Elektrische potentiaal en potentiaalverschil

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Elektrische potentiaal en potentiaalverschil

Beste

Ik begrijp het verschil tussen elektrische potentiaal en het potentiaalverschil niet volledig. Zo kwam er volgende vraag op een voorgaande test waarvoor ik niet direct weet hoe ik aan de juiste antwoorden kom:
Welke beweringen zijn correct voor een elektron dat in dezelfde zin beweegt als een elektrisch veld?
a) zijn elektrische potentiële energie stijgt doordat het van een hoge naar lage potentiaal gaat
b) zijn elektrische potentiële energie daalt doordat het van een hoge naar lage potentiaal gaat
c) zijn kinetische energie stijgt doordat het beweegt in de richting van het elektrisch veld
d) zijn kinetische energie daalt doordat het beweegt in de richting van het elektrisch veld
e) zijn potentiële energie stijgt terwijl de kinetische energie daalt

De antwoorden die correct zijn: a, d en e maar ik begreep de redenering hierachter niet volledig.

Met vriendelijke groet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Elektrische potentiaal en potentiaalverschil

Vergelijk potentiaal met hoogte en potentiaalverschil met hoogteverschil.
Voor een massa zijn de juiste keuzes dan niet moeilijk meer, hoop ik.

Maar ladingen kunnen positief zowel als negatief zijn.

De potentiele energie van een massa daalt als die van een hoge naar een lage plaats gaat.
De elektrische potentiele energie van een positieve lading daalt als die van een hoge naar een lage potentiaal gaat.
Maar de elektrische potentiele energie van een negatieve lading stijgt juist als die van een hoge naar een lage potentiaal gaat.

Kijk eens of je nu de vragen kunt beantwoorden.

Reageer