather al geantwoord had.

Berichten: 3.934

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

De vraagtekens ontstaan denk ik toch mbt de manier waarop de vraag is gesteld. en ik weet nog heel goed van school vroeger dat je vaak uit de manier van vraagstelling op moet maken wat er wordt bedoelt.

Opgave1:
Als een jongentje 50m loopt naar rechts tegen 10 km/u en daarna terugkeert naar links tegen 5km/u en terug uit komt op zijn originele plek , wat is zijn gemiddelde snelheid.

of opgave2:
Als een jongentje 50m loopt naar rechts tegen 10 km/u en daarna verder naar rechts tegen 5km/u over nog eens 50m, wat is zijn gemiddelde snelheid.

als ik opgave 1 lees dan gaat er bij mij gelijk een alarmbel af mbt rechts en links. dus kan het ook een strikvraag zijn waarbij de lezer moet zien dat links of rechts niet uitmaakt omdat de snelheid altijd positief is in de richting waarin je hoofd staat.

Dus ik zou toch denk ik gaan voor 50m a 10km/uur en nog eens 50m a 5 km/uur. dus totaal 50m a 0.36s/m= in 18s+ 50m a 0.72s/m=36m dus totaal 100m/54s=1.85m/s=6.67km/uur

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Professor Puntje schreef: vr 05 jun 2020, 14:20 Meneer Wietsma definieert "verplaatsing" en "afgelegde weg" in de video op de wijze van Marko,
Dat vind ik wat te veel eer. Het is eerder andersom.

Berichten: 3.934

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Ik denk dat de meeste toerfietsers het niet eens zullen zijn met de uitleg van meneer Wietsma, immers na een ritje is je gemiddelde snelheid altijd 0 terwijl er op je fietstellertje toch echt iets anders staat. Kortom, nogal verwarrend lijkt mij het begrip gemiddelde snelheid.

Berichten: 3.934

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Maar je kunt natuurlijk de les volgen van meneer Wietsma en dan is dat dus feitelijk de op dat moment geldende definitie en krijg je een 1 als je een andere definitie gebruikt bij je sommen. Of misschien krijg je een 10 als je de complete overweging erbij geeft want dan laat je immers zien dat je verder na kunt denken dan je neus lang is en rekening houdt met de optie dat je iets op verschillende manieren kunt definieren en dat wordt later in je leven heel belangrijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Alles hangt hier af van het nagestreefde kennisniveau. Soms kan het met het oog op je rapportcijfers zelfs onverstandig zijn om te veel te weten (of zelfs maar te willen weten).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

Ik was zoals gewoonlijk te snel met reageren. Het blijkt inderdaad samen te hangen met: "verplaatsing".

https://www.wetenschapsschool.nl/new_ch ... 4_ch2.html

In mijn geheugen staat "geschreven" afgelegde weg. Was 25 jaar geleden de gemiddelde snelheid anders gedefinieerd?

De nieuwe definitie lijkt mij ook beter. Dan leert men gestuctueerd met - en + om te gaan. Wellicht is het altijd verstandig een v-t diagram te schetsen. Voor mijn inzicht helpt dat.

Ik heb willekeurige snelheden en afstanden genomen!
Gemiddelde Snelheid.png
Gemiddelde Snelheid.png (8.67 KiB) 1178 keer bekeken
Laatst gewijzigd door OOOVincentOOO op vr 05 jun 2020, 16:01, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

heeft zoiets als dit na deze discussie nu een eenduidige oplossing?
Stel dat een positie wordt weergegeven met de plaatsfunctie x(t)=3t2-12t+1 [m]
Wat is dan de gemiddelde snelheid tussen t=0 en t=5 sec ingeval het gaat om:
a) Vector quantities:
b) scalar quantities:

Berichten: 3.934

Re: [natuurkunde] Gemiddelde snelheid

maar als gemiddelde snelheid gedifinieerd is als verplaatsing gedeeld door tijd om die verplaatsing te overbruggen zoals in het filmpje van meneer Wietsma, dan is de gemiddelde snelheid alleen bepaald door deltaX en deltaT. maar in het stukje waar hij delta t aangeeft praat hij zo onduidelijk dat ik het niet kan verstaan. Maar ik meen dat hij bedoelt de tijd die het kost om de 2 meter naar links af te leggen. dus als dat zo is dan is het begrip gemiddelde snelheid ongedefinieerd als je op hetzelfde punt terugkomt omdat dan immers delta x=0 en deltat=0 dus krijg je 0/0 endat is dus het geval in de vraag aan het begin van dit topic

Reageer