Pendulum Resonanties

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.606

Pendulum Resonanties

Onderstaande filmpjes met pendulums vond ikzelf erg interessant. Mooi te zien hoe allerhande resonanties onstaan.

Hij gebruikt de volgende formule om de pendule lengten te berekenen (kleine uitbreiding op: \(T=2 \pi \sqrt{l/g}\) ), en hopelijk geen typefout (daar teruggelezen uit zijn spreadsheet):

$$l(n)=g \left( \frac{\Gamma}{2 \pi \left( N+n \right) } \right)^2 $$
Untitled.jpg
Hierbij is \(n\) pendulum nummer positie. En \(\Gamma\) noemt hij de periode tijd ingesteld op \(60\) seconden (volgens spreadsheet comments video). \(N\) zijn het aantal oscilaties.

Merk op: pendulum start: \(0:43\) alle in fase na circa \(60 \ [s]\) seconden op: \(1:48\) zijn allen weer opnieuw in fase.

Mooie opstelling waar veel observaties gemaakt kunnen worden, en veel te leren en ontdekken.

EDIT:
Ik zie net dat deze gebruiker ook 'alternatieve' ideeen erop nahoudt. "This channel is created for the popularization of science and such a controversial topics in science as the concepts of perpetual motion machines." Maar zijn pendulul is een mooie opstelling.

Zijkant:


Bovenkant:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.574

Re: Pendulum Resonanties

OOOVincentOOO schreef: wo 30 jun 2021, 12:42 En \(\Gamma\) noemt hij de periode tijd ingesteld op \(60\) seconden
Vreemd dat hij de letter gamma gebruikt in plaats van de letter T, zou dat een vergissing zijn?

De video is mooi, maar een oudere versie uit 2014 met muziek van Philip Glass vind ik nog mooier. De afwisseling van chaos en ordening valt nog iets meer op, misschien omdat alle ballen wit zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.606

Re: Pendulum Resonanties

Jouw filmpje is veel mooier. Ik vroeg mij ook af waarom Gamma. Ik heb het maar overgenomenen.

Een beetje losbollige gedachte: is deze visualisatie een beetje vergelijkbaar/analoog met orbitals elektronen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.574

Re: Pendulum Resonanties

OOOVincentOOO schreef: wo 30 jun 2021, 18:46 Een beetje losbollige gedachte: is deze visualisatie een beetje vergelijkbaar/analoog met orbitals elektronen?
Een beetje vergelijkbaar omdat de "elektronen" in verschillende energietoestanden zitten. Maar de "elektronen" kunnen hier niet van de ene naar de andere energietoestand vliegen, dus je hebt niets aan die verschillende energietoestanden.

Reageer