[NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 72

[NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

Goededag mensen,
Ik ben 16 jaar en ben naar de tandarts gegaan voor bijna €400, nu wou mijn vader dit mijzelf laten betalen, wat ik natuurlijk niet wil. Mag mijn vader mij verplichten om die rekening te betalen? En op basis waarvan kan ik mijn vader overtuigen dat het niet zou mogen/kunnen/etc.?
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Berichten: 3.934

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

hangt een beetje af van de achtergrond hoe je tot zo'n hoge rekening bent gekomen en of je daar zelf een aandeel aan hebt, bv slecht onderhoud van je gebit, of dat je er niets aan kunt doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

Aangezien je dit in recht plaatst ga ik ervan uit dat je ook juridische argumenten zoekt. Ik ben bang dat je dat niet gaat lukken. Ja, je ouders zijn financieel verantwoordelijk voor je en moeten dus sec gezien de kosten voor je gezondheid dekken. Echter: je ouders zijn financieel verantwoordelijk voor je en hebben daarmee dus ook zeggenschap over je portemonnee.

Het werkt twee kanten op.

Verder, zoals hierboven reeds aangegeven: je vader zal dit niet voor niets zo willen. Zonder context valt er weinig over te zeggen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 1.369

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

In de regel zijn kinderen tot 18 jaar verzekerd via de ouders. Dat betekend dus o.a dat zaken zoals het eigen risico niet voor kinderen onder de 18 geldt. Het zou daarom nog al gek zijn als je vader wilt dat jij het zelf gaat betalen. En dat heeft helemaal niks te maken met of je wel of niet je gebit zou hebben verwaarloost want dat kun je niet verlangen van iemand die geen volwaardig salaris heeft ook al heb je b.v. 100 krantenwijken. Ik ken natuurlijk de relatie die je hebt met je vader niet maar dat speelt vast een rol omdat het volkomen onrealistisch is wat je vader wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

Ja, wij hebben een gewone relatie, niks mis mee. En wat betreft die achtergrond, ik had drie gaatjes bij de tandarts, en dat zal wel komen omdat ik iets te weinig gepoetst heb.

Ff voor de duidelijkheid: Bladerunner zegt: ik ben verzekerd via mijn ouders dus ik hoef het zelf niet te betalen.
en Ger/HansH zeggen ongeveer: je hebt het zelf gedaan dus ik moet het zelf betalen.
Klopt dit een beetje, begrijp ik het goed?
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

wms schreef: do 02 sep 2021, 08:28
en Ger/HansH zeggen ongeveer: je hebt het zelf gedaan dus ik moet het zelf betalen.
Klopt dit een beetje, begrijp ik het goed?
Dan moet je toch nog eens goed teruglezen want dat schrijf ik totaal niet.

Verzekering had ik even buiten beschouwing gelaten omdat ik aanneem dat dat een gepasseerd station is als jullie het hebben over of jij of je vader de rekening betaalt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.367

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

Uitgebreid antwoord: Over het algemeen wordt een groot deel van de tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar vergoed door de basisverzekering, zonder dat het eigen risico van toepassing is.

Gedekt zijn:
Jaarlijkse controle (of preventief onderzoek); één keer per jaar. Op indicatie van de tandarts zijn meerdere controles per jaar mogelijk
Incidentele consulten
Röntgenonderzoek (behalve onderzoek in verband met orthodontie)
Tandsteen verwijderen en sealen
Fluoridebehandeling (tweemaal per jaar of vaker op indicatie)
Tandvleesbehandelingen
Verdovingen en restauratie van vullingen
Wortelkanaalbehandelingen
Behandeling van kaak- en kauwklachten
Chirurgische tandheelkundige, met uitzondering van implantaten
Uitneembare prothetische voorzieningen

Niet gedekt:
Orthodontie en bijkomende kosten
Kronen en bruggen
Implantaten
Gedeeltelijke prothese
Uitwendig bleken

Voor wat betreft de rekening:
- De rekening wordt direct naar de zorgverzekeraar gestuurd. Die betaalt aan de tandarts
- De rekening wordt aan jou gestuurd, jij betaalt en dient de rekening vervolgens in bij je zorgverzekeraar. De nota eerst zelf betalen is niet noodzakelijk. Als je hem doorstuurt naar je verzekeraar, dan berekent deze aan de hand van je polis de afhandeling van de nota. Meestal betalen ze de rekening in ongeveer 10 – 14 werkdagen.

Kan het zijn dat je vader je een les wil leren over de kosten van een tandarts omdat je misschien de jaarlijkse controles hebt laten versloffen en daardoor meer kosten hebt gemaakt dan nodig?

Berichten: 1.369

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

Normaal gesproken valt een kind tot 18 jaar onder de verzekering van de ouders. Dit moet echter wel bij de geboorte geregeld worden want het gaat niet automatisch. Aangenomen dat je nu dus via je ouders bent verzekerd val jij logischerwijs onder de verantwoordelijkheid van je ouders (zoals met veel zaken het geval is) en is die rekening aan je ouders gericht. Dus zelfs als je het zelf hebt laten versloffen is het nog steeds de verantwoordelijkheid van je vader zelf dat hij er zorg voor draagt je wel op tijd naar de tandarts ging etc. M.a.w: Hij is ook niet zonder blaam.

Het vullen van gaatjes echter (ook als het er 3 zijn) valt gewoon onder de basisverzekering voor kinderen tot 18 jaar.
Dan wordt de rekening op zich raar.

Kun je hier een specificatie plaatsen van die rekening?

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

Erg uitgebreid antwoord, Rhiannon, (bedankt!) maar sorry wij zijn gemoedsbezwaard (niet mijn keus). Ik denk dat het dan anders is?

Bladerunner, wat bedoel je precies met een specificatie plaatsen? Het is €373,82, maar wat wil je nog meer weten?
Rhiannon schreef: do 02 sep 2021, 12:35 Kan het zijn dat je vader je een les wil leren over de kosten van een tandarts omdat je misschien de jaarlijkse controles hebt laten versloffen en daardoor meer kosten hebt gemaakt dan nodig?

Als we een oproep kregen gingen we gewoon maar ik heb niet altijd optimaal getandenpoetst, als je dat bedoelt. Kan zijn dat mijn vader dat er mee wil bereiken, ik bedoel dat ik voortaan beter ga poetsen. Maar maakt dat uit?
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Berichten: 3.934

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

wms schreef: do 02 sep 2021, 18:52 Kan zijn dat mijn vader dat er mee wil bereiken, ik bedoel dat ik voortaan beter ga poetsen. Maar maakt dat uit?
Ik denk het. als ik in zijn schoenen stond zou ik het misschien ook op die manier proberen :) en zeker omdat je zelf ook al aangeeft dat het in die richting gaat komen zou ik als ik jou was gewoon tegen je vader zeggen dat je snapt wat hij bedoelt en beterschap belooft en de volgende keer laat zien dat dat heeft geholpen. Uiteindelijk is het doel dat je over 20 jaar nog met een goed gebit rondloopt en dat is ook het doel van je vader waarschijnlijk. hij zal denk ik niet allerlei manieren proberen te verzinnen om van jou geld afhandig te kunnen maken toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

Dat je ouders gemoedsbezwaard zijn is hun verantwoordelijkheid. Eventuele extra kosten die daaruit voortvloeien dus ook. Dat mag geen argument zijn.

Maar het beste advies is al gegeven: geef aan dat je je les geleerd hebt, poets eventueel een keer extra de badkamer of keuken oid als goedmakertje en daarmee moet de kous af zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 72

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

HansH schreef: do 02 sep 2021, 22:51 hij zal denk ik niet allerlei manieren proberen te verzinnen om van jou geld afhandig te kunnen maken toch?
Die indruk krijg ik gelukkig niet.

Bedankt mensen, ik ga proberen het zo veel mogelijk in mijn voordeel uit te laten komen, gebaseerd op jullie adviezen!
De Zwakken wachten op hun kans,
de Sterken zoeken hun kans en grijpen die,
maar de Wijzen creëren hun eigen kansen. [Chinese Wijsheid]

Technicus
Berichten: 1.167

Re: [NL recht] Tandartsrekening betalen of niet?

Ook als je gemoedsbezwaard bent, kan (een deel?) mogelijk vergoed worden. Zie o.a. https://www.hetcak.nl/regelingen/gemoedsbezwaarden

Reageer