Klok met gekleurde randen, indien bekeken met bril

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Klok met gekleurde randen, indien bekeken met bril

Als ik langs de toren van de onderstaande foto kom en omhoog kijk naar de klok dan valt me telkens weer op dat de wijzerplaat gekleurde randen vertoont. Dat komt door mijn bril, de brillenglazen (-5 dioptrie) hebben last van kleurschifting. Omhoog kijken doe ik door de bovenkant van het brillenglas, en dan wordt de bovenrand van de witte wijzerplaat rood. Als ik mijn hoofd verder achterover kantel kan ik door de onderkant van het brillenglas naar de klok kijken, en dan wordt de onderrand van de wijzerplaat rood.

De kleurschifting kan ik reproduceren met een camera die door de bovenkant van het brillenglas kijkt, zie foto. De foto laat bovendien zien dat de randen van het dak ook kleurschifting vertonen, maar omgekeerd, omdat het dak donkerder is dan zijn achtergrond, terwijl de wijzerplaat lichter is dan zijn achtergrond.

De oorzaak van de kleurschifting begrijp ik dus, dat is de bril. Maar wat ik niet begrijp is dat ik, zonder camera, de kleurschifting alleen bij deze ene klok opmerk, nooit bij andere klokken, en vrijwel nooit bij andere objecten. De kleurschifting van het dak, die ik op de foto zie, zie ik zonder camera bijvoorbeeld niet. De klok op deze toren is in feite een groot led-beeldscherm, dus dat zal er mee te maken hebben. Maar hoe?

klok3.jpg
De foto is onscherp doordat de camera door de rand van het brillenglas kijkt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Klok met gekleurde randen

Enige willekeurige ideetjes uit geheugen/intuïtie. Gewoon als schot voor de boeg:

Observaties:
  • De kleine (vierkante) raampjes bovenin laten volgens mij ook boven rood en onder blauw zien.
  • Niet alle kleine raampjes laten rood en blauw zien (niet waar plafond is).
  • Dit soort klokken heb ik nooit gezien. Lijkt een beetje op deze: Paddington Station. Verder onderzoek technologie lijkt op die van Maarten Baas: Maarten Baas (echter zonder ingebouwde Maarten figuur!).
Paddington Station.jpg
Bron: Paddington Station, ook rood/blauw Youtube
Paddington Station Clock schreef:The brightness of the clock is determined by the surrounding ambient light conditions.
Bron: Paddington Station
Wilde ideetjes wellicht niet gerelateerd:
  • Wellicht is display opgebouwd uit pixels. Mogelijk enkele [mm] groot? Diffractie matrix?
  • LCD displays hebben polarizers, volgens mij alleen linear.
  • Indien groot LCD verwacht ik spiegel achterzijde voor directe licht reflectie (zoals 80'er jaren LCD horloge). Een LED alleen in volle zon is inefficient lijkt me. Reflectie op metaal oppervlakte is circulair gepolariseerd (uit geheugen). Volgens mij is kwart lambda plaat nodig om reflectie linear gepolariseerd te maken.
  • Heeft deze klok een speciale spiegel diffusor/reflector om directe reflectie te verkleinen? (erg gevaarlijk voor auto e.d. indien een tweede zon geprojecteerd word).
  • Rayleigh scattering is verstrooiing specifieke golflengten van licht door kleine deeltjes <λ. Deze scattering heeft polarisatie voorkeur en golflengte afhankelijk, zoals de blauwe hemel lucht en (blauwe) sigarettenrook.
  • Mogelijk is het een klok geheel niet op LCD gebaseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Klok met gekleurde randen

Link youtube (foto) bovenstaande bericht is fout dit is correcte link: Paddington Station Clock. Deze heeft wel rood/blauwe strepen.

De video link onder foto was zonder rood/blauw effect (zie foto onder). Excuses voor de foute link, is echter wel een observatie ook een erg grijze dag en betere camera denk ik.
grijze dag.jpg
Bron: Paddington Zonder Rood/Blauw

Excuses dat ik een beetje aan het rommelen ben.

Berichten: 3.933

Re: Klok met gekleurde randen

jkien schreef: ma 18 apr 2022, 13:54 De klok op deze toren is in feite een groot led-display, dus dat zal er mee te maken hebben. Maar hoe?
heel sterk contrast tussen donker en licht door die LEDs? dan valt het stukje rood verschoven aan een kant over het donkere stuk en valt het sterker op. idem voor het blauw aan de andere kant.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Klok met gekleurde randen

Ik heb de klok vanavond door een tralie bekeken om te zien of er iets bijzonders is aan het spectrum van het witte licht van de klok. Het spectrum blijkt niet breedbandig, maar een smalle rode band en een smalle blauwe band. Dat betekent dat, gezien door de rand van mijn bril, de wijzerplaat aan de ene kant begrensd wordt door een scherp afgetekende monochroom rode sikkel, en aan de andere kant door een monochroom blauwe sikkel (zie foto). Dat valt op. Het geldt alleen voor deze klok, andere lichtbronnen met een breedbandig spectrum krijgen een onopvallende diffuse rand.

klok6.jpg
Klok gezien door een tralie (100 lijnen/mm)

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Klok met gekleurde randen

Welke toren is het precies (naam/adres)? Misschien kunnen we dan googlen wat voor scherm (merk/type)er in zit.

Veel normale outdoor ledschermen hebben losse ledjes voor Red green blue, vaak in een driehoekje of vierkantje geplaatst met daarboven steeds een kort zwart balkje, de shader, die zorgt dat er geen zonlicht op valt. Hierdoor lijkt het zwart zwarter. Maar als je van onderen kijkt, blokkeer je mogelijk de onderste leds.
Grote fabrikanten zijn bijvoorbeeld Barco of Roe visual.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Klok met gekleurde randen

Het is de toren van "Gebouw Scheldeplein", adres Scheldeplein 3 in Amsterdam, en in het gebouw zit een bowlingbaan (Knijn). Het is een gebouw uit de jaren '30 dat onlangs grondig gerenoveerd is. De oude mechanische klok is daarbij vervangen door dit led-beeldscherm.

1

Berichten: 3.933

Re: Klok met gekleurde randen

LED's hebben inderdaad een smalbandig spectrum, tenminste de LED's die 1 kleur geven. Daarnaast heb je ook blauwe LEDS met een fosfor laag die bauw licht omzetten in bv wit licht. Bij een LED TV krijg je waarschijnlijk hetzelfde te zien, dat kun je ook met een tralie proberen (of een oude CD)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Klok met gekleurde randen

Vreemd dat de geel/groen component nauwelijks herkenbaar is:
klok7.jpg
klok7.jpg (21.33 KiB) 2601 keer bekeken
Qua oog gevoeligheid kromme hoeft groen minder energetisch aanwezig te zijn.
Ogen zien groen/geel veel efficiënter dan rood/blauw.
Erg raadselachtig, een photometrisch (afhankelijk ogen) effect niet energetisch?

Berichten: 3.933

Re: Klok met gekleurde randen

OOOVincentOOO schreef: di 19 apr 2022, 22:51 Vreemd dat de geel/groen component nauwelijks herkenbaar is:
klok7.jpg
Qua oog gevoeligheid kromme hoeft groen minder energetisch aanwezig te zijn.
Ogen zien groen/geel veel efficiënter dan rood/blauw.
Erg raadselachtig, een photometrisch (afhankelijk ogen) effect niet energetisch?
lijkt me volkomen logisch wat je hier ziet.
het tralie verschuift groen en rood naar rechts tov blauw en dat krijg je dit plaatje:
kleuren.gif

Berichten: 3.933

Re: Klok met gekleurde randen

het geel is dus een optelling van groen en rood en het cyaan is een optelling van blauw en groen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Klok met gekleurde randen

Beste @HansG, dankjewel voor het diagram erg verhelderend. Ik was in de veronderstelling dat geel een van de primaire kleuren was van display. Maar dit is uiteraard groen.

Chromatische Aberratie.
Het effect van de bril is naar mijn vermoeden chromatische aberratie. Het licht met name aan de buitenrand van een lens ondergaat kleur splitsing net zoals een prisma (zo werd dit uitgelegd door mijn optica docent 25 jaar geleden). Kleurplitsing (chromatische aberratie) treed nauwelijks op in het midden (daar is het glas nagenoeg parallel). Zie Wiki: Chromatische Aberratie.

Door de waarnemer (oog, camera) te plaatsen in de uiterste posities heeft het licht een voorkeurspositie. Bij een perfecte lens zou elk punt in dit soort "holografisch" gebied een perfectie kopie beeld gevormd kunnen worden. Echter dit lukt niet omdat de kleurinformatie veranderd is.
Aberratie.jpg
Bron: Aanpassing foto wiki.

Dit is zoals ik het begrijp. Afhankelijk van de lens (convex/concaaf) kan de rood/blauw omkeren. Maar dit heb ik niet dubbel gecontroleerd (alleen uit geheugen en redenatie).

Technicus
Berichten: 1.166

Re: Klok met gekleurde randen

jkien schreef: di 19 apr 2022, 00:23 Het is de toren van "Gebouw Scheldeplein", adres Scheldeplein 3 in Amsterdam, en in het gebouw zit een bowlingbaan (Knijn). Het is een gebouw uit de jaren '30 dat onlangs grondig gerenoveerd is. De oude mechanische klok is daarbij vervangen door dit led-beeldscherm.

1
Ik heb een uurtje gegoogled, maar helaas geen leverancier of specificaties kunnen vinden. Anders dan de tekst van caransa en de architect: "de klok blijft behouden maar is digitaal"

Dat maakt het lastig, want nu weten we dus niet zeker of dit daadwerkelijk een scherm met leds is (tenzij je dit zelf zo geobserveerd hebt) en of dit scherm dan met losse R-G-B leds werkt, of met witte leds.

Berichten: 3.933

Re: Klok met gekleurde randen

CoenCo schreef: do 21 apr 2022, 17:43 nu weten we dus niet zeker of dit daadwerkelijk een scherm met leds is (tenzij je dit zelf zo geobserveerd hebt) en of dit scherm dan met losse R-G-B leds werkt, of met witte leds.
aan het smalbandige spectrum te zien moeten het wel bijna gekleurde leds zijn. je zou evt met een verrekijker voor je camera of camera met telelens kunnen kijken of je de losse leds kunt fotograferen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Klok met gekleurde randen

Wellicht ook de optie open houden voor een LCD. Deze kan door middel van een backreflector omgevingslicht gebruiken (in combi met LED back panel voor in de avond).

Met brute kracht alleen LED's' wellicht mogelijk maar lijkt mij vreemd. Dat kost aanzienlijk energie om op een zonnige dag de klok te lezen.

Reageer