Verspringende boutrijen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Verspringende boutrijen

Hoi,

Ik ben bezig met het berekenen van de stuikcapaciteit van een boutverbinding. Er zitten twee boutrijen in deze verbinding, maar heeft verspringende boutgaten.
Als ik de berekening volgens de norm uitvoer, kom ik op een veel te lage kracht uit. Het probleem zit hem dan ook in de k1 factor, doordat er in de tweede formule de p2 afstand in gevuld moet worden komt hier een klein getal uit die je dan moet meenemen in de berekening.

Heeft iemand hier ervaring mee die weet hoe dit opgelost kan worden of is de norm niet volledig genoeg?
Het gaan om de norm 1993-1-8

Met vriendelijke groet,
Sabine

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Verspringende boutrijen

Kan je een schets van de verbinding en je berekening uploaden?

Berichten: 3

Re: Verspringende boutrijen

Dit is wat ik heb gedaan.
Bijlagen
Afbeelding4.png
Afbeelding3.png
Afbeelding2.png
Afbeelding1.png

Berichten: 270

Re: Verspringende boutrijen

P1 en P2 loodrecht meten
Diagonaal meten doe je bij meer als 2 boutrijen, en dat is niet met geval
Platen 12 mm dik maken, bij 10 mm wordt de stuik maatgevend boven het afschuiven van de bout.

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Verspringende boutrijen

1) Keurig opgeschreven en duidelijke schets. Daar worden mensen blij van!
2) p2 is, ook voor verspringende boutrijen, vrij duidelijk gedefinieerd in 1993-1-8 figuur 3.1:
figuur3_1.jpg
Die k1=0.45 lijkt me dus ook wel te kloppen.

3) Daarnaast reken je met 8 bouten maar volgens mij heb je er maar 4 tot je beschikking, omdat je eigenlijk 2 verbindingen hebt:
Van het hoekijzer moet de volledige kracht via 4 bouten naar de platen.
Daarna moet de kracht weer via 4 platen terug naar de volgende hoeklijn.

Helaas, back to the drawing board.

Berichten: 270

Re: Verspringende boutrijen

Één M24 8.8 bout kan maximaal 135,6 kN per snede aan afschuifkracht opnemen.
4x2x135,6=1084,8 kN kunnen de bouten opnemen als de stuik niet maatgevend is en de rand en tussenafstanden voldoende groot zijn.
En dat is al meer dan de maximale capaciteit van het hoeklijn op trek.

Berichten: 3

Re: Verspringende boutrijen

Hoi Coenco,

Ik heb de hele norm al bekeken dus dat plaatje is mij inderdaad bekend. Misschien klopt mijn berekening nog niet helemaal zoals je bij punt 3 aangeeft, bedankt hiervoor! Maar ik ben op mijn stage bestaande boutverbindingen aan het controleren en met een k1 waarde van 0,45 kom je voor de stuik veel te laag uit, op mijn stage bedrijf lopen ze hier ook tegen aan en ik ben aan het kijken of ik een andere oplossing kan vinden, maar ik kan hier nergens iets over vinden, dus hoop ik dat hier mensen actief zijn die hier meer over weten.
Bedankt voor je reactie!

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Verspringende boutrijen

Als dat een bestaande constructie is, heb je dan ook het bouwjaar? Het kan zijn dat er met een oude/andere norm ontworpen is.

Heb je eventueel ook een foto van de bestaande verbinding?

Berichten: 863

Re: Verspringende boutrijen

Als ik het goed begrijp wil je twee hoekstalen koppelen met dubbele platen op 1 van de flenzen?
vanwaar deze keuze en niet beide flenzen verbinden?
waarom is de buitenplaat breder dat maakt de verbinding nog asymmetrischer

het ligt m.i. meer voor de hand om de platen ook ten minste 12 dik te maken.

Reageer